LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheekverstrekker werkt alleen met tussenpersoon

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
pekern

Hypotheekverstrekker werkt alleen met tussenpersoon

Ongelezen bericht door pekern »

In oktober 2013 verloopt mijn rente termijn van 10 jaar bij de Direktbank en ik wil op tijd de onderhandelingen starten voor een nieuwe rente termijn of overstappen naar een andere hypotheekgever maar nou kan je bij de Direktbank alleen maar via een tussenpersoon contact leggen hierover en deze berekent kosten en die wil ik vermijden.
Mijn vraag is dan ook, mag een bank dit zo maar voorschrijven en wat zou ik kunnen doen om onder deze dwang uit te komen en eventueel rechtstreeks met hun gaan onderhandelen of eventueel oversluiten bij een andere hypotheekgever.

sjoegel

Re: Hypotheekverstrekker werkt alleen met tussenpersoon

Ongelezen bericht door sjoegel »

Wat wil je dan gaan onderhandelen ? Volgens mij komen ze gewoon met een voorstel waar je ja of nee op kunt zeggen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

pekern schreef:In oktober 2013 verloopt mijn rente termijn van 10 jaar bij de Direktbank en ik wil op tijd de onderhandelingen starten voor een nieuwe rente termijn of overstappen naar een andere hypotheekgever maar nou kan je bij de Direktbank alleen maar via een tussenpersoon contact leggen hierover en deze berekent kosten en die wil ik vermijden.
Mijn vraag is dan ook, mag een bank dit zo maar voorschrijven en wat zou ik kunnen doen om onder deze dwang uit te komen en eventueel rechtstreeks met hun gaan onderhandelen of eventueel oversluiten bij een andere hypotheekgever.
Tsja, als dat is hoe ze werken, is daar weinig aan te willen natuurlijk. Ze moeten natuurlijk als verstrekker wel simpele vragen kunnen beantwoorden, en praktische dingen zoals het wijzigen van een rekeningnummer kunnen regelen, maar de organisatie en middelen daarvoor zijn een stuk simpeler (een fatsoenlijk callcenter volstaat), dan als een complete adviestak voor dit soort maatwerk vragen optuigen en onderhouden.

Daarvoor waren, en zijn de tussenpersonen, die in plaats vanuit de vestzak zoals vroeger (verborgen premie/provisie) nu uit de broekzak (direct à uurtje/factuurtje) betaald worden door de aanvrager, jij dus.

Als je binnen de huidige aangescherpte hypotheekeisen nog ruimte hebt om te kiezen, zou ik lekker gaan shoppen en kijken waar je een goede deal kan krijgen, maar ergens in dit hele verhaal zal je om tafel moeten met iemand, die ervoor betaald zal willen worden, en conform de nieuwe regels krijg jij daar een factuur voor.

sjohie

sjoegel schreef:Wat wil je dan gaan onderhandelen ? Volgens mij komen ze gewoon met een voorstel waar je ja of nee op kunt zeggen.
Je kan soms met wat onderhandelen nog wel een tiende of wat korting krijgen als je plausibel kan dreigen dat je je hele handel oversluit bij de concurrent, zo kan je soms nog een keer zo'n starterspremie/rente korting krijgen, net zoals dat bij Essent en Ziggo ook nog wel eens wil lukken, maar dat zijn dan niet meer dan tienden van procenten in het geval van een hypotheek, verder niet.

En met de huidige aangescherpte regels, kan het heel goed zo zijn dat ze TS bij de cojones hebben, en hij gewoon aan ze vast zit, omdat geen andere verstrekker hem/hun hebben wil als klant. Dan is het even bukken, uitademen, en nemen wat ze bieden.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Dan is het even bukken, uitademen, en nemen wat ze bieden.
Het is toch te gek voor woorden dat je je dit allemaal moet laten welgevallen door die geldverstrekkers !

sjohie

sjoegel schreef:
Dan is het even bukken, uitademen, en nemen wat ze bieden.
Het is toch te gek voor woorden dat je je dit allemaal moet laten welgevallen door die geldverstrekkers !
Tsja, als dat slikken en stikken echt het geval blijkt te zijn, dan was de originele hypotheek misschien toch wat teveel van het goede, en daar staan twee handtekeningen onder. Als je soms leest wat voor eisen mensen stellen aan een huis, en hoe ze in het verleden een hypotheek bij de wensen zochten, desnoods bij de DSB's van deze wereld, in plaats van andersom, dan is dit niet verwonderlijk natuurlijk.

