LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Hoi Allen,

Ondertussen heb ik al aardig wat ervaring opgedaan bij KiFiD, dus ook de hypotheek verstrekker van mijn huidige eerste woning maar aangeklaagd..

Het gaat om een zogenaamde aflossingsvrije “top” hypotheek, waarbij ik 50kE eigen geld heb ingelegd op een soort beleggingsrekening.
- Met de nieuwe wetgeving moet men echter transparanter rapporteren over alle (ook voorheen verborgen) kosten en nu blijken de lager wordende kosten nog steeds hoger dan volgens offerte…
Mijn tussenpersoon Hypotheekshop Eindhoven wil mij tegen een financiële vergoeding wel helpen met een betere financiering – (moet volgens hem volgens nieuwe wetgeving) niet dus!!!
En Nationale Nederland (voorheen onder de vlag Westland Utrecht) reageert inhoudelijk niet.

Klacht is voorgelegd aan KiFiD, Nationele Nederlanden had verlenging aangevraagd tot afgelopen Zaterdag…
- Zo net heb ik KiFiD gebeld en het blijkt dat Nationale Nederlanden Vrijdag heeft gebeld en uiterlijk vandaag inhoudelijk zal reageren
- Dus morgen maar weer bellen...
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 05 nov 2014 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Hoi Allen,

Ik zal nog wat concreter worden.

Op offerte / polis voorwaarden uit 2007 stond:
- Instapfee = 0.595% eenmalig over nieuw ingelegd vermogen indien u gelijktijdig een Westlandtitrecht-hypotheek afsluit
- Beheerfee (all-in tarief) = 0.1666% per maand over het totale eindvermogen
- Uitstapfee = 0.595% eenmalig over het opgenomen vermogen, indien u vermogen opneemt om uw hypotheek bij WestlandUtrecht op de contractuele datum af te lossen, wordt deze fee niet in rekening gebracht.

Da's ~2.0% per jaar, eigenlijk al best duur, maar goed...

Toen in 2008 een brief van Westland Utrecht met het volgende goede nieuws:
- Op 1 april 2008 verlaagt WestlandUtrecht Effectenbank de beheerfee van bet beleggingsproduct Expertfund. Vanaf die datum betaalt u een all-in beheerfee van 1,5% per jaar, inclusief BTW. Dit was voorheen 2,0% per jaar.

En dan eind 2013 nog beter nieuws in een brief van Nationale Nederlanden:
U heeft een beleggingsrekening met nummer XXX waarmee u in beleggingsfondsen belegt. Voor het opnemen en aanbieden van een beleggingsfonds in ons assortiment ontvangen wij van de fondsbeheerder een vergoeding. Deze vergoeding wordt distributievergoeding genoemd en brengt de fondsbeheerder bij u in rekening via de koers van het beleggingsfonds. Door deze vergoeding kunnen wij onze kosten lager houden.

Nieuwe wetgeving
De wetgever wil dat consumenten beter inzicht krijgen in de kosten van beleggen. Daarom mogen wij vanaf 1 Januari 2014 alleen flog distributievergoedingen ontvangen van de fondsbeheerder als deze verrekend worden met u. Vanaf 1 januari 2015 mogen wij helemaal geen distributievergoedingen meer ontvangen.
Daarnaast komt er vanaf 1 januari 2014 een provisieverbod waordoor er geen provisie meer uitgekeerd mag worden aan financieel adviseurs.

Wat betekent dit voor u?
Distributievergoeding
Vanaf april 2013 rekenen wij al lagere cloar/opende kosten voor beleggingsfondsen waarvoor wij een
distributievergoeding ontvangen. Vanaf 2014 nemen wij in onze beheerportefeuilles geen nieuwe
beleggingsfondsen meer op die werken met een distributievergoeding. Ook vervangen wij zoveel mogelijk
beleggingsfondsen door een fondsvariant zonder distributievergoeding. Hierdoor dalen de kosten van de
fondsbeheerder en worden onze kosten hoger.

Totale kosten omlaagIn de tabel ziet u dat de totale kosten omlaag gaan met 0,2%. AIs wij in 2014 nog wel een distributievergoeding ontvangen, dan wordt deze verrekend met u in de doorlopende kosten.

En daaronder een vaag tabelletje met daarin dat ik in 2013 effectief 2.6% heb betaald en in 2014 2.4% ga betalen...

En wat betekent dit nu voor NN en mijn tussenpersoon?
Dat ik een klacht heb ingediend bij KiFiD en mijn financiering gratis aangepast wil hebben.
- Inclusief compensatie van teveel betaalde kosten (belegging, afsluitprovisie en ook in-/uitstap fees)

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door Mk »

Succes!

