LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huizenmarkt in vrije val geraakt

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
kweenie

Re: Huizenmarkt in vrije val geraakt

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, Sjoegel, wellicht ligt het aan de buurt of de streek waar je woont, of aan het type huis? In sommige wijken zijn in het verleden veel huizen gekocht door mensen die een huis kochten om maar een huis te hebben, niet omdat het huis ze zo aansprak. En dan met het idee dat ze na een paar jaar weer zouden doorstromen naar een ander huis. En liefst met een tophypotheek, tegen variabele rente.

Bij mij in de buurt is er weinig verandering ten opzichte van een jaar geleden. Misschien woon ik wel in een omgeving waar mensen gewoon een huis kopen dat ze mooi vinden en waar ze graag, lange tijd, willen wonen. Met een normale hypotheek, met stabiele maandlasten. Want die mensen zijn er ook. En dan maakt het geen bal uit of je huis nu in waarde halveert of verdubbelt.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Sjz,
Kortom: CBS en Kadaster spreken van stijging, NVM spreekt van een daling.
Dank je wel voor het bewijzen van mijn stelling

De cijfers zijn waardeloos en gemanipuleerd

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

En dat er zoveel makelaars failliet gaan komt omdat het zo goed gaat ?

loesje 2

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Dat heeft met veel meer te maken. Ten eerste zijn er na het vervallen van de beschermde titel ongelofelijk veel kantoren bij gekomen.

Makelaars kregen dus veel meer concurentie, dus minder transacties per kantoor en nu het aantal transacties sterk terugloopt, moeten er kantoren sluiten.

De hoeveelheid transacties, dus verkopen zegt niets over de waarde.

Er worden idd veel minder huizen verkocht, maar de uiteindelijke prijzen liggen nog steeds iets hoger dan vorig jaar.

Het ging mij er ook om dat er in 10-2008 al mensen riepen dat binnen een paar maanden de prijzen 30% zouden dalen en zelfs de negatievelingen hier zullen moeten beamen dat, dat niet gebeurd is.

kweenie

Dat er makelaars failiet gaan is alleen maar logisch (en gezond). Zoals loesje 2 ook aangeeft is er in korte tijd een wildgroei aan makelaars geweest, waardoor er veel te veel waren.

Daarnaast, nog belangrijker, gaan mensen gewoon langer op de zelfde plek wonen. In tijden van onzekerheid willen mensen niet snel veranderen, zowel van baan als van huis. En een huis dat wordt gekozen, wordt ook meer voor de toekomst gekozen. Dus mensen die een paar jaar geleden elke 3 jaar een makelaar nodig hadden, hebben er nu misschien eens in de 10 jaar een nodig. Dus 3 keer minder werk, dus 3 keer te veel makelaars. (Geldt in iets mindere mate ook voor hypotheekadviseurs. Die hebben dan nog wel het voordeel dat ze ook voordeel hebben van oversluiten.)

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Publicaties van huizenprijzen zijn gemanipuleerde gegevens. Ze komen van de NVM
Beste seagoing racer,

Vandaag in het nieuws: Makelaarsland heeft in februari al meer huizen verkocht dan in heel januari. De verkoopprijzen liggen rond de taxatieprijzen, wat betekent dat er geen daling te zien is. De NVM spreekt nog niet van herstel.

Kortom:
- CBS
- Kadaster
- Makelaarsland

zien een stijging of gelijkblijvende prijzen

NVM ziet een daling.

En volgens jou zijn de cijfers van NVM gemanipuleerd?

Dus volgens jou is de NVM die een daling ziet de enige die niet eerlijk is? Je ben in ieder geval duidelijk. Een organisatie die een daling van de huizenprijzen ziet moet je niet vertrouwen. Jij ziet alleen maar stijgende huizenprijzen?

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste SJZ,

Alleen de data van het kadaster vertrouw ik.

Echter het grote goochelen begint door de rangschikking en presentatie van de cijfers.

Een naakte daling of stijging zegt niks als er andere huizen zijn verkocht in de deze twee periodes.

Hoe vergelijk je de verkoopprijs van het ene vrijstaande huis met het andere?? Een galerij flat met een penthouse ?? niet dus.

Dit laat voldoende ruimte om te manipuleren, wat ook volop wordt gedaan.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Alleen de data van het kadaster vertrouw ik
Nou, dan ben jij dus iemand die nog gelooft in stijgende huizenprijzen. Succes ermee!

(denk je er wel aan dat het kadaster vaak maandenlang achter NVM aanloopt? een huis dat de makelaar in augustus verkocht ziet worden komt vaak pas in november of december langs bij het kadaster).

