In december Postbank gebeld:
Ik: "Hoe los ik mijn hypotheek af met eigen geld?"
Antwoord: "Gewoon het hypotheekbedrag overmaken op rek nr xxxxxxxx onder vermelding "extra storting".
Ik: "Verder niets?.
Klantenservice: "Verder niets"
Ik: Is dit boetevrij?".
Klantenservice: "Ja".
Begin (14) januari 2009 Postbank/ING gebeld:
Ik: "Wilt u mij schriftelijk meedelen hoe ik het best kan handelen om mijn hypotheek af te lossen, want ik wil geen fouten maken?"
Hypotheekafdeling: "Nou, u hebt wel een opzegtermijn van 1 maand en er moet een aflosnota worden opgemaakt".
Ik: "Opzegtermijn? Dat is mij een maand geleden niet verteld. Ook niet dat er eerst een aflosnota opgemaakt moet worden. Nu heb ik een maand verloren doordat ik verkeerd ben voorgelicht".
Hypotheekafdeling: "Tja, daar kunnen wij ook niets aan doen"
Ik: "Wilt u dan ogenblikkelijk een aflosnota maken en naar mij opsturen?"
Hypotheekafdeling: "Jazeker, kan dat, maar dan moet u ons dat eerst schriftelijk laten weten".
Ik: "Is goed, ik zal nu een verzoek schrijven met de datum van vandaag".
Verzoek geschreven en ook maar meteen een klacht aan de directeur van de klantenservice over de verkeerde voorlichting.
26 januari gebeld met de Hypotheekafdeling van ING:
Ik: "Ik ben niets meer gehoord van u. Ik heb 14 januari een verzoek gedaan om een aflosnota. Ik wil mijn hypotheek aflossen"
Hypotheekafdeling: "Hypotheek aflossen? Waarmee dan? Wanneer hebt u dat verzoek gedaan? 14 januari? Ja, mmmm, dat staat hier in de computer. Nee, we hebben dat stuk nog niet opgemaakt. U weet dat er een opzegtermijn van een maand is vanaf vandaag?"
27 januari gebeld.
Ik: "Ik wilde u even laten weten dat ik u aansprakelijk stel voor alle kosten die ik heb moeten maken vanaf 14 januari als u niet ogenblikkelijk mij de mogelijkheid geeft om mijn hypotheek af te lossen."
Hypotheekafdeling: "Eh, Uw opzegtermijn gaat 14 januari in. Is dat in orde zo?"
Ik moet de paperassen nog krijgen.
Hoe vreemd is de hypotheekwereld. Aan de ene kant is het verkrijgen van een hypotheek bijna onmogelijk geworden en aan de andere kant is het aflossen ervan net zo moeilijk.
Snapt u het nog?
Deze postbankklant is helemaal niet blij met de ING.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hypotheek aflossen bij Postbank/ING nog niet zo eenvoudig
Re: Hypotheek aflossen bij Postbank/ING nog niet zo eenvoudig
Volgens mij staan zulk soort dingen ook in de hypotheekpapieren. Dus had je het eenvoudig zelf kunnen opzoeken.
Dat zou sowieso handig zijn, omdat het best kan zijn dat de methode van de soort hypotheek afhangt, en het dus goed mogelijk is dat er niet één methode voor alle postbankklanten is.
Dat zou sowieso handig zijn, omdat het best kan zijn dat de methode van de soort hypotheek afhangt, en het dus goed mogelijk is dat er niet één methode voor alle postbankklanten is.
Verder kan ik me indenken dat de eerste vraag (gezien het antwoord) is opgevat als een gedeeltelijke aflossing.
Er is hier idd waarschijnlijik sprake van een spraakverwarring. Je kan een deel van je hypotheek, bij de meeste banken 10% per jaar, boetevrij inlossen.
Daarnaast kan je je hele hypotheek inlossen, bijvoorbeeld bij verkoop woning. In het laatste geval dient een afrekening te worden opgemaakt. In het eerste geval niet.
Het is mij nog steeds niet duidelijk wat je nu precies wilt..
Daarnaast kan je je hele hypotheek inlossen, bijvoorbeeld bij verkoop woning. In het laatste geval dient een afrekening te worden opgemaakt. In het eerste geval niet.
Het is mij nog steeds niet duidelijk wat je nu precies wilt..
De Postbank en de ING hebben inderdaad al tijden een opzegtermijn van 1 maand in de algemene voorwaarden staan. als je de hele lening wilt aflossen, zul je daar rekening mee moeten houden. Op die maand worden ook geen uitzonderingen meer gemaakt.
De opzegtermijn staat los van de eventuele boeterente. Wilt u een deel aflossen, dan kan dat inderdaad altijd.
De opzegtermijn staat los van de eventuele boeterente. Wilt u een deel aflossen, dan kan dat inderdaad altijd.
Dus een deel, bijvoorbeeld 100%, van de lening kun je altijd aflossen, maar om de hypotheek echt op te zeggen, zul je daarna nog een maand de tijd moeten nemen...