LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek aanvraag i.c.m. H2A BKR

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
kremers78

Hypotheek aanvraag i.c.m. H2A BKR

Ongelezen bericht door kremers78 »

Ongetwijfeld dat deze vraag al eens is gesteld, ik kan het alleen niet zo 1,2,3 vinden.

Mijn situatie. Ik heb een BKR notering. Op de website van BKR waar ik mijn gegevens kan inzien (mijn bkr) heb ik een H 2 A codering staan. Hersteld sinds begin dit jaar.

Nu is mij verteld dat dit geen belemmering moet zijn voor een hypotheek (aanvraag). Weet iemand hoe dit zit?
En als ik uberhaupt een aanvraag met BKR toetsing zou laten uitvoeren, is deze H 2 A codering dan als negatief te zien?

Auti-Mama

Re: Hypotheek aanvraag i.c.m. H2A BKR

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Of er een probleem van wordt gemaakt kan alleen de hypotheekverstrekker antwoord op geven. Het wordt wel steeds moeilijker om aan een hypotheek te komen, dus het kan zeker een probleem zijn. Maar misschien dat de hypotheekverstrekker er geen probleem van maakt omdat het ondertussen hersteld is, geen idee. Succes!!

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

kremers78 schreef:Ongetwijfeld dat deze vraag al eens is gesteld, ik kan het alleen niet zo 1,2,3 vinden.

Mijn situatie. Ik heb een BKR notering. Op de website van BKR waar ik mijn gegevens kan inzien (mijn bkr) heb ik een H 2 A codering staan. Hersteld sinds begin dit jaar.

Nu is mij verteld dat dit geen belemmering moet zijn voor een hypotheek (aanvraag). Weet iemand hoe dit zit?
En als ik uberhaupt een aanvraag met BKR toetsing zou laten uitvoeren, is deze H 2 A codering dan als negatief te zien?
Eeuuh, daar heb je geen keus in, een BKR check is standaardprocedure bij elke hypotheekverstrekker. Maar het hangt van veel dingen af, oa de gewenste hypotheeksom in relatie tot je inkomen, en de waardevastheid het onderpand. Als jij 4000/maand netto verdient, een partner hebt, en samen een hypotheek wil van 150.000 voor een startersappartement, zullen ze minder moeilijk doen dan als je met 1800 netto in je eentje iets van 175.000 wil lenen voor een vinexhuis in een straat waar de helft te koop staat.

En een persoonlijke ervaring, let goed op wat een tussenpersoon zegt wat kan qua mogelijkheden en doorlooptijden, in mijn ervaring is een gezonde marge aanhouden een goede gewoonte. Zo ook in dit geval, je hebt een klein smetje, wat zeker niet het einde van alles is, maar eigenlijk altijd betekend dat je aanvraag nét wat meer aandacht krijgt, en dus met gemak enkele weken langer kan duren.

Mallet

Ongelezen bericht door Mallet »

kremers78 schreef:Ongetwijfeld dat deze vraag al eens is gesteld, ik kan het alleen niet zo 1,2,3 vinden.

De A2 codering is een negatieve BKR registratie, dus hij wordt inderdaad als negatief gezien. Op het moment dat je krediet/lening wordt geregistreerd bij het BKR (zonder achterstandscoderingen) dan is er sprake van een positieve registratie.

De H laat inderdaad zien dat deze situatie is hersteld. Daarnaast wordt er gekeken naar het soort codering. De 2 staat voor het feit dat de vordering opeisbaar is gesteld. Dit is een zwaardere variant dan code 1 waarbij er een regeling is getroffen.

Het uitvoeren van een BKR toets is een verplicht onderdeel van het verstrekkingsproces. Zorg ervoor dat je goed kan uitleggen hoe deze achterstand is ontstaan en hoe je verwacht dit in de toekomst te voorkomen. Ook is het goed om te weten dat hypotheekverstrekkers geen acceptatieplicht hebben voor jou. Indien zij geen zaken willen doen met je vanwege deze codering, dan mag dat.

Gesloten