LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] maandelijkse hypotheek provisie

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Tjico30
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2009 20:36

maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door Tjico30 »

Ik ben bezig om een hypotheek af te sluiten.
Mijn adviseur rekend daarvoor een schappelijk bedrag van 1000 euro.
Echter hij rekend in de hypotheek ook nog eens 15 euro per maand gedurende de gehele looptijd van de voor advies.
Is dat normaal ,ik denk zelf dat het nodig is omdat ik mijn hypo vast zt voor 20 jaar,Waar moet ik dan advies over krijgen (p.s ik heb nog niets getekend) :roll:

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

1 woord: je wordt opgelicht en zoek aub heel graag een andere adviseur.
Ik ben ook heel benieuwd hoe dit gaat, want je betaalt de hypotheekkosten aan de geldverstrekker en niet aan de adviseur.

stofzuigertje

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Uw adviseur krijgt voor de Hypotheek een eenmalig bedrag wat nu bekend gemaakt moet worden.

Ook is er een maandelijkse of jaarlijkse vergoeding voor de meestal bijbehorende aflossing en verzekeringen.
Dit kan ook die €15,- zijn die vroeger onzichtbaar in de premie zat.

Online deze afsluiten is vaak goedkoper, maar ik ontdekte dat niemand een kale hypotheek zonder aflos of verzekering wil sluiten omdat ik die zelf al elders had geregeld.

Ik kijk liever naar de totale kosten en iet alleen de laagste rente.
Liever iets duurdere aftrekbare rente en gratis verzekering want dat is dankzij belasting voordeel goedkoper.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door __oi__ »

@sjorsie

Leg ons eens haarfijn uit waarom deze man wordt opgelicht dan?
Hij wordt namelijk zeker niet opgelicht, maar ben erg benieuwd hoe jij tot die conclussie komt.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door gtp »

sjorsie-sjorsie toch, je begrijp er schijbaar helemaal niets van.Het intermediar moet transpirant zijn in de kosten naar de klant toe.Dit gedane voorstel voldoet daar volgens de wettelijke regels volledig aan.Tegenwoordig mag/kan de klant kiezen of afsluit provisie betalen aan de geldverstrekker of een factuur krijgen van het intermediar en dat laatste is hier (volgens mij)het geval, DUS GEEN OPLICHTER kijk voortaan uit wat je hier oppert!!!!!!!!

jonis
Berichten: 2758
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door jonis »

BTW...met mijn"woekerpolis" betaal ik 15,- per maand "kosten" en bestaan hier diverse topics erover en is er "een heel land in rep en roer" en nu is de man transparant met 15,- kosten per maand en is er "niets aan de hand"

Overigens doet Sjorsie natuurlijk alleen maar vrijwilligerswerk en kun je zijn standpunt natuurlijk niet kwalijk nemen.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door __oi__ »

Sjorsie, je hebt geen verstand van hypotheken. Al een aantal keren is dat pijnlijk duidelijk geworden op dit forum. Toch weerhoud dit jou er niet van om aan discussies over dit onderwerp deel te nemen. Het zou prettig zijn, met name voor de vraagstellers, dit niet meer te doen.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door gtp »

jonis, afsluit provisie is bij de meeste banken 1% van de hypotheek behalve bij DSB 1,5%.De gemiddelde hypotheek tegenwoordig is 260.000 dus 1% is 2.600 de gemiddelde looptijd is 7 jaar al heb je 20 jaar gesloten (door scheiding-overlijden-faillisement enz komt deze 7 jaar tot stand) die 15 euro kan je zien als abonnement op de service die ook na het tot stand komen van de hypotheek volgd.Vragen gesteld via de telefoon (is service) worden nooit in rekening gebracht maar kosten toch tijd.De eerste mens die voor niets werkt moet nog geboren worden of ben jij die??

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door __oi__ »

De 7 jaar slaat met name op de periode dat iemand gemiddeld in een huis woont. En komt uiteraard ook door scheiding of overijden, maar het merendeel is gelukkig minder drastisch en heeft te maken met verhuizing. Vaak wordt een hypotheek dan ook overgesloten.

Inderdaad heeft dit met transparantie van de verdiensten voor het intermediair te maken.
"Vroeger" betaalde men standaard 1 % over de geldlening, en vervolgens nog een percentage over het spaar/leven gedeelte.
Een beetje spaarhypotheek deed al gauw 2,5%( 6500,- in voorbeeld gtp). Als klant zag je die kosten echter nooit, en leek het advies 'gratis'.

Nu is dit wel inzichtelijk en schreeuwen sommige consumenten moord en brand als een tussenpersoon geld aan een hypotheek verdiend.

Indien hier de kosten alleen maar die 1000,-- zijn + 180 per jaar ben je niet duur uit. Bovendien betaal je dan niet, zoals voorheen duizenden euro's ineens vooraf ( gedeeldelijk verdisconteerd in polissen) , maar betaal je nu voornamelijk voor de periode dat de hypotheek bij een tussenpersoon loopt, en daarvoor dus service biedt.

jonis
Berichten: 2758
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door jonis »

GTP...misschien moet je mijn post toch eens op een andere manier lezen :wink:

Het is gewoon een eenvoudige constatering dat woekerpolis en doorzichtigheid gewoon heel dicht bij elkaar kunnen zitten en evenveel kunnen kosten....

