LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING "Voordeelrente" is oppassen geblazen !!!!

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
busyto

ING "Voordeelrente" is oppassen geblazen !!!!

Ongelezen bericht door busyto »

De ING doet per post een voorstel voor een nieuw rente percentage en duur van de hypotheek. Een aflossingsvrije hypotheek met in de akte boetevrij aflossen bij verkoop.
Naast de gewone rente kan ik ook hetzelfde voorstel aannemen, maar nu met een "Voordeelrente"van 0,15% !!!!!
De toelichting goed lezend en even rekenend introduceer ik bij acceptatie van deze "Voordeelrente" een nieuw risico bij "vrijwillige verkoop" binnen de rentevaste periode. Bij 200.000 kan dat bijv 16000 euro zijn!!!
Transparantie??
Als je niet de tijd neemt en een spreadsheet kan gebruiken dan tuin je er zo in.
Geen voordeel van de voordeelrente en geen definitie van "Vrijwillige verkoop", noch wie gaat bepalen of dat zo is en voor wie? Dat kan voor mij anders zijn dan voor de bank.
Pas op: de banken blijven dezelfde mentaliteit houden en zijn creatief !!!!

Fiesiekus

Re: ING "Voordeelrente" is oppassen geblazen !!!!

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Helemaal begrijpen doe ik het probleem niet. Die voordeelrente betekent 0,15% korting op het gangbare tarief, neem ik aan?

En boete bij aflossen na vrijwillige verkoop...ach anders kan je je bestaande hypotheek meeverhuizen naar je nieuwe woning; is eigenlijk alleen maar gunstig i.v.m. vermeden afsluitprovisie en notariskosten.

Het zijn juist de hypotheekadviseurs die willen dat je aflost als je verhuist naar een volgende woning; des te meer verdienen zij aan de hypotheekgever. En jij de boete betalen. "Ach, die boete bij voortijdige aflossing financier je eenvoudig mee in je nieuwe hypotheek" adviseren de "heren" hypotheekadviseurs dan. En jij maar extra rentelasten etc. ophoesten.

CB

Ongelezen bericht door CB »

En boete bij aflossen na vrijwillige verkoop...ach anders kan je je bestaande hypotheek meeverhuizen naar je nieuwe woning; is eigenlijk alleen maar gunstig i.v.m. vermeden afsluitprovisie en notariskosten.
Dat zou ik nog maar eens goed nakijken. Bij verhuizen betaal je altijd notariskosten er moet immers een inschrijving op het nieuwe onderpand komen en dat gebeurd altijd via de notaris. Afsluitprovisie kan minder zijn dan normaal, maar dat kan per geldverstrekker verschillen.

busyto

Mijn bericht was bedoeld als waarschuwing voor nieuwe initiatieven die oud zijn als het gaat om gebrek aan transparantie en misleidend. Niet oppassen levert weer zoiets op als woekerpolis en beleggingshypotheek etc.
De rest van de reacties, sorry, zijn bekende zaken. Dit nog niet.

CB

De rest van de reacties, sorry, zijn bekende zaken. Dit nog niet.
Jawel hoor, dat is wel bekend. Het is ook mogelijk bij nieuwe hypotheken om voor een voordeelrente te kiezen. Bij SNS bank heet het budgetrente in plaats van voordeelrente. Je moet inderdaad wel het hele voorstel/offerte lezen, maar dat is ook niet nieuw toch?

Fiesiekus

CB schreef:Bij verhuizen betaal je altijd notariskosten er moet immers een inschrijving op het nieuwe onderpand komen en dat gebeurd altijd via de notaris. Afsluitprovisie kan minder zijn dan normaal, maar dat kan per geldverstrekker verschillen.
Bij mijn laatste verhuizing werd er geen provisie voor de oude hypotheek berekend. Notariële kosten= tarief hypotheekakte werd berekend over de som van de overbruggingshypotheek plus de nieuwe (= tweede) hypotheek.

