LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lagere rente en tophypotheek?? WOZ -waarde

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
heho
Berichten: 144
Lid geworden op: 22 jan 2006 19:46

lagere rente en tophypotheek?? WOZ -waarde

Ongelezen bericht door heho »

Ik llas dat als je woz waarde omhoog gaat dir voordelig zou kunnen zijn voor de rente, mogelijk rente verlaging bij tophypotheek.
Wie kan dit uitleggen, hoop dat iemand snapt wat ik bedoel 8)

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: lagere rente en tophypotheek?? WOZ -waarde

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Waneer je wonng in de afgelopen jaren is gestegen kan je je geldverstrekker vragen de topopslag te verlagen. Ik zou zeggen doen een verzoek naar je geldverstrekker en stuur een kopie van de WOZ beschikking mee.

Je kan nu al vragen of de risicoopslag van de hypotheekrente kan vervallen, maar de meeste geldverstrekkers doen dat pas bij de eerstvolgende renteherziening.

Miles79
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jan 2006 14:38

Re: lagere rente en tophypotheek?? WOZ -waarde

Ongelezen bericht door Miles79 »

edit
Laatst gewijzigd door Miles79 op 02 jul 2007 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: lagere rente en tophypotheek?? WOZ -waarde

Ongelezen bericht door bolleke »

jammer dat info niet volledig is. Banken en geldverstrekers hanteren risicoklassen en de bijbehorende tarieven, voorbeeld
NHG, 75% EW, 100% EW, 125%EW
4,0% 4,2% 4,4% 4,6%

indien je hypotheek bv 100% van de executiewaarde is( executiewaarde is ongeveer 85-90% van de vrijeverkoopwaarde), afhankelijk van de bank kan ook met een WOZ waarde worden volstaan, betaald je 4,4% rente over de HELE lening.

Stel dat je een deel inlost, of je hebt een hogere waarde van je woning en je lening is nog slechts 75% van de executiewaarde dan kan je terugvallen in je risicoklasse en een afslag van 0,2% opslag dus je rente wordt dan 4,2% over de gehele lening.

mevrouw tomaat
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 jun 2007 23:54

Re: lagere rente en tophypotheek?? WOZ -waarde

Ongelezen bericht door mevrouw tomaat »

Beste Heho,

Wat meerdere mensen al hebben aangegeven kan het voordelig zijn een hogere WOZ waarde, maar niet voor elke hypotheek. Heb je namelijk een spaarhypotheek dan is het juist fijn een hogere rente, want dan krijg je ook meer spaarrente op je spaarpolis. Dus als ik jou was zou ik eens contact opnemen met je bank.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: lagere rente en tophypotheek?? WOZ -waarde

Ongelezen bericht door SJZ »

Heb je namelijk een spaarhypotheek dan is het juist fijn een hogere rente, want dan krijg je ook meer spaarrente op je spaarpolis.
Dat fabeltje is toch al vaker ontkracht op dit forum? Begin dan niet weer met die onzin.

Of heb jij bij het afsluiten van je spaarhypotheek ook gevraagd aan de bank of de rente wat HOGER mocht zijn?

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: lagere rente en tophypotheek?? WOZ -waarde

Ongelezen bericht door cybertomaat »

beste sjz,
Dat fabeltje is toch al vaker ontkracht op dit forum? Begin dan niet weer met die onzin.
Sorry maar dit is dus geen onzin, ja wanneer je een nieuwe hypotheek neemt ja dan ga je inderdaad niet vragen om een hogere rente, maar wanneer je al een hogere rente hebt (topopslag) doordat je WOZ waarde niet zo is dat je onder de 75% van de exwaarde valt dan is het juist slim om die hogere rente te houden totdat je renteherziening hebt natuurlijk. Je kan namelijk je rente wel aftrekken van de belasting, maar je spaarpremie niet. En wanneer je rente omlaag gaat dan gaat je premie omhoog. Dus een en een is twee.

[/quote]

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: lagere rente en tophypotheek?? WOZ -waarde

Ongelezen bericht door SJZ »

Dus een en een is twee.
Goh, dat weet je nog wel, verder rekenen kun je niet.

Je vergeet dat je rente betaalt over je volledige schuld (bijvoorbeeld € 200.0000) en rente krijgt over je gespaarde tegoed (en dat is in het begin € 0 en groeit pas na 30 jaar uit tot € 200.000).

Nou, als je daarover nadenkt snap je waarom mensen die na 20 jaar spaarhypotheek te maken krijgen met een rentestijging nog steeds meer moeten gaan betalen.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: lagere rente en tophypotheek?? WOZ -waarde

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Even voor alle duidelijkheid......

Dat vorige bericht was dus niet van mij (cybertomaat)
maar van mijn vrouw : mevrouw tomaat.
Ik stond nog ingelogd en zij dacht dat ze op haar account zat.

Ikzelf heb geen verstand van Hypotheken e.d. en dat wil
ik graag zo houden !!!
Excuses voor de onduidelijkheid......

>cybertomaat<

Gesloten