Verborgen kosten zijn overigens kosten die je nergens terug kunt vinden. Dat een beleggingsfonds zelf ook kosten maakt zal u hopelijk niet verbazen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door ruud_a »

Mk schreef:Succes!

Verborgen kosten zijn overigens kosten die je nergens terug kunt vinden. Dat een beleggingsfonds zelf ook kosten maakt zal u hopelijk niet verbazen.
dat heet beheersvergoeding.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door ruud_a »

cloar/opende kosten.
flog distributie vergoedingen.

het is blijkbaar niet de bedoeling dat de berichten worden begrepen.

En dan eind 2013 nog beter nieuws in een brief van Nationale Nederlanden:
U heeft een beleggingsrekening met nummer XXX waarmee u in beleggingsfondsen belegt. Voor het opnemen en aanbieden van een beleggingsfonds in ons assortiment ontvangen wij van de fondsbeheerder een vergoeding. Deze vergoeding wordt distributievergoeding genoemd en brengt de fondsbeheerder bij u in rekening via de koers van het beleggingsfonds. Door deze vergoeding kunnen wij onze kosten lager houden.

deze is ook wel aardig.
u betaalt enerzijds kosten aan de NN, en anderzijds betaalt de fondsbeheerder een distributievergoeding aan NN die u middels de koers van het beleggingsfonds weer aan de fondsbeheerder betaalt.

hoeveel dat is wordt niet vermeld.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door GJvdZ »

ruud_a schreef:
Mk schreef:Succes!

Verborgen kosten zijn overigens kosten die je nergens terug kunt vinden. Dat een beleggingsfonds zelf ook kosten maakt zal u hopelijk niet verbazen.
dat heet beheersvergoeding.
Nee, dat heet een beheervergoeding. Ze beheren, maar hoeven zich niet te beheersen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door ruud_a »

GJvdZ schreef:
ruud_a schreef:
Mk schreef:Succes!

Verborgen kosten zijn overigens kosten die je nergens terug kunt vinden. Dat een beleggingsfonds zelf ook kosten maakt zal u hopelijk niet verbazen.
dat heet beheersvergoeding.
Nee, dat heet een beheervergoeding. Ze beheren, maar hoeven zich niet te beheersen.
het zou beter zijn, als ze zich met die vergoedingen WEL hadden beheerst.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Hoi Allen,

Ondanks eerdere berichten heeft Nationale Nederlanden dus toch nog niet gereageerd (en ook niet voor de tweede en laatste keer verlenging aangevraagd).
- Maar KiFiD blijft braaf ten opzichten van NN...

Welke compensatie kan ik exact vragen?

Het probleem is dat de belegging door verborgen kosten voor mij niet het juiste product is en daarom wil ik (zo ver mogelijk met terugwerkende kracht) mijn geld gebruiken om mijn hypotheek gedeeltelijk af te lossen dan wel een bank-sparen constructie (met een lager kosten niveau) - natuurlijk zonder bijkomende kosten.
- Terug betaling van te hoge afsluit provisie = 1% van 50kE = 500 Euro
- Terug betaling van te hoge beheerskosten = (2.6% – 1.5%) van 50kE per jaar = 550 Euro per jaar
- Terug betaling / kwijting van instap & uitstap fees = 1-2x 0.595% van 50kE = 1-2x 300 Euro
- En dit alles met een “inflatie” correctie gelijk aan de rente die ik aan hen betaal voor mijn hypotheek

Eens?

Groetjes,

Joep

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Kijk, da's 7,182.29 Euro :D

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

http://www.nu.nl/beurs/3825276/nn-zet-2 ... ussen.html

En hoeveel voor mijn klacht (en woekerpolissen)?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ik heb eerste reactie gehad van KiFiD en (via KiFiD) ook van zowel mijn tussenpersoon als bank.

De tussenpersoon = De Hypotheek Shop, Eindhoven:
Geachte,

De klacht van de heer XXX is door ons kantoor bekeken. Het een relatie van de heer YYY.

De heer YYY is al jarenlang niet meer verbonden aan ons kantoor.

Onze huidige adviseur de Heer ZZZ heeft hier alle moeite gedaan om de grond van de klacht te vinden. Op basis van de informatie die we gevonden hebben kunnen wij inhoudelijk niet reageren op de klacht van de heer XXX.

Mocht u nog vragen hebben over deze kwestie dan kunt u ons altijd even bellen op NNN.