Dirko

Ongelezen bericht door Dirko »

Als ik kijk in de praktijk als hypotheekadviseur zit er sinds een aantal weken weer een forse stijging in het aantal verkopen. Alleen is er wel meer mogelijk met de prijs, er wordt scherper onderhandelt en huizen worden goedkoper gekocht. Maar het aantal verkopen zit weer in de lift.

mmichel

Ongelezen bericht door mmichel »

Een vrije val zou ik niet willen zeggen, eerder een smakje naar beneden.
Maar dat de vraagprijzen aangepast worden klopt inderdaad. Je ziet nu een tendens waarbij de vraagprijs zo 6000,- tot 15000,- wordt bijgesteld. ZELFS in courante woonomgevingen.
Die 6000,- zie ik dan maar als echte daling, die 15.000 bijstelling is een fout van de verkoper, makelaar en/of taxateur die een té hoge vraagprijs neergezet heeft. Vooral woningen die moeten worden opgeknapt (of renovatie nodig hebben) en buiten het starterssegment (VP rond de 200.000)liggen, gaan naar beneden.
Het krimpt wel. de starterswoningen van 120.000 tot 150.000 die staan zomaar 1 jaar te koop ipv 3/4 maanden dus?!
Er is wel degelijk iets gaande waarbij hoofdzakelijk de banken de boot afhouden.

Dirko

Banken houden totaal de boot niet af, wat een onzin zeg. Voldoen je als starter gewoon aan de regels van NHG (CHF) dan is er niks aan de hand, en die regels zijn echt niet veranderd sinds de kredietcrisis.

kweenie

Het kan wel zijn dat er voor een NHG hypotheek weinig veranderd is, maar als je een hypotheek zonder nhg wilt/moet, dan zijn ze waarschijnlijk wel wat strenger. Het kan heel goed zijn dat je, om wat voor reden dan ook, niet aan de voorwaarden voor NHG voldoet.

mmichel

Dirko, ik zie net dat je hypotheekadviseur bent. Laat ik het dan anders stellen: "Banken passen de regels nu zo strikt toe, dat zelfs degene die normaal een hypotheek zou kunnen betalen dat nét of nét niet voorelkaar kunnen boksen."
Je hebt een baan maar de branche waar je inzit verkeerd in zwaar weer, dus geen hypotheek. Je bent ondernemer 3 jaar een bedrijf, loopt ook nu goed, maar ja een crisis nu, jammer geen hypotheek.
Dit zijn gewoon zomaar twee praktijkvoorbeelden van de afgelopen maanden.

debeurd

Ongelezen bericht door debeurd »

Beste Michel,
voldoe jij gewoon aan de voorwaarden die een bank stelt dan is er niet zoveel veranderd. Met nhg is er al helemaal NIETS veranderd. Banken zijn ook niet strenger geworden, ja bij bepaalde risicogroepen wellicht maar over de volle breedte kan je stellen dat er weinig tot niets is veranderd.

Storm in een glas water en iedereen papegaaid elkaar na. \

Dirko

Ik moet me aansluiten bij De Beurd, Het lijikt me een goede ontwikkeling dat er aanvragers voor een hypotheek geweigerd worden als ze niet aan bepaalde normen voldoen.

Het is niet dat we nu te streng zijn in het beoordelen maar dat voor de kredietcrisis er te veel mogelijk was. Een goede ontwikkeling lijkt mij, ondanks dat ik natuurlijk zo veel mogelijk hypotheken adviseer/verkoop.

En het valt best wel mee met het zware weer, er is genoeg te doen. Ligt er denk ik ook aan in wel deel van het land je werkzaam bent.

mmichel

Iedereen zijn visie. Geen problemen mee. Even reactie op de "debeurd" :
Ik doelde niet op mezelf, het waren gewoon twee voorbeelden die overigens niet zoals jij dat stelt nagepapagaaid zijn. Gewoon familie en weet dat het zo is gegaan.

En Dirko?
Zwaar weer? Ach sommige branches wel maar dan ook niet bij iedereen he. Als je financien op orde zijn, je klanten tevreden dan kun je als bedrijf groot of klein gewoon door.
Wat ik ook al zei als je mijn reacties goed gelezen hebt, er is geen vrije val qua huizenmarkt, hoogstens een beetje correctie. Anders zou ik er geen derde pand bijkopen.