CB

Bij mijn laatste verhuizing werd er geen provisie voor de oude hypotheek berekend.
Dat kan, er zijn ook banken die geen afsluitprovisie rekenen, maar dan de rente middelen bijvoorbeeld. Zoals ik al zei, het kan per bank anders zijn.
Notariële kosten= tarief hypotheekakte werd berekend over de som van de overbruggingshypotheek plus de nieuwe (= tweede) hypotheek.
Precies zoals ik zei. Dus wel notariskosten.
vermeden afsluitprovisie en notariskosten.
Of heb ik bovenstaande verkeerd begrepen. Ik dacht dat je daar geen kosten mee bedoelde?

busyto

"
Jawel hoor, dat is wel bekend. Het is ook mogelijk bij nieuwe hypotheken om voor een voordeelrente te kiezen. Bij SNS bank heet het budgetrente in plaats van voordeelrente. Je moet inderdaad wel het hele voorstel/offerte lezen, maar dat is ook niet nieuw toch?"
Wat nieuw is, is dat de door mij genoemde "Voordeelrente" van de ING:
- bij acceptatie van deze rente bij een boete vrije hypotheek een boete introduceert
- die bij 250.000 aan hypotheek kan oplopen tot een 16.000 euro, bij vrijwillige verkoop
- waarbij nergens staat wat vrijwillige verkoop is.
Dus: verlakkerij.

Maar goed; ik ben het kwijt. doe er mee wat je wil.

Fiesiekus

CB schreef:Of heb ik bovenstaande verkeerd begrepen. Ik dacht dat je daar geen kosten mee bedoelde?
Ik nam m'n bestaande hypotheek (€100.000) mee en betaalde daarover geen notariskosten. Omdat we in een duurder huis kwamen, namen we én een overbruggingshypotheek (eerste woning nog niet verkocht; pas na verkoop eerste woning hebben we de overbruggingshypotheek afgelost) én een tweede hypotheek (€70.000). Over die laatste 2 hypo's betaalden we we notariskosten (én afsluitprovisie).

Fiesiekus

busyto schreef:" Wat nieuw is, is dat de door mij genoemde "Voordeelrente" van de ING:
- bij acceptatie van deze rente bij een boete vrije hypotheek een boete introduceert
- die bij 250.000 aan hypotheek kan oplopen tot een 16.000 euro, bij vrijwillige verkoop
- waarbij nergens staat wat vrijwillige verkoop is.
Dus: verlakkerij.
Als je de hypotheek meeneemt naar je volgende koopwoning, betaal je dan helemaal geen boete of rentemiddeling?

Heb je aan ING gevraagd wat vrijwillige verkoop is?

Wat ga je nu doen met deze ING-offerte? Hen om uitleg vragen?

busyto

Heb je aan ING gevraagd wat vrijwillige verkoop is?

Wat ga je nu doen met deze ING-offerte? Hen om uitleg vragen?
De ING kan niet aangeven wat vrijwillige verkoop is.

Na uitgebreid bellen kwam ik er achter dat er nog twee offertes mogelijk waren, zonder "Voordeelrente"; schrik niet, bij 250.000 euro een maandelijkse besparing t.o.v. de laagste per post aangeboden offerte 240 euro per maand.

Opletten, middagje narekenen en vooral veel bellen. Toch weer veel verdiend.

Fiesiekus

Verbzingwekkend. Hoe ziet je beste hypotheekconstructie eruit?

busyto

1 jaar, rente 3,85%
Ik sluit deze discussie, verder.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, het is ook nooit goed... Als ze alleen het voorstel mét boetevrij aflossen hadden gedaan, dan zouden er weer veel mensen zijn die zich beklagen dat ING de bestaande klanten geen voordeelopties aanbieden.

OP de site van ING kun je overigens wel redelijk duidelijk vinden wanneer je bij deze voordeeloptie geen boete hoeft te betalen:

ING Voordeelrente Component 2 is een optie die u kunt kiezen als u afziet van boetevrij aflossen bij vrijwillige verkoop van de woning. Dit houdt in dat mogelijk boeterente wordt berekend als u vanwege verkoop van uw woning uw hypotheek aflost voor het einde van de afgesproken rentevaste periode. De maximale boeterente bij vrijwillige verkoop is 3% van het af te lossen bedrag.

U bent geen boete verschuldigd:
- als de actuele rente op dat moment hoger is dan de rente van uw hypotheek
- als u direct een ING hypotheek sluit voor een nieuwe woning
- als u binnen 6 maanden na aflossing een nieuwe ING hypotheek sluit
- bij overlijden van de schuldenaar of medeschuldenaar(s), waarbij de aflossing binnen 6 maanden na overlijden moet plaatsvinden

Ik vraag me wel af hoe je aan die boete van 16.000 komt. Bij 250.000 hypotheek zou de boete toch niet hoger dan 7.500 kunnen worden (3% van 250.000)?

