LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mogelijkheden overnemen hypotheek help

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
k@@tje®42
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 sep 2010 16:26

mogelijkheden overnemen hypotheek help

Ongelezen bericht door k@@tje®42 »

hallo
Ik weet niet of ik deze vraag hier kan plaatsen maar dat hoor ik dan wel.
Mijn zoon gaat na 2,5 jaar samenwonen uitelkaar.
Nu wil hij graag in het huis blijven wonen maar de bank (ing) accepteerd dit niet omdat zijn inkomen niet genoeg is volgens de bank,maar ik had met mijn zoon afgesproken dat ik maandelijks een bedrag zou mee betalen aan de hypotheek en dan zou hij het makkelijk kunnen betalen.
Wat kunnen we nog proberen om ervoor te zorgen dat hij er wel kan blijven wonen.Zijn er misschien nog ander mogelijkheden te bedenken.?
Borgstelling kan niet omdat wij ook een koophuis hebben.
De huidige hypotheek is een spaar/aflossings vrije hypotheek 50/50 met NHG en koopsubsidie.
Wie o wie weet wat we nog kunnen doen.

hypotheekadviseur501
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 okt 2010 14:50

Re: mogelijkheden overnemen hypotheek help

Ongelezen bericht door hypotheekadviseur501 »

Wellicht wil ING meedenken als jij ook daadwerkelijk op papier zet dat jij een maandelijkse bijdrag zult leveren,maar dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen.
Neem eens contact op met een onafhankelijk hypotheekadviseur, laat hem eens alles uitzoeken voor je

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: mogelijkheden overnemen hypotheek help

Ongelezen bericht door Eva369 »

hypotheekadviseur501 schreef:Wellicht wil ING meedenken als jij ook daadwerkelijk op papier zet dat jij een maandelijkse bijdrag zult leveren,maar dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen.
Neem eens contact op met een onafhankelijk hypotheekadviseur, laat hem eens alles uitzoeken voor je
ik denk dat ze beter met ing kunnen praten dan met een onafhankelijke hypotheekadviseur. ik vermoed nl dat als hij wil oversluiten naar een andere bank hij een boete zal krijgen.

als u meebetaald aan de hypotheek van uw zoon, moet u daar pas mee beginnen als de ex-partner niet meer mede aansprakelijk is voor de hypotheek en niet meer mede eigenaar is van het huis. anders wordt de ex gesponserd.

vermoedelijk zal het huis als het 2,5 jaar geleden gekocht is nu minder waard zijn. stel huis gekocht voor 250.000 nu maar 230.000 waard. dan moet ex 20.000/2=10.000 aan uw zoon betalen. is het huis gestegen dan moet uw zoon aan zijn ex betalen.

als er een hogere hypotheek op de woning zit dan dat deze waard is en uw zoon kan zelf de hypotheek niet dragen, dan denk ik dat ING liever ziet dat de woning verkocht wordt, in dit geval wordt er nl. vanuit de NHG betaald en hebben ze gelijk hun geld ipv een hypotheek te geven aan iemand die het misschien niet kan betalen.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: mogelijkheden overnemen hypotheek help

Ongelezen bericht door __oi__ »

@hypotheekadviseur501: Ik wel, ING zal daar niet in 'meedenken'. (ING heeft geen keus)

NHG, voorwaarden koopsubsidie, staan een explain op inkomen niet toe.
Dus dat betekent dat je de hypotheek zou moeten oversluiten naar een lening zonder NHG, koopsubsidie er af gaat etc. Rentepercentage gaat dan 0,7%-1% omhoog. Dit betekent dat je nog minder op inkomen kunt lenen conform CHF-norm.
De maandelijkse bijdrage van de moeder op papier zetten stelt natuurlijk niets voor, en wordt niet geaccepteerd. Zou de zoon overigens ook niet moeten willen..
Hypotheekadviseur zal na 5 minuten in gesprek zeggen dat dit niet haalbaar is. NHG regels zijn namelijk erg eenvoudig: Het past of het past niet.
Advies: Verkoop huis en ga huren.

k@@tje®42
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 sep 2010 16:26

Re: mogelijkheden overnemen hypotheek help

Ongelezen bericht door k@@tje®42 »

hallo
bedankt voor de reacties ,
wij zijn al bij de hypotheker geweest ,maar daar kwam niks uit ,we krijgen nu een afspraak met een ing adviseur en ik heb een afspraak staan met een financieel adviseur van de VEH.
de totale hypotheek is 170000,de huidige waarde zal waarschijnlijk iets lager zijn denken we en zijn ex zal dus aan hem moeten betalen dan.
dat zijn ex eerst uit de hoofdelijke aansprakelijkheid moet worden ontslagen dat wisten we.
het huis verkopen is het laatste wat we willen.wij hebben ook nog een mogelijkheid om met contant geld te helpen maar of en hoe dat kan moeten we nog uitzoeken.
het advies om te gaan huren is geen optie daar een huurflat een wachttijd heeft van 7 jaar en op het moment dat het huis verkocht wordt en hij dus verplicht weer thuis moet komen wonen dan is hij zijn inschrijftijd kwijt.
in dit soort situatie wordt je gewoon aan je lot overgelaten.

Gesloten