LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NHG mee verhuizen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
pompie

NHG mee verhuizen

Ongelezen bericht door pompie »

Hallo, ik heb een vraag over NHG in verband met het kiezen van een nieuwe rente vaste periode.

De hypotheekverstrekker (ABN Amro) heeft een zogenaamde verhuisregeling waarbij ik mijn hypotheek kan meenemen voor dezelfde rente die ik heb vastgelegd in het verleden. Stel ik sluit nu voor 10 jaar een nieuwe rente af en ik verhuis na 5 jaar. Dan hoef ik alleen voor extra hypotheek een nieuwe rente (die dan geldt) af te sluiten als ik bijvoorbeeld een duurdere woning koop. Ik denk ook wel binnen 5 jaar te verhuizen en daarom zou een periode van 10 jaar op zich niet verkeerd zijn. Maar hoe zit dat met NHG meenemen? Als ik een woning van meer dan €245.000 koop over 5 jaar en ik niet meer in aanmerking kom voor NHG betekent dat dan dat ik een compleet nieuwe hypotheek moet afsluiten en dus ook voor de rente die dan actueel is? Op die manier heb ik niet veel aan deze verhuisregeling. Kan iemand mij vertellen of dit klopt/hoe het zit?

Dank en vr. groet

ABN AMRO
verified

Re: NHG mee verhuizen

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste pompie,

Bedankt voor uw vraag over het meeverhuizen van uw hypotheek en hoe dit precies zit met de NHG. Ik kan me voorstellen dat u graag wilt weten welke voordelen er voor u zijn.

U kunt uw hypotheek meeverhuizen, als u een leningdeel heeft met vaste rente. Heeft u een leningdeel met variabele rente, dank kunt u de rentecondities van uw leningdeel niet meeverhuizen.
De opslag die u betaalt zal wel anders zijn. Dit is namelijk zonder NHG tarief. Dan wordt namelijk de tariefklasse aangehouden, waar u in terecht komt met de nieuwe hypotheek.

Wat er voor u mogelijk is, is persoonsgebonden. Daarom kunt u hierover in gesprek gaan met een hypotheekadviseur. Deze kan kijken wat voor hypotheek u nu heeft en hoe u dit kunt meeverhuizen. Als u hierover een vrijblijvend gesprek wilt, kunt u dat regelen via http://abn.com/1MfzSuM

Ook raad ik u aan om de voorwaarden van uw hypotheek door te nemen. In de voorwaarden staat namelijk ook uitgelegd waar u rekening mee moet houden, als u uw hypotheek wilt meeverhuizen.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen

pompie

Ongelezen bericht door pompie »

Bedankt voor de reactie. Ik heb een budget hypotheek. Ik vind twee verschillende teksten terug in de voorwaarden over extra hypotheek waarbij de verhouding lening/executiewaarde wijzigt:

Uw lening komt in een hogere tariefklasse:
U moet voor de oorspronkelijke lening (de lening zonder
de verhoging) het hogere rentepercentage betalen dat op
het moment dat u de lening afsloot gold als u dan uw
verhoogde lening zou afsluiten. Voor het bedrag van de
verhoging wordt een nieuw leningdeel afgesloten. Voor
dat nieuwe leningdeel geldt het rentepercentage dat op
dat moment voor volledig gelijke leningdelen geldt. De
bank past uw rentepercentage van uw bestaande en nieuwe
leningdelen automatisch aan. U hoeft zelf niets te doen.

En

Als NHG om welke reden dan ook niet meer voor uw
hypotheek geldt, dan kan de bank ook tussentijds uw
rente veranderen. De bank verandert uw hypotheek dan in
een hypotheek zonder NHG. De rente verandert dan ook.
U betaalt dan de rente die geldt voor een hypotheek
zonder NHG op het moment dat NGH komt te vervallen.

Begrijp ik dan goed dat bij verhuizen naar een duurdere woning zonder NHG ik een nieuwe actuele rente moet betalen voor de gehele lening en dat de eerste tekst dus niet geldt?

Alvast bedankt.

ABN AMRO
verified

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste Pompie,

Hierbij geldt een verhuisregeling. Ik vertel u daar graag meer over:

Voor klanten die gebruikmaken van de verhuisregeling blijven veel zaken rond hun bestaande hypotheek hetzelfde. De resterende rentevastperiode met de bijbehorende offerterente (inclusief kortingen tot einde van de 1e rentevastperiode) wordt ongewijzigd meegenomen:

Bij NHG: NHG tarief (offerterente inclusief kortingen tot einde van de 1e rentevastperiode) +/+ de nieuwe van toepassing zijnde onderpandopslagen en product- op en afslagen.

Bij niet NHG: standaard (offerterente inclusief kortingen tot einde van de 1e rentevastperiode) +/+ de nieuwe van toepassing zijnde risico-, onderpandopslagen en product- op en afslagen.
De huidige Aflossingswijze(n) wordt(en) ongewijzigd meegenomen. De verhuisregeling wordt altijd in combinatie met