LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huizenprijs in Nederland?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Fiesiekus

Huizenprijs in Nederland?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Op de site van het CBS staan weer de recente huizenprijzenontwikkeling gepubliceerd: gemiddeld over alle woningen een prijsdaling van 1,3% t.o.v. februari 2010.

Vraag me af of die dalende trend zich voort blijft zetten......gaan we richting de huizenprijzen die in Duitsland en Belgie worden gerealiseerd?? Waarom zijn de huizenprijzen in Nederland zo idioot hoog gestegen t.o.v. de ons omringende landen?

marcel75

Re: Huizenprijs in Nederland?

Ongelezen bericht door marcel75 »

Omdat Die Heimat en de Belgen een heel ander belastingsysteem hebben. Door de hypotheekrenteaftrek kun je netto meer lenen en dus meer betalen voor een woning. En dan gaat gewoon vraag en aanbod werken. Daarnaast hebben ze in Die Heimat nog veel meer onbebouwde grond en is de vierkante meter prijs dus ook lager.

In België is de prijs van de woning aan de zware industrie onderhevig. Wel eens door de buitenwijken Luik, Gent, Antwerpen en noem maar op gereden? Triest en troosteloos en smerige lucht. Daar wil niemand wonen, maar daar staan relatief wel veel woningen. Die drukken de gemiddelde prijs dus enorm. Alleen in de grensstreek waar alleen maar Nederbelgen wonen (hoezo landjepik?) is sprake van een normale huizenprijs.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Omdat in Nederland de bedrijven en daardoor de mensen steeds meer bij elkaar willen gaan zitten. Sneller dan er bijgebouwd zou kunnen worden, als dat al mogelijk zou zijn. Dat maakt de vraag naar woningen in de randstad zo groot dat de prijzen gigantisch opblazen. En daardoor stijgen de prijzen in de periferie ook mee.

marcel75

Oh ja, en vergeet ook even niet hoeveel bouwvakkers, aannemers en dat soort lieden in Nederland verdienen aan een project!

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

marcel75 schreef:Oh ja, en vergeet ook even niet hoeveel bouwvakkers, aannemers en dat soort lieden in Nederland verdienen aan een project!
In andere landen werken die mensen voor niks zeker?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Wegens bezuinigingen bij de Marine is in Den Helder de prijs al flink gedaald de afgelopen jaren.
In Oss moeten ze nog dalen wegens de dreigende sluiting.
In Wognum zie je nu de ex DSB medewerkers weer werk vonden juist geen daling zoals de rest in die regio.
Daarom, neem ook grote plaatselijke bedrijven mee die sluiten of juist uitbreiden.

Het landelijk gemiddelde is slechts Theorie, hoewel ooit Opel de meest verkochte auto van Nederland was, heb ik ondanks het vele wisselen er nog nooit een gehad, dus hoe lees je de info?
Elk huis is anders, zelfs rijtjeshuizen kunnen flink verschillen.

Ik heb namelijk meer parkeerruimte dan elders in mijn straat omdat er minder mensen met meerdere auto's wonen en aan de rand met vrij uitzicht leverde ook meestal meer op dan zicht op je buren aan overkant.
De huizen kunnen gelijk zijn, de waarde niet.
Mijn meer dan 15 jaar oude keuken en badkamer kan daarom meer opbrengen dan de nieuwe vlak om de hoek wegens deze reden.

Locatie is dus meer van belang dat hoe het huis is, een goede locatie verkoopt altijd beter dan een nette goede woning.

marcel75

GJvdZ,
Dat niet, maar lees de vastgoedfraude maar eens en je weet hoeveel ze buiten de boeken om verdienen. Ga voor de grap ook eens op donderdagavond laat door Volendam of ander bouwvakkersdorp rijden en kijk hoeveel busjes er dan wel thuis zijn die op zaterdag en zondag ineens niet thuis zijn. Een bouwvakker ontvangt buiten werktijd in de regel meer (en dus zwart) dan tijdens zijn werktijd. Maar gebruikt natuurlijk wel even gratis het gereedschap en de bus van de baas daarvoor. De slijtage en onderhoud mag jij dan natuurlijk betalen als je een keer een witte klus hebt.

Overigens wordt er onder werktijd ook veel bijgeklust. Veel salaris gaat in de bouwwereld nog altijd contant en onder tafel.

Nederlandse bouwvakkers, loodgieters etc zijn mondiaal koploper zwart werken.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Nederlandse bouwvakkers, loodgieters etc zijn mondiaal koploper zwart werken.
Ze moeten wel, gezien de huidige huizenprijzen!

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Duitsland, tja, wat natuurlijk een groot verschil is zijn de prijzen van de grond.

Stel je hebt een kaveltje voor je huis nodig van 200 m2.

In Utrecht (buitenwijkje) betaal je nu ongeveer € 600 per m2, je kavel kost je dan € 120.000.

In Duitsland betaal je soms € 50, in geliefde gebieden soms € 150 per m2 (ok, niet bij de Brandenburger Tor om de hoek, maar ook € 18 per m2 is mogelijk in buitengebieden). Dus tussen de € 10.000 en € 30.000 per m2.

