LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING einde rentevast periode

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
denari

ING einde rentevast periode

Ongelezen bericht door denari »

Mijn rentevast periode loopt 21 december 2010 af.Huidige rente is 4,2% voor 6 jaar vast.
01 december 2010 heb ik een voorstel gehad van de ING (van de 3 hypotheken heb ik nog maar 1 voorstel binnen,terwijl ze tegelijk verstuurd zijn).
Het voorstel was 4,25% voor 5 jaar vast met voordeelrente.
Bij hypotheekrente .nl zag ik de een rente staan voor dezelfde hypotheek bij de ING voor 4,1%.Na telefonisch contact bleek dat als ik mijn hypotheek zou verhogen met 10.000 euro (dus een nieuwe klant zou worden) de rente uit zou komen op 3,85 % voor 5 jaar vast. Ik moet dan wel opnieuw naar de notaris en afsluitprovisie betalen,totaal 3100 euro maar dat heb ik met de lagere maandlasten binnen 2 jaar terug verdiend.
Moet ik met dit voorstel weer terug naar de ING gaan of is het beter om het via de adviseur van hypotheekrente.nl te doen?

evdbeek99

Re: ING einde rentevast periode

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Mijn ervaring met adviseurs is niet echt om naar huis te schrijven.

Zorg er dus voor dat jezelf op onderzoek uitgaat. Misschien is een overstap naar een andere bank wel veel interessanter. Zeker als je opnieuw taxatie en notaris kosten krijgt. Maar bedenk wel, de laagste rente heeft over het algemeen de slechste voorwaarden. Dus kijk wel verder dan alleen de laagste rente.

(Bekijk dan meteen of ze geen vaste klanten boete hebben)

courier

Ongelezen bericht door courier »

Ik vraag me af of beide voorstellen wel 1 op 1 met elkaar vergelijkbaar zijn; let vooral op de "kleine lettertjes", want goedkoop is duurkoop.
En bent u "verplicht" om die € 10.000 verhoging (gedeeltelijk) aan een koopsom/arbeidsongeschiktheidspolis te spenderen? DSB/AFAB methodes?
Intermediairs zijn tegenwoordig wettelijk verplicht kenbaar te maken wat ze aan u verdienen: dat is in dit geval retourprovisie voor de hele nieuwe hypotheek en een flink bedrag afsluitprovisie voor die (waarschijnlijk overbodige) koopsompolis.
Vraag die 2 bedragen in totaal aan hem terug en vergoedt hem 2 uur werk op factuurbasis. Meer werk heeft hij niet aan u; zal ie wel afhaken denk ik.

denari

evdbeek99 schreef:Mijn ervaring met adviseurs is niet echt om naar huis te schrijven.

Zorg er dus voor dat jezelf op onderzoek uitgaat. Misschien is een overstap naar een andere bank wel veel interessanter. Zeker als je opnieuw taxatie en notaris kosten krijgt. Maar bedenk wel, de laagste rente heeft over het algemeen de slechste voorwaarden. Dus kijk wel verder dan alleen de laagste rente.

(Bekijk dan meteen of ze geen vaste klanten boete hebben)
De enige andere voorwaarden zijn dat de offerte rente de vaste rente is(als hij dus zakt voor het passeren blijft die rente geldig) en een boete als ik in die 5 jaar mijn huis vrijwillig verkoop en geen nieuwe hypotheek afneem bij de INGof de rente hoger is dan 3,85%.
Hierdoor kom ik in aanmerking voor de beide voordeel componenten zoals op de ING site staat vermeld. Een deel moet aflossingsvrij zijn(is het al) en ik moet mijn salaris op een ING rekening laten storten,zo kom je ook nog in aanmerking voor rentevoordeelplus.

denari

courier schreef:Ik vraag me af of beide voorstellen wel 1 op 1 met elkaar vergelijkbaar zijn; let vooral op de "kleine lettertjes", want goedkoop is duurkoop.
En bent u "verplicht" om die € 10.000 verhoging (gedeeltelijk) aan een koopsom/arbeidsongeschiktheidspolis te spenderen? DSB/AFAB methodes?
Intermediairs zijn tegenwoordig wettelijk verplicht kenbaar te maken wat ze aan u verdienen: dat is in dit geval retourprovisie voor de hele nieuwe hypotheek en een flink bedrag afsluitprovisie voor die (waarschijnlijk overbodige) koopsompolis.
Vraag die 2 bedragen in totaal aan hem terug en vergoedt hem 2 uur werk op factuurbasis. Meer werk heeft hij niet aan u; zal ie wel afhaken denk ik.
Beide voorstellen zijn niet 1 op 1 vergelijkbaar zoals ik hierboven heb beschreven.
Wel word je nu gezien als een nieuwe klant met een eerste rentevastperiode waardoor je voor de kortingen in aanmerking komt.
Die 10.000 euro extra kan ik gebruiken voor verbouwing of laten staan voor als ik het nodig heb.De kosten voor de adviseur heeft hij voor mij op papier gezet nl:
2300 euro afsluitfee en een stelpost van 800 euro voor de notaris (dit kan veel lager aangezien ik zelf een notaris mag uitzoeken).
Tijdens mij gesprek met een adviseur van de ING had ik dit voorstel om een nieuwe hogere hypotheek af te sluiten ook al geopperd en hij beaamde inderdaad dat je dan voor de kortingen in aanmerking kwam.

courier

Denari: Duidelijk zo. Ik vind die € 2.300 afsluitfee een veel te hoge beloning voor die paar uurtjes werk. Er zit weinig advieswerk bij en in feite gaat je door met een iets hogere- maar wel dezelfde hypotheek. Ga voor 75% retourprovisie!

denari

Helemaal mee eens die 2300 euro maar uiteindelijk ben ik wel goedkoper uit.
En als ik naar een andere bank ga moet je ook opnieuw afsluitprovisie betalen.
Met de teruggave van de belasting kost het me totaal maar ongeveer 1850 euro.
Over die 10.000 euro betaal je rente maar als je krijg je volgens mij ook weer rente als je het in depot laat staan.
Hoe zou ik het aan moeten pakken als ik die 75% retourprovisie wil?

courier

Denari, ik heb je zojuist een PB´tje gestuurd en laat me de afloop even weten!

denari

Dank je wel voor de tip,ga er mee aan de slag en laat je het wel weten hoe het is afgelopen.

Gesloten