LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheekofferte niet akkoord na datum koopcontract

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Juan29

Hypotheekofferte niet akkoord na datum koopcontract

Ongelezen bericht door Juan29 »

Hoi allemaal,

Wij hopen op advies en tips in onze moeilijke situatie waarin we nu verkeren.
Halverwege november 2009 hebben we een koopovereenkomst ondertekend (onder voorbehoud van financiering). Op 21 december zouden we onze financiering rond moeten hebben.
We hadden al te horen gekregen van onze adviseur dat een hypotheek in ieder geval mogelijk zou zijn, dat het alleen nog de vraag was hoe de hypotheek eruit zou zien. We hebben nl een stukje schuld die in de hypotheek zou moeten vallen, dit was geen enkel probleem. Wel moest het taxatierapport bepaalde waarde hebben, we hadden tenslotte 125% van de executiewaarde nodig.

Na een aantal gesprekken met onze adviseur (inmiddel zaten we al in december) met verschillende offertes (stelde eerst SNS plafondrente hypoteek voor, zeer veel negatieve reacties over gehoord, deze werd het dus niet) hebben we uiteindelijk gekozen voor een SNS Budget Hypotheek. Omdat de adviseur er vanuit dat we bepaalde verzekeringen wilde, moest de offerte 2 maal aangepast worden omdat we deze verzekeringen helemaal niet wilde.
Maar goed, inmiddels zoveelste gewijzigde offerte ontvangen, ik ging me zorgen maken om 21 december, gingen we dat wel halen. Volgens de adviseur geen probleem, ik hoefde me geen zorgen te maken, dat was alleen als de hypotheek niet door zou gaan, dan waren we de 10% kwijt!
De verkopende partij hoefde geen bankgarantie, hij wilde alleen een telefoontje van de bank of adviseur om te horen dat de hypotheek in orde zou komen. We zitten inmiddels in de laatste week voor de einddatum, de offerte ondertekend en afgegeven. Nogmaals de vraag gesteld of de einddatum geen probleem gaat worden, nogmaals dus gerustgelsteld dat het geen probleem was, en dat de SNS zelfs binnen 5 dagen een akkoord kon geven. Wel heb ik gevraagd aan de adviseur om de verkoper te bellen om door te geven dat de hypotheek rond zou komen. Dit heeft hij dus gedaan, de verkoper was zelf bereid om de sleutles alvast af te geven, zodat we al het een en ander konden doen ( gelukkig achteraf niet gedaan!)
De feestdagen en het nieuwe jaar zaten eran te komen, de adviseur had vrij en zou ons in het nieuwe jaar het akkoord doorgeven. Vandaag krijg ik een telefoontje, hij had goed en slecht nieuws! In eerste instantie was er geen akkoord. Ik wist niet wat ik hoorde! Hij zei dat hij was teruggekomen in zijn vakantie omdat hij er heel erg van baalde. Het goede nieuws was dat hij een "hoge" meneer binnen de SNS had gesproken en met uitzondering werd er een akkoord gegeven, maar voor een heel wat lagere hypotheek, de K.K. viel er niet eens meer in, laat staan onze schuld! Dit was dus niet de afspraak. Wel hebben we een SNS Regio rekening moeten openen, onze levensverzekering loopt al vanaf 01-01-2010!!
Wat kunnen we hieraan doen?
We hebben de adviseur er echt zo vaak op gewezen dat het wel allemaal heel krap zou worden. Maar hij bleef volhouden dat het goed zou komen! Niet dus!
Nu zitten wij dus met ruim 15.000 euro die we aan de verkopende partij moeten betalen!!

Mvg

Juan

florijn

Re: Hypotheekofferte niet akkoord na datum koopcontract

Ongelezen bericht door florijn »

Wanneer is de leveringsdatum gepland?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Is de SNS persoon de enige tussenpersoon waar je hebt gekeken? Ik zou nl. naar een andere (onafhankelijke) tussenpersoon gaan die ook via andere geldverstrekkers hypotheken kan regelen. Lijkt mij handiger dan dat je bij deze blijkbaar onbetrouwbare tussenpersoon blijft.

Juan29

Ongelezen bericht door Juan29 »

Hoi beide,

Bedankt voor jullie reacties! De passeerdatum is 1 februari.
Om nu nog ergens anders een hypotheek te regelen wordt moeilijk denk ik.

Het huis is vorig jaar op een veiling verkocht voor 128.000!
Nu wordt het te koop aangeboden voor 150.000.
Het is een twee onder een kap woning.
Het huis is getaxeerd op een executiewaarde van 181.000.
We hadden een hoge waarde nodig ivm met onze schuld die erin zou vallen.
De SNS vertrouwt dit taxatierapport niet, en eist een verklaring! Vreemde is dat de taxateur zich terug heeft getrokken, dus een nieuwe taxatie was nodig. Daarbij liggen de waarden een stuk lager, exec. waarde van 161.000.
Nog steeds voldoende om onze schuld erin te laten vallen.
Maar de bank vertrouwt het hele dossier niet meer. De waarden verschillen te veel.

Vanmiddag naar de gemeente gebeld, voor de WOZ waarde, daar had de adviseur nl nog niet eens om gevraagd. Deze waarde lag hoger dan het eerste taxatierapport wisten ze mij te melden, dus hoger dan 202.000 (marktwaarde)!
Snap ook niet dat de SNS Regio bank zelf geen taxatie laat uitvoeren, of op zn minst de WOZ waarde aanvraagd! Zij blijven er dus bij dat de executiewaarde 128.000 is, dus we kunnen tot max 160.000 lenen. Dan valt de K.K. er niet eens in..

Adviseur ging nog wel het een en ander bespreken met SNS.
Maar ik wil gewoon mijn rechten weten zodra het dreigt te mislukken.
In hoeverre kan ik de SNS of de adviseur daarop aanspreken!

Gr.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat er weinig houvast hebt om adviseur/bank aansprakelijk te stellen, omdat ze zich waarschijnlijk gemakkelijk kunnen beroepen op nieuwe feiten (verschillen tussen verkoopprijzen en taxatiewaardes) en dat ze bovendien waarschijnlijk geen harde toezeggingen hebben gedaan.

Een hypotheek kan trouwens op zich in principe binnen een week geregeld zijn, dus als ik jou was zou ik als de wiedeweerga naar een andere adviseur gaan in plaats van deze *** verkoper. Wat vaak de meeste tijd kost is de (medische) acceptatie van een overlijdensrisicoverzekering (of van een spaarhypotheek), maar ook dat kan nog ruim voor 1 februari worden geregeld. (En als ik jou was zou ik dan niet per definitie voor een budgetvariant kiezen, omdat de voorwaarden daarvan vaak zoveel slechter zijn, dat ze de lagere rente niet waard zijn.)

Gesloten