LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nationale Nederlanden levensverzekering met maatschappijwins

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
rjmeijer

Nationale Nederlanden levensverzekering met maatschappijwins

Ongelezen bericht door rjmeijer »

Beste forumgebruiker,

ik heb een vraag over mijn Nationale Nederlanden levensverzekering met maatschappijwinstdeling.

Deze heb ik in 2006 afgesloten i.c.m. mijn hypotheek. Zoals zovelen heb ik toendertijd een huis gekocht en een aflossingsvrije hypotheek afgesloten. Hierbij moest ik een soort van sparen om uiteindelijk een potje over te hebben om een gedeelte van mijn hypotheek te kunnen aflossen. Dit is gedaan in de vorm van een levensverzekering bij Nationale nederlanden. Ook de hypotheek loopt via NN.

Bij het afsluiten is afgesproken om de eerste 2 jaar per maand 854,70euro te storten en vervolgens 106,80 per maand tot 1 september 2036.

Er staat in mijn polis dat
Verzekerde uitkering A: 72972 euro verschuldigd indien beide verzekerden in leven zijn op 1 sept 2036, betaalbaar op 1 sept 2036

Verzekerde uitkering B: 72972 euro verschuldigd indien een der verzekerden overlijdt voor of gelijktijdig met de ander en voor 1 sept 2036, betaalbaar op 1 sept 2036

Aangezien dit mij dit toendertijd is aangeraden door mijn financieel adviseur van de Hypotheker heb ik dit ter goede trouw afgesloten.

Nu ben ik mij gaan verdiepen in deze stof en nu zijn mij een aantal zaken niet duidelijk te weten:
- Hoeveel geld wordt er daadwerkelijk betaald, gegarandeerd dus
- waarom heb ik nooit een overzicht van wat er exact staat op de rekening behalve dat ik soms een overzicht krijg van een winstdeling
- Als ik een andere huis wil kopen, wat dan??
- Is het mogelijk te stoppen met deze polis? En wat zou ik dan overhouden??
- Is dit een vorm van een woekerpolis?

Bedankt voor de hulp!

een vraag, een antwoord

Re: Nationale Nederlanden levensverzekering met maatschappijwins

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Je hebt een hele rits technische vragen, waarbij je polis al heel veel informatie geeft.
Ook zou je eens met NN kunnen bellen.

Een poging om je op weg te helpen:
- hoofdsom A is het bedrag dat op de einddatum gegarandeerd wordt uitgekeerd, vermeerderd met de winstbijschrijvingen die je jaarlijks ontvangt. Ik vermoed, dat je wel fllink zou kunnen achterblijven bij de prognose die je in je offerte hebt staan.
- leuke vraag voor NN, maar je kunt dus de eindwaarde zelf al bepalen door som A te vermeerderen met de winstbijschrijvingen.
- je kunt je polis desgewenst meenemen naar een nieuwe hypotheek.
- je kunt in theorie stoppen met deze polis, echter de geldverstrekker zal daarvoor wel toestemming moeten geven. Je kunt contact met NN opnemen voor een opgave van de afkoopwaarde. Zal wel tegenvallen.
- het is geen beleggingspolis, het rendement is afhankelijk van de winstontwikkeling bij NN, of het gemiddelde van een pakket staatsleningen.

Mijn advies:
Blijkbaar heb je geen enkel idee hoe deze polis in elkaar zit. Je kunt daarover informatie opvragen bij je adviseur, of een andere. Ook kun je proberen informatie te verkrijgen van Nationale Nederlanden.

Gezien de huidige economische omstandigheden zal deze polis niet best renderen. Je kunt overwegen de polis te beëindigen en te vervangen door een andere aflossingsmethode. B.v. banksparen of gewoonweg echt aflossen, b.v. op annuïteitenbasis. Om een goed oordeel te kunnen vellen dienen alle opties op een rijtje te worden gezet. Wellicht hoef je daarvoor geen nieuwe hypotheek af te sluiten, alleen maar eventueel wijziging aan te brengen.

Neem dus een deskundige in de arm en kies voor een oplossing die je echt begrijpt.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

een vraag, een antwoord schreef:Je hebt een hele rits technische vragen, waarbij je polis al heel veel informatie geeft.
Ook zou je eens met NN kunnen bellen.

Een poging om je op weg te helpen:
- hoofdsom A is het bedrag dat op de einddatum gegarandeerd wordt uitgekeerd, vermeerderd met de winstbijschrijvingen die je jaarlijks ontvangt. Ik vermoed, dat je wel fllink zou kunnen achterblijven bij de prognose die je in je offerte hebt staan.
- leuke vraag voor NN, maar je kunt dus de eindwaarde zelf al bepalen door som A te vermeerderen met de winstbijschrijvingen.
- je kunt je polis desgewenst meenemen naar een nieuwe hypotheek.
- je kunt in theorie stoppen met deze polis, echter de geldverstrekker zal daarvoor wel toestemming moeten geven. Je kunt contact met NN opnemen voor een opgave van de afkoopwaarde. Zal wel tegenvallen.
- het is geen beleggingspolis, het rendement is afhankelijk van de winstontwikkeling bij NN, of het gemiddelde van een pakket staatsleningen.

Mijn advies:
Blijkbaar heb je geen enkel idee hoe deze polis in elkaar zit. Je kunt daarover informatie opvragen bij je adviseur, of een andere. Ook kun je proberen informatie te verkrijgen van Nationale Nederlanden.