Overigens vind ik in de basis wel een goed idee om mensen voor zo'n levensbepalend financieel product, naar een ter zake kundige tussenpersoon te sturen. En ja, ik weet dat ook in die branche plenty cowboys werkzaam waren in het verleden die zeker niet onder de noemer ter zake kundig vallen, maar hetzelfde geld voor de pijnlijk grote groep mensen die meer tijd en moeite aan de specs van de nieuwe gsm spenderen, dan aan het kopen van een huis.

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Leuke discussie, maar toch even wat feiten op een rij:
- er was niet zoveel mis met Direktbank, had soms aantrekkelijke tarieven. Dirktbank was een onderdeel van Fortis (ja, die ook al) en is inmiddels niet meer aktief in de nieuwe markt. Alleen bestaande hypotheken worden nog geserviced.
- contact loopt via tussenpersoon, die inderdaad zijn uren in rekening brengt, aangezien er een provisieverbod is ingegaan
- in het kader van dat provisieverbod betaal je ook een bank met rechtstreeks klantcontact voor advies- en wijzigingskosten. Maakt dus niets uit.

Het is niet anders, je moet overal betalen, vroeger ook al, alleen zat dat versleuteld in afsluitprovisie en rentetarief.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

pekern schreef: Mijn vraag is dan ook, mag een bank dit zo maar voorschrijven en wat zou ik kunnen doen om onder deze dwang uit te komen en eventueel rechtstreeks met hun gaan onderhandelen of eventueel oversluiten bij een andere hypotheekgever.
Gelukkig hebben we in Nederland de vrijheid dat een bedrijf zelf zijn businessmodel mag bepalen. Het zal wat zijn als we dat ook allemaal in regels gaan vastleggen. Zie de bank als een groothandel en de adviseur als de winkelier. Een groothandel is ook niet ingericht om individuele consumenten te bedienen.

dacara

Ongelezen bericht door dacara »

Misschien is mijn situatie niet helemaal vergelijkbaar, maar ik heb een hypotheek bij Florius. Deze bestaat uit enkele delen, omdat we gedurende 23 jaar dat we het huis hebben ivm verbouwingen en extra grondaankoop, extra hypotheek hebben opgenomen.
Ik heb geen zin om in detail te treden,maar vinden dat we door "Jazeker, de ....." zijn misleid.
Ik reageer dus op geen enkele berichtgeving van de hyptheekketen en heb contact gelegd met Florius.
Mij werd bij navraag medegedeeld dat ik niet met "Jazeker" verder hoef te gaan en evt. direkt met Florius in contact kan treden. B.v. als er sprake is van afloop van een hypotheekrente termijn. En dat het mij vrij staat om mij gedurende de resterende jaren, indien gewenst, door een andere adviseur bij te laten staan. Recent heb ik nog met Florius contact gezocht en werd uitstekend geholpen.
Volgens mij heb je een (echt onafhankelijke) adviseur enkel nodig als de hypotheek aangepast word. En ter voorbereiding is tegenwoordig erg veel online te vinden, dan wel kunnen vragen op div. fora worden geplaatst. Of, zoals ik recent ivm het boxenverhaal tot 1 april heb gedaan, met mijn belastingadviseur heb overlegd.
Ik zie dus niet in dat een hypotheekverstrekker een client kan dwingen om via een (bestaande) tussenpersoon te handelen. Het zal de hypotheekverstrekker toch een zorg zijn. Als ze maandelijks hun centen maar op tijd binnen krijgen.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

de tussenpersoon waar je de hypotheek hebt afgesloten mag hiervoor helemaal geen kosten rekenen, die provisie heb je al betaald(of ben je nog aan het betalen)
deze extra kosten gelden alleen als je een nieuwe hypotheek afsluit.

Lisare

Ongelezen bericht door Lisare »

@Pekern

Wellicht heeft u iets aan onderstaande site:

https://www.direktbank.nl/userfiles/fil ... ebsite.pdf

Succes.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien is mijn situatie niet helemaal vergelijkbaar, maar ik heb een hypotheek bij Florius.
Dat is inderdaad niet echt vergelijkbaar. Florius is nl juist een merk van abn amro dat bedoeld is voor de directe verkoop. Met dus relatief makkelijk toegankelijke medewerkers en eenvoudige standaard producten.

Veel instellingen hebben diverse merken voor verschillende verkoopkanalen. Binnen een bedrijf kun je dus een merk voor de directe verkoop hebben en een merk dat alleen via intermediairs werkt en bv een merk dat alleen via eigen (bank)kantoren wordt verkocht en ga zo maar door.
(Al zijn de grenzen wel steeds meer aan het vervagen. Zo had je vroeger de postbank voor de doe het zelvers, nationale nederlanden voor tussenpersonen en rvs voor de eigen verkopers, maar dat wordt nu allemaal NN.)

Gesloten