LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek zzp en partner loondienst.

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Halfmiljoen

Hypotheek zzp en partner loondienst.

Ongelezen bericht door Halfmiljoen »

Beste forummers,

Mijn partner en ik zijn van plan om de stap naar een koophuis te zetten. Nu hebben wij binnenkort een afspraak met een hypotheekadviseur maar toch hebben wij nog wat vragen om niet al te groen tegen deze situatie aan te kijken.

Mijn vriendin heeft een vast contract met een goed vooruitzicht (opleiding tot locatiehoofd). Ze werkt in de zorg als persoonlijk begeleider in de gehandicapten zorg. Zij verdiend op basis van 26 uur per week 23.000 bruto per jaar. Dit is uiteraard redelijk eenvoudig.

Mijn situatie is als volgt; Ik heb een eigen bedrijf (zzp) in de bouw als stukadoor. 2012 was een goed jaar, 2013 en 2014 wat minder. Probleem waar ik tegenaanloop is dat mijn inkomen zowiezo al niet heel dik was, maar na de aftrekposten heb ik gemiddeld over die 3 jaar maar 4500 winst (per jaar). Nogmaals uiteraard is dit meer maar ik doe mijn uiterste best om de winst zo laag mogelijk te krijgen voor mijn inkomstenbelasting.

Onze huidige situatie; wij huren momenteel een gezinswoning voor 530,- per maand. Daarnaast zijn wij grofweg elke maand 1000,- kwijt en vaste lasten. Boodschappen, auto, belastingen, verzekeringen. En ja wij leven gewoon normaal. Ons spaargeld wat wij zouden kunnen/willen aanspreken is 7500,- om nog wel een buffer over te laten.

Recent hebben wij een woning gezien. V.p. 94.500. Precies wat wij zoeken, verbouwen, vrijstaand en 400m2 eigen grond. Jaja, Groningen he!

Hebben jullie wellicht tips voor ons?

kokka

Re: Hypotheek zzp en partner loondienst.

Ongelezen bericht door kokka »

kan je het huis niet gedeeltelijk voor je bedrijf kopen? dan kan je dat gedeelte in elk geval als aftrekpost gebruiken.

Halfmiljoen

Dat is een optie, ik huur momenteel 2 garageboxen voor opslag. En ik ben uiteraard een 'kantoor' nodig. Gezien het grondoppervlak is het mogelijk om eventueel een bedrijfsruimte te realiseren.

Nu is het mij niet helemaal duidelijk met welke cijfers gerekend word bij een ondernemer. Gaat het nu om mijn nettowinst voor of na aftrekposten en belasting? Dit geeft uiteraard een wezenlijk verschil in het eventueel te lenen bedrag.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Ik neem aan dat u het over de zelfstandigenaftrek hebt en wellicht in eerdere jaren over de startersaftrek. Die bedragen zijn van belang voor het berekenen van uw inkomstenbelasting, maar horen natuurlijk wel bij de winst van uw bedrijf.

Wees voorzichtig met het huis op naam van het bedrijf te kopen, zitten heel veel haken en ogen aan.

Maar gezien de koopprijs van de woning zie ik niet echt problemen voor het krijgen van een hypotheek.

Halfmiljoen

tijger1 schreef:Ik neem aan dat u het over de zelfstandigenaftrek hebt en wellicht in eerdere jaren over de startersaftrek. Die bedragen zijn van belang voor het berekenen van uw inkomstenbelasting, maar horen natuurlijk wel bij de winst van uw bedrijf.

Wees voorzichtig met het huis op naam van het bedrijf te kopen, zitten heel veel haken en ogen aan.

Maar gezien de koopprijs van de woning zie ik niet echt problemen voor het krijgen van een hypotheek.
Bedankt voor je reactie. Ik zie ook geen grote problemen mbt de hypotheek. Mijn vriendin zal het net niet kunnen lenen maar bied wel de zekerheid voor een bank. Dat compenseert wellicht de 'risicofactor' die ik ben.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Er wordt gekeken naar het inkomen na de normale bedrijfskosten, maar voor de diverse fiscale kortingen. Zeker bij een starter zijn er grote fiscale voordelen, waardoor het bedrag waarover je belasting moet betalen laag is. Maar er wordt dus gekeken naar het inkomen voor bv de zelfstandigenaftrek. Maar de normale bedrijfskosten moet je natuurlijk wel in aftrek nemen.

Rense

Ongelezen bericht door Rense »

Is gewoon haalbaar mits er geen andere schulden zijn.

Halfmiljoen

We hebben geen schulden. Betalen alles netjes op tijd, staan nooit rood en hebben geen leningen. Bij mijn groothandel betaal ik ook direct. Ik verwacht goed betalingsgedrag van mijn klanten dus doe ik dat ook bij anderen.

Wat is er mogelijk wat betreft het financieren van een verbouwing? We hebben wel wat eigen geld, maar staan liever niet met lege zakken als de ketel stukgaat...

Halfmiljoen

Vanmorgen een gesprek gehad met de adviseur/makelaar. Volgens hem konden we ca. 144.000 lenen (100%) dit valt ons reuze mee, ook qua maandlasten. Hierbij is hij uitgegaan van mijn 'slechtste' jaar.

Helaas was de betreffende woning al zo goed als verkocht...
Laatst gewijzigd door Halfmiljoen op 28 aug 2015 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Jammer, maar dan weet u nu in ieder geval uw financiële mogelijkheden voor de volgende keer.

Gesloten