(Overigens zal de boeterente bij 1 jaar vast nou ook niet zo heel hoog zijn.)

busyto

kweenie, je begrijpt de essentie van mijn bericht niet.
Laatste keer:
- ik heb een boetevrije hypotheek qua aflossing bij verkoop
- ING suggereert een "voordeelrente" van 0,15%
- dit Voordeel geeft een nadeel, dat ik het risico in mijn financiën introduceer van een boete bij "Vrijwillige Verkoop", die ik voorheen niet had
- de "Vrijwillige Verkoop"wordt niet gedefinieerd.
Van te voren kun je de risico's niet inschatten, maar de ervaring leert, dat als het fout gaat de banken aan het langste eind trekken.
Ook jij gaat ervan uit dat het risico voor een jaar klein is, maar ......... het is een risico ...... voor 0,15%

Ik laat dus op voorhand zien wat het risico is. Dat hadden de tussenpersonen vroeger ook moeten doen bij beleggingshypotheken, woekerpolissen etc.
Voor de rest moet iedereen zijn eigen keuze maken.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

O, ik begrijp de essentie zeker wel. Je hebt nu een bepaalde hypotheek met een boetevrije aflossing bij verkoop en een bepaald rentepercentage en rentevaste periode. Nu loopt je rentevaste periode af en heb je de keuze om niet alleen voor een bepaalde nieuwe rentevaste periode te kiezen, maar óók om te kiezen voor een lagere rente in ruil voor de boetevrije aflossing bij verkoop. Dus net als dat je nu voor een andere rentevaste periode kunt kiezen, kun je nu ook voor een boete bij verkoop kiezen.

Fiesiekus

busyto schreef:1 jaar, rente 3,85%
Ik sluit deze discussie, verder.
Beetje jammer, we willen je helpen en uitzoeken wat de voor- en nadelen zijn. Wat was hun eerdere (voor jou minder gunstige) rentevoorstel? Je ziet overigens, dat je prima zelf je hypotheekaanpassingen en -verlengingen gunstig kunt regelen en uit-onderhandelen met je bank, daarvoor heb je (ook) geen TP nodig.

niscar

Ongelezen bericht door niscar »

Beste Fiesiekus

nog even over eerdere reactie waarin je aangaf dat je geen notariskosten hoefde te betalen over je lopende hypo.
Ik zit nu met hetzelfde, huis gekocht en nu starten met een tijdelijke overbrugging omdat het oude huis niet verkocht is en dus een extra hypo en een extra overbugging

Hoe kan je deze oude hypo meenemen naar je nieuwe huis.
Deze hypo is toch gekoppeld aan het adres van het oude onderpand?

Dus als je deze hypo meeneemt moet deze toch gekoppeld worden aan ht nieuwe adres en dus notariskosten om dit te bschrijven?

ik lees graag je reactie...

Fiesiekus

Klopt, er werd ook een (even hoge) hypotheek gevestigd op het nieuwe pand. Toen het oude pand werd verkocht, zijn zowel de overbrugging- als de hypotheek op het oude pand "doorgehaald". Bij nader inzien vreemd dat de notaris dat zonder kosten heeft uitgevoerd.

niscar

Ongelezen bericht door niscar »

Je noemt nu de doorhaalkosten die je moet maken NADAT je je oude pand verkocht hebt, maar het gaat mij nu specifiek om de kosten die je moet maken tijdens het afsluiten van de overbruggingssituatie.
In mijn geval heb ik een lopende hypotheek die ik mbt rentehoogte en periode mee wil nemen naar de nieuwe woning.
Volgens de bank kan dat (meenemen van de rente voorwaards) maaarrre dan heb je volgens mij ook een een "oude" hypotheek die naar het nieuwe adres toe moet worden geschreven en dat moet ook via de notaris?
Volgens mij scheelt dit in ieder geval afsluitprovisie over dit gedeelte van de hypotheek, tov van de situatie dat je het hele zwikkie opnieuw afsluit.

Moet deze hypotheek dan overgezet worden bij start van de overbrugging naar het nieuwe adres of pas nadat de oude woning verkocht is?
In het laatste geval zijn er dus niet alleen doorhaalkosten van de hypotheken die stoppen maar moet de doorlopende hypotheek wel naar het nieuwe adres gezet worden en dus via de notaris???
En wellicht zijn deze doorhaalkosten al opgevoerd bij start van de overbrugging...?

Ik hoor weer graag van je. Dank voor meedenken!

Gesloten