Mijn laatste zin richting Sjorsie had je toch enigzins op die gedachte moeten zetten....dus vanwaar de vraag aan mij "of ik voor niets werk?" Tuurlijk niet....mocht dat nog niet duidelijk zijn dan. :wink:

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door gtp »

Sorry jonis, ik bedoelde met mijn laatste zin niet jou maar Sjorsie

sjorsie1982
Berichten: 213
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:27

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door sjorsie1982 »

Ok duidelijk het gaat hier niet over een afsluitprovisie maar over de maandelijke kosten voor bv een spaarhypotheek.

Dat is inderdaad iets heel anders dan een afsluitprovisie en heel gewoon. Hoewel 15 euro wel veel is. Ik betaal €5,- p/m aan kosten voor mijn spaarhypotheek.

Ik dacht dus dat het bovenop de 1-1.5% provisie ook nog eens €15 p/m aan provisie richting de tussenpersoon ging wat dus betekent dat €5400 is in 30 jaar.
Sjorsie, je hebt geen verstand van hypotheken. Al een aantal keren is dat pijnlijk duidelijk geworden op dit forum. Toch weerhoud dit jou er niet van om aan discussies over dit onderwerp deel te nemen. Het zou prettig zijn, met name voor de vraagstellers, dit niet meer te doen.
Ach ja, fouten maken is normaal. Verwacht ook geen avdies van een expert hier. Foutjes maken doet iedereen en daar leer ik weer van. :)

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door gtp »

Er werd hier wel om advies gevraagd

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Volgens mij gaat het hier ook niet om maandelijkse kosten voor een spaarhypotheek, maar om een netto produkt met een maandelijkse bijdrage aan de tussenpersoon om aan de zorplicht te kunnen voldoen.

Volgens mij krijgt in dit geval de adviseur n.l. helemaal geen provisie, denk ik, maar ik ben ook geen expert :lol:

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door Mk »

Als die adviseur naast die 15 euro ook nog andere provisie ontvangt, dan zou die dat kenbaar moeten maken. Nieuwe regelgeving die per 1/7 ingaat.

Tjico30
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2009 20:36

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door Tjico30 »

Ik wil hier nog even op door breien.
Ik heb 1 malig een afsluitprovisie betaald van 1000 euro.
Nu hab ik de documenten heb ontvangen waaronder de hypotheek offerte staat dat aegon een maandelijks bedrag van 15.33 euro betaald aan de advieseur voor nazorg.Dit bedrag komt nergens terug in de offerte maar wordt waarschijnlijk on de door mij te betalenen rente meegenomen.

J.Dubbeltje
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 nov 2008 17:26

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door J.Dubbeltje »

Wat voor nazorg heeft hij jou te bieden .
Pas op ze zijn er alleen maar om er zelf beter van te worden.
Honderd keer mails van heeft u,uw brandverzekering al na gekeken en u inboedelverzekering is deze nog hoog genoeg,ect.
Mijn advies hou die nazorg van €15,00 maar zelf in de hand en laat alleen meewegen wat jij zelf nodig acht om te verzekeren.

UIt ervaring ik heb een woekerpolis ,geadviseerd door zo'n aller aardigste adviseur.In 5jr. tijd alleen maar de kosten betaald die zij zich zelf toeëigenen.Dus kom ik nooit meer aan de over 15jr.voorgerekende uitbetaling.GRAAAAAAAAAIEEERS!

Als ik jou was zou het misschien beter zijn een abonnement nemen op eigenhuis daar vind je nog zeer handige tips over en voor je huis.

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Tjico,

Jouw adviseur heeft van die € 1.000,- een deel direct als afsluitprovisie gekregen, daarnaast ontvangt hij maandelijks nog een deel om de hypotheek te beheren. Als je vragen hebt, kun je kosteloos bij hem terecht.

Je kunt dat geld niet in je eigen zak steken omdat dit afspraken zijn tussen Aegon en de tussenpersoon. Vanaf 1 april jl. worden deze afspraken in de offerte vastgelegd en zie je van te voren welke bedragen de tussenpersoon ontvangt aan provisie.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Voor € 1.000,-- kun je geen hypotheek afhandelen. Advies, administratie, dossierbewaking, eisen WFT, ben je zeker 25 à 30 uur met zo'n aanvraag bezig. En dan hebben we het over omzet.

Koopje.

Tjico30
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2009 20:36

Re: maandelijkse hypotheek provisie

Ongelezen bericht door Tjico30 »

Ben er inmiddels achter dat de hypo aanbieder dit betaald (zit bij de hypotheek in)Dus geen extra kosten voor mij.
heb ik ook op email staan,rechtstreeks van de adviseur hemzelf

Gesloten