LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek aanvraag met WGA uitkering

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
mario.waltmans
Contacteer:

Hypotheek aanvraag met WGA uitkering

Ongelezen bericht door mario.waltmans »

Beste
Ik heb een koophuis en deze staat te koop.ik ben voor 49.25% arbeidsongeschikt dus WIA .Ik ben 50 jaar.
Ik krijg bij geen 1 hypotheek verstrekker een hypotheek op mijn inkomsten omdat ik in de WGA zit.ik heb een verzekering bij AEGON waardoor ik verzekerd ben van 70% van mijn laatst verdiende salaris voor mijn ziekte.
Dit tot mijn 65e.
Ik heb dus een redelijk vast inkomen zelfs als mijn loonaanvulling van mijn werkgever wegvalt.
Nu wil ik een ander huis kopen maar zodra het woord WGA valt is het einde oefening.
Ik ben dus verdoemd verklaard terwijl er redenen zijn om te verhuizen.
Graag een reaktie

john18

Re: Hypotheek aanvraag met WGA uitkering

Ongelezen bericht door john18 »

Ik zit in de zelfde boot! Alleen bij iva uitkering word de inkomen mee gerekend. En daar wijken ze niet van af. U heeft tot uw 65ste zekerheid. Dat is 15 jaar. En daarna? Hoe zit het dan met inkomen?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het probleem is dat die wga in de regel juist geen zekerheid geeft over het inkomen tot 65 jaar. Ook al heb je een aanvullende verzekering, ook die zal alleen uitkeren zolang je aan de voorwaarden voldoet. Als je zou revalideren en de grond voor wga en verzekering wegvalt, kan het wel eens een lastige situatie worden.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Mario, aanvullend op @kweenie: WGA staat voor Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten en dat houdt in dat er (nog) geen sprake is van duurzame arbeidsongeschiktheid. Een hypotheekverstrekker loopt een risico, zelfs met uw aanvulling van Aegon. Heel erg vervelend voor u is het zeker. Ik denk dat het verstandig is om in uw huidige huis te blijven wonen als dat mogelijk is of om te gaan huren.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

mario.waltmans schreef:Beste
Ik heb een koophuis en deze staat te koop.ik ben voor 49.25% arbeidsongeschikt dus WIA .Ik ben 50 jaar.
Ik krijg bij geen 1 hypotheek verstrekker een hypotheek op mijn inkomsten omdat ik in de WGA zit.ik heb een verzekering bij AEGON waardoor ik verzekerd ben van 70% van mijn laatst verdiende salaris voor mijn ziekte.
Dit tot mijn 65e.
Ik heb dus een redelijk vast inkomen zelfs als mijn loonaanvulling van mijn werkgever wegvalt.
Nu wil ik een ander huis kopen maar zodra het woord WGA valt is het einde oefening.
Ik ben dus verdoemd verklaard terwijl er redenen zijn om te verhuizen.
Graag een reaktie
Je bent niet verdoemd, en de hypotheekverstrekkers hebben jou ook niet speciaal in het vizier ofzo, die slachtofferrol staat je niet, trek die donkere mantel uit, en kijk verder zou ik zeggen. Als je geen hypotheek kan krijgen dan zijn er 2 opties als je blijkbaar een dwingende reden hebt om te moeten verhuizen, ofwel een goedkoper huis (= lagere hypotheek) proberen te krijgen, ofwel gaan huren. Zoals al gezegd zit in die WGA nog wel een zeker risico voor een hypotheekverstrekker, en dat vertaald zich naar het feit dat ze je geen hypotheek wensen te verstrekken ter hoogte van het bedrag wat je blijkbaar vraagt. Er bestaat geen grondwettelijk recht op een hypotheek ofzo, dus dat mogen ze doen. Gelukkig wordt hier door belangenverenigingen zoals de consumentenbond tegen geageerd, en heeft bijvoorbeeld de Rabobank een nieuw product gelanceerd genaamd Rabo OverwaardePlan, een product toegespitst op senioren. Dat laatst zou ik om te beginnen eens naar kijken.

Gesloten