Gezien de huidige economische omstandigheden zal deze polis niet best renderen. Je kunt overwegen de polis te beëindigen en te vervangen door een andere aflossingsmethode. B.v. banksparen of gewoonweg echt aflossen, b.v. op annuïteitenbasis. Om een goed oordeel te kunnen vellen dienen alle opties op een rijtje te worden gezet. Wellicht hoef je daarvoor geen nieuwe hypotheek af te sluiten, alleen maar eventueel wijziging aan te brengen.

Neem dus een deskundige in de arm en kies voor een oplossing die je echt begrijpt.
ik weet niet of de prognose erg ver achterblijft
als ik het zo bekijk is het gegarandeerde rendement over een periode van 30 jaar zo'n 1,27% per jaar
dit er van uitgaande dat beiden in leven blijven
anders wordt het meer

een vraag, een antwoord

Tja Ruud, een garantierendement van 1,27% is niet geweldig, vind je wel? En die winstdeling zal ook niet best zijn.

Een (bank)spaarhypotheek is m.i. te prefereren, beter gegarandeerd rendement en veel minder kosten. Misschien minder flexibel. Of gewoon ouderwets aflossen.

ruud_a

een vraag, een antwoord schreef:Tja Ruud, een garantierendement van 1,27% is niet geweldig, vind je wel? En die winstdeling zal ook niet best zijn.

Een (bank)spaarhypotheek is m.i. te prefereren, beter gegarandeerd rendement en veel minder kosten. Misschien minder flexibel. Of gewoon ouderwets aflossen.
ik betwijfel trouwens, of die winstdeling wel bovenop het garantierendement komt
als de reultaten te ver achterblijven, blijft het waarschijnlijk gewoon bij dat garantie rendement

een vraag, een antwoord

Nog erger dus, alle reden voor TS om hier dieper in te duiken.
Maar goed, hij laat niets meer van zich horen.

rjmeijer

een vraag, een antwoord schreef:Nog erger dus, alle reden voor TS om hier dieper in te duiken.
Maar goed, hij laat niets meer van zich horen.
Hoi,

bedankt voor jullie antwoorden. Ik krijg nu net pas de melding binnen dat er op mijn post is gereageerd.

Als ik het goed begrijp dan is het bedrag van 72972 euro gegarandeerd. het rendement wat ik heb is laag echter verlies ik geen geld of, zoals ik vaker heb gehoord, mensen soms geld inleggen en er uiteindelijk nog minder aan over houden. Het gaat mij erom dat hetgene wat ik spaar ook daadwerkelijk aan het einde van de rit wordt uitgekeerd. Dat dit over 24 jaar minder waard is door de inflatie etc is duidelijk.
Ik wil op een zo safe mogelijke manier over 30 jaar een gedeelte van mijn hypotheek aflossen. Dit kan natuurlijk direct maar zoals bekend heb ik nu de maximale aftrek.

Als ik met (in dit geval een kennis die bij de hypotheker werkt) de adviseur ga praten dan kan hij mij natuurlijk vanalles wijs maken. De kennis en kunde van de gemiddelde Nederlander schiet hier dikwijls tekort.

Zijn er volgens jullie betere opties dan die ik nu heb?

Bedankt voor jullie hulp. super!

rjmeijer

NB: de winstdeling die er in mijn jaarlijkse overzicht staat is 1423 euro. Afgelopen jaar is hier 142 euro bijgekomen.

Kan men dit mij nog afnemen?? en is dit bovenop de 72972 euro?

een vraag, een antwoord

Zoals al eerder geschreven, het is ondoenlijk zonder polis en aanvulllende correspondentie een correct antwoord te geven. Het zou best kunnen dat het gegarandeerde rendement waar Ruud A het over heeft, in de loop der jaren verlaagd is en dat ook consequenties heeft voor jouw polis. Daar moet je dan brieven over hebben gehad.

Die winstuitkering is voor jou.

Doe jezelf een plezier en maak hier werk van. Vraag een schriftelijke opgave aan NN hoe het in elkaar zit, je kunt op een forum geen concrete informatie krijgen, zonder de achterliggende stukken te laten zien.

rjmeijer

dat is een goede tip, dank daarvoor.

moet zeggen dat het woord gegarandeerd dus ook hier verkeerd wordt gebruikt. ongelooflijk dat zoiets kan

een vraag, een antwoord

Daar moet je juist achter zien te komen.

ruud_a

rjmeijer schreef:dat is een goede tip, dank daarvoor.

moet zeggen dat het woord gegarandeerd dus ook hier verkeerd wordt gebruikt. ongelooflijk dat zoiets kan

het hangt er van af wat er op de polis staat
ik heb heel lang geleden een polis gehad met een eindbedrag dat kon wisselen afhankelijk van de rentestand, maar met een gegarandeerd minimum eindbedrag
dat betekende dat als de reultaten achterbleven toch dat bedrag zou worden uitbetaald
einde looptijd moest ik de maatschappij daar nog wel even aan herinneren, want daar had men blijkbaar overheen gelezen
ik geef toe het was ook een speciaal aangepast product

ik ga er van uit dat als er gegarandeerd staat, dit ook gegarandeerd betekent
gezien de lage rente op jaarbasis is dit ook niet zo moeilijk te garanderen

het zou wel kunnen, dat de resultaten van belegging zo laag zijn dat ze onder het gegarandeerde rendement blijven
dan zou het mogelijk kunnen zijn dat u niet de hele winstdeling krijgt uitgekeerd, maar alleen het gedeelte boven het gegarandeerde rendement uitkomt
dit laatste weet ik echter niet zeker

Gesloten