Dat scheelt dus al ongeveer € 100.000 door de GRONDPRIJS.

Fiesiekus

Heb nu nog steeds geen reden gelezen waardoor het grote verschil met het buitenland wordt veroorzaakt. Daar zijn ook zwartklussende bouwvakkers (ik had het overigens over de bestaande bouw), bedrijven en mensen die bij elkaar wonen, suburbs, etc.

Lees net het bericht over de hoge grondprijzen t.o.v. Duitsland. Geloof ik graag. Is Nederland dan dus overbevolkt?

marcel75

Fiesikus,
Nederland is lokaal overbevolkt. En omdat in de nota ruimtelijke ordening geen ruimte is gegeven om in buitengebieden bij te bouwen (houden zo!), is de bebouwbare ruimte dus beperkt.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Als ik zie hoeveel huizen er te koop worden aangeboden op bijvoorbeeld Funda dan zal het wel mee vallen met de overbevolking.
Punt is dat er amper hypotheken verstrekt worden wat voldoende is om een huis te kunnen kopen.

Op funda aangeboden
227.249 huizen te koop

hop

Ongelezen bericht door hop »

Dat valt me nog mee :lol:

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

marcel75 schreef:Fiesikus,
Nederland is lokaal overbevolkt. En omdat in de nota ruimtelijke ordening geen ruimte is gegeven om in buitengebieden bij te bouwen (houden zo!), is de bebouwbare ruimte dus beperkt.
Mooi gezegd! Omdat half Nederland een huis in een buitenwijk van Utrecht wil, betaal je daar misschien 600 per m². Op andere plaatsen in Nederland betaal je weer maar 60 per m². En dat is dan wel inclusief zaken als riolering etcetera, zaken waarvoor je in Duitsland nog apart (fors) moet bijbetalen.

marcel75

Ik zeg: laat meer dan driekwart maar lekker in de drukte wonen. Als ik bij mij in de buurt in de file kom is er of iets ernstigs gebeurt, maar vaker nog rijd er gewoon een tractor op de kop van de file. Dan pik je wel meteen de locals en de niet-locals er uit. De locals tuffen lekker ontspannen achter de tractor aan en halen die alleen in als het echt kan en ze meteen achter de tractor rijden. De niet-locals gaan van uit het midden van de rijdende file al inhalen, moeten er steeds tussen, zitten gefrustreerd achter het stuur en spuiten vervolgens plankgas langs de radarcontrole die verderop staat! Ik woon lekker rustig en toch relatief dichtbij Amsterdam. Ja, ja het kan nog. Gewoon een stukje naar het Noorden rijden.

Maar ook hier stijgen de huizen- en grondprijzen al aardig. Steeds meer stedelingen vinden het zomers wel verdomd leuk wonen buiten de stad. Ze kopen dus snel wat, maar wonen er vaak nog geen 2 jaar. Dan zijn ze erachter gekomen dat ze te veel betaald hebben, de voorzieningen minder zijn dan in de Jordaan, de weg uit Amsterdam altijd langer is dan naar Amsterdam (oftewel: "vrindjes" komen niet meer op visite, maar wij moeten wel steeds). Lekker in die Vineswijken laten wonen dus, maar blijf daar ook vooral wonen!

Dus ook voor minder geld kun je wel heel goed wonen in Nederland. Je moet er alleen wel tegen bestand zijn!

Fiesiekus

kweenie schreef:Omdat half Nederland een huis in een buitenwijk van Utrecht wil, betaal je daar misschien 600 per m². Op andere plaatsen in Nederland betaal je weer maar 60 per m².
Laten we even voortborduren op de grondprijzen als oorzaak van de hoge huizenprijs.

Die €600/m² in Utrecht geloof ik best, die €60/m² komt me niet bekend voor. Hier aan de Noord Hollandse kust schommelt de prijs zo van €450 - 500/m². Wat zijn jullie ervaringen met grondprijzen in €/m²?

marcel75

Tja, verderop richting de Zuiderzee, betaal je ook € 450,-- per vierkante meter, maar dan wel inclusief vrijstaand huis. Als ik het huis zou moeten laten bouwen op mijn kaveltje zou ik (maar dan haal ik de herbouwwaarde van de totale waarde af) op zo'n € 12,50 per vierkante meter uitkomen. De grondprijs valt hier dus wel mee....

Fiesiekus

marcel75 schreef:zou ik (maar dan haal ik de herbouwwaarde van de totale waarde af) op zo'n € 12,50 per vierkante meter uitkomen. De grondprijs valt hier dus wel mee....
Hoe kom je daar bij? Gespecificeerde berekening?

marcel75

Ik weet wat ik er inmiddels alweer 2 jaar geleden voor betaald heb. Toen moest voor de opstalverzekering nog een taxateur langskomen en zodoende weet ik de herbouwwaarde. Als dan koopsom minus herbouwwaarde doe en dat deel door het aantal vierkante meters, dan kom ik op € 12,50 uit.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Als ik de koopsom minus de herbouwwaarde doe is de grond nog goedkoper dan gratis.

Zo kun je toch niet rekenen?

Gesloten