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Ik verwacht niet dat de huizenprijzen veel gaan dalen,

Een gemiddelde woning gaat voor €258.000 van de hand!, :shock:

De Nederlander is in principe gek om dit voor een huis te betalen!, maar ieder zijn of haar wens,

De Nederlander ligt plat om de eigen nieuwe woning met een klein stukkie grond af te betalen, vaak moeten beide partners werken om dat huis te kunnen financieren!, waar zijn we nu mee bezig!, :oops:

Een mooie huurwoning is ook niet meer te betalen en ligt dan ook al snel boven de huursubsidiegrens, :(

M.a.w. keus heb je niet!, emigreren wanneer je de kans krijgt!, en Nederland onthouden als het kleine dure landje met zijn mooie landschappen en geschiedenis,

De Nederlander gaat echt voor een eigen woning, en zeer waarschijnlijk blijven daardoor de huizenprijs torenhoog vergeleken met de landen om ons heen, zonde!, :(

Hopende dat dit ooit nog eens anders wordt, maar zelf verwacht ik hier geen verandering in, de huizenprijzen blijven stijgen, dus maar hopen dat de starters straks nog een eigen woning kunnen betalen...,
:roll:

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

loesje 2

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Misschien moeten starters ook accepteren dat je klein moet beginnen,

Als ik op funda kijk staan er bij ons in de buurt genoeg betaalbare appartementen te koop.

De jongere starters die ik ken willen dit eigenlijk overslaan en gelijk een geheel opgeknapte leuke eensgezinswoning voor weinig geld.

Misschien liggen de eisen van veel mensen ook gewoon te hoog. Ik sprak laatst een jonge moeder van ongeveer 28 jaar die net haar eerste kindje had gekregen, ook zij zei dat ze geen huis konden vinden.
Ik was verbaasd en zei dat er toch genoeg appartementen bij ons in de buurt te koop staan, waarop zij zei "ja, maar ik kan toch met een kindje niet op een flat gaan zitten" .

Ik heb zelfs met drie kinderen op een flat gewoond, tot wij een huis konden betalen en volgens mij wonen er nog steeds heel veel mensen op een flat met kinderen.

Als ik zie wat een huurflatje kost, kan je toch vaak beter zo'n flat proberen te kopen en voor een eenvoudig flatje moet je hier al vaak jaren wachten.

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Loesje,

Klein beginnen is natuurlijk de eerste optie, helaas stijgen ook de prijzen van deze starterswoningen, een huis kopen is niet voor iedereen weggelegd,

Vaak is het oude meuk dat nodig opgeknapt moet worden, een flat uit de jaren 50, met dure blokverwarming en een geiser boven het aanrecht, notabene zonder afvoer, dus wanneer er iemand onder de douche staat, stinkt de hele keuken naar afgassen van de geiser!, bij installaties aangelegd voor een bepaalde datum is dit getolereerd en mag!, mijns inziens, levensgevaarlijk en slecht voor je gezondheid wanneer je in het gas staat te happen!,

en dan nog maar afwachten welke 4 buren om je heen zitten!, :shock:

Ik heb deze sh*t ( sorry dat ik het schijf ) meegemaakt, maar dit is geen wonen, wanneer je zelf uit een normale familie komt, wil je dit niet meemaken, 2 wietkwekers, 1 hardcoreliefhebber, en de ander gilt s' nachts alles bij elkaar wanneer hij weer aan de rotzooi gezeten heeft!,

Ik heb ook eens rondgekeken, maar net spul voor een redelijke prijs vind je hier niet, het is ouwe meuk dat hier te koop staat, de prijs is redelijk maar ruimte zit er niet in, een kleine woonkamer, 2 kleine slaapkamertjes onder het te schuine dak, een oud keukentje, en een te klein fietsenhok zonder elektrisch licht kan er nog net af!,

Het is in deze regio niet gemakkelijk om aan een leuke woning te komen voor een redelijke prijs,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

kweenie

Als de flat verouderd is, dan heb je juist als eigenaar de mogelijkheid om de flat te verbeteren. Als je een flat koopt met, zoals in jou voorbeeld, een geiser zonder afvoer boven het aanrecht, dan kun je als eigenaar wat aan die situatie doen. Als huurder kan dat niet. Dus het is niet echt een argument tegen het kopen van een (klein) flatje.

Ik vraag me ook af of zoveel wietkwekers e.d. een koopflat zullen hebben.

De argumenten die je aanvoert zijn dus eerder argumenten voor het verhaal van Loesje, dat de aanschaf van een appartement, in plaats van het wachten tot je een eensgezinswoning kunt kopen, vaak geen heel gekke keus is voor een starter.

Gesloten