Met vriendelijk groet,
De bank - Nationale Nederlanden, voorheen Westland Utrecht (van ING)
(uit een heel lang verdedigend verhaal, niet ingaand op mijn vordering - met mijn reactie)
Pagina 6, puntje 29, De Offerte vermeldt verder op p. 10: “de minimale groeilijn is gebaseerd op een aanvangspunt van 50,000.- Euro (…) en een theoretische waardeontwikkeling met een nettorendement van 3.61% per jaar.”
--> Ik kan dit in verstrekte bijlagen niet terug vinden en betwijfel ten zeerste of ik deze informatie tijdig heb gehad

Pagina 6, puntje 30, Sinds het afsluiten van het product is 2007 is inmiddels 7 jaar verstreken. XXX heeft nooit geklaagd over de (Indirecte) Kosten verbonden aan Expertfund. Nu hij na 7 jaar een klacht indient over de (Indirecte) Kosten stelt de Bank zich op het standpunt dat XXX niet tijdig heeft geklaagd. De Directe Kosten waren XXX bekend. Dat ook fondsbeheerders kosten berekenen voor hun dienstverlening had hij ook al in 2007 kunnen weten door zich onder meer te verdiepen in de door de fondsbeheerders beschikbaar gestelde informatie, ofwel door daarover meer informatie aan te vragen bij de Bank.
--> Sorry, maar dit vind ik de omgekeerde wereld. In mijn ogen zijn de indirecte kosten door zowel de Bank als mijn tussenpersoon bewust verborgen gebleven, tot dat dit recent door nieuwe wetgeving transparanter gerapporteerd moet worden. Naast ik zelf, hebben zowel mijn tussenpersoon als ook Nationale Nederlanden een advies/zorgplicht…
Samengevat:
- Mijn stelling blijft staan: ik ben van mening dat ik effectief niet / niet tijdig genoeg ben gewezen op de kosten boven het (op zichzelf al te hoge) all-in tarief.
- De broodnodige informatie om een goede afweging te kunnen maken heb ik dus te laat gekregen – dat wil zeggen pas na ondertekening van koopcontract van het betreffende pand.

Ik heb mijn klacht aangescherpt, verduidelijkt en mijn schade vastgesteld op 15,000 Euro.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

In parallel heb ik een advies gesprek aangevraagd bij NN, ik ben benieuwd wat ze mij gaan adviseren...

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door Dirkie »

Joepie Joepie schreef:In parallel heb ik een advies gesprek aangevraagd bij NN, ik ben benieuwd wat ze mij gaan adviseren...
Stoppen met hier te bloggen misschien. Want een zinvolle reactie op je stukjes is hier nog niet verschenen.....

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Dirkie schreef:
Joepie Joepie schreef:In parallel heb ik een advies gesprek aangevraagd bij NN, ik ben benieuwd wat ze mij gaan adviseren...
Stoppen met hier te bloggen misschien. Want een zinvolle reactie op je stukjes is hier nog niet verschenen.....
Is er iets tegen "bloggen" op dit forum?
- Imo is dit forum naast voor vragen, ook ter lering (en vermaak)
- Zinvolle(re) reactie zijn natuurlijk meer dan welkom (ook van jou...)
- Maar ik denk dat (mede afhankelijk van de uitkomst) meerdere lezers zonder het geven van reactie kunnen leren van mijn posts in deze "blog"

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

De tijd tikt door, eerste "inhoudelijke" reactie van NN om advies:
Sorry voor de latere reactie dan gebruikelijk.

Uw hypotheek is ondergebracht bij navraag bij Nationale Nederlanden bij Westland Utrecht.
Helaas mag ik u nu niet adviseren. U kunt het beste rechtstreeks met Westland Utrecht bellen. Telefoonnummer 020-5913889 leningnummer XXX.
U kunt het beste in de ochtend voor 13.00 uur bellen.
Het spijt me dat ik u niet kan helpen.
Tweede reactie:
Het is intern zo afgesproken dat ik u niet van dienst mag zijn. Helaas!
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 05 nov 2014 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Nu ik NN heb aangegeven te overwegen om mijn van WestLand Utrecht hypotheek over te sluiten, willen ze mijn situatie wel gaan bekijken...

Oh, dit zei WestLand Utrecht:
WestlandUtrecht Bank heeft zelf geen eigen adviseurs in dienst, maar werkt samen met een groot aantal zorgvuldig geselecteerde adviseurs. Kijk op www.westlandutrechtbank.nl voor een adviseur bij u in de buurt. Klik op ‘contact’ en ‘zoek een adviseur’. Al deze adviseurs hebben een samenwerkingsovereenkomst met WestlandUtrecht Bank. Informeer voorafgaand aan het advies naar eventuele kosten en waaruit de dienstverlening bestaat.
KiFiD geeft mij voor eind van deze maand terugkoppeling.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ze belde dat ze volgende week gaan schrijven...

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door Lisare »

Oei, spannend :roll:

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Hopelijk heb ik uiterlijk morgen een brief in de bus...

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Gwonnen: Kosten NN/Westland Utrecht niet volgens offerte

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Belachelijk dat ik nog niks heb gehoord...

Gesloten