LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lening voor boeterente: rente lening aftrekbaar?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Traphuis116
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 nov 2009 16:07

Lening voor boeterente: rente lening aftrekbaar?

Ongelezen bericht door Traphuis116 »

Ik heb in 2010 een aflossingsvrije hypotheek afgesloten van 125.000. Ik heb deze voor een periode van 30 jaar vastgezet tegen een percentage van 5,5%.
De huidige lage rentatarieven maken het omrekenen naar een terugverdienmodel interssant.
Uiteraard staat de hoge boeterente die ik zal meten betalen als ik iets verander een eenvoudig te maken keuze in de weg. Zekerheid van de vaste lasten hebben destijds de keuze voor een lange rentevaste periode bekrachtigd, dit vind ik momenteel veel minder van belang.
Het oversluiten van een hyhotheek is op dit moment onmogelijk omdat mijn partner sinds 2 jaar ZZP-er is er op deze inkomsten geen nieuwe hypotheek verstrekt wordt. Een renteherziening bij mijn huidige aanbieder is wel mogelijk. Ivm de lange looptijd is de te betalen boeterente hoog, meer dan 30.000. Logisch. Maar deze zou ik extern kunnen financieren. Omdat deze boeterente aftrekbaar is zal ik, met de belastingteruggave, een minimale eigen bijdrage en de investering van mijn maandelijkse voordeel tov mijn huidige lasten, mijn omslagpunt bereiken na ongeveer.. 10 jaar bij een rentevaste periode van... 10 jaar (dit is inclusief de rente die ik betaal over het te financieren bedrag). Uiteraard leveren tussentijdse bijdrage nog sneller een voordeel op. Na ca. 10 jaar levert elk % onder de 5,5 mij 15 jaar lang een voordeel op.

Maar wat mij nog niet helder is, is of de rente die ik betaal op de financiering die ik gebruik om de boeterente te betalen ook fiscaal aftrekbaar is. Het lijkt mij van niet. De belastingdienst zegt wel het volgende "Hebt u (boete)rente meegefinancierd? Dan is de rente over dat deel van de lening niet aftrekbaar."
Maar ik financier de boeterente in dit geval niet mee in de hypotheeksom, maar via een aparte financiering. Ik denk dat ik mijn vraag zelf reeds beantwoord heb, maar zoek een bevestiging!

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: Lening voor boeterente: rente lening aftrekbaar?

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Inderdaad, je hebt je eigen vraag coorrect beantwooord.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening voor boeterente: rente lening aftrekbaar?

Ongelezen bericht door kweenie »

Er wordt bij het stukje van de belastingdienst toch ook niet gesproken over een hypotheek? Het gaat slecht om 'meefinancieren'. Dat kan zowel in de hypotheeksom zijn als via een aparte lening.

Traphuis116
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 nov 2009 16:07

Re: Lening voor boeterente: rente lening aftrekbaar?

Ongelezen bericht door Traphuis116 »

Bedankt!

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: Lening voor boeterente: rente lening aftrekbaar?

Ongelezen bericht door Rense »

Wellicht is rentemiddeling een optie, over welke geldverstrekker hebben we het?

Traphuis116
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 nov 2009 16:07

Re: Lening voor boeterente: rente lening aftrekbaar?

Ongelezen bericht door Traphuis116 »

Bedankt voor de tip Rense, rentemiddeling is bij mijn hypotheekverstrekker niet mogelijk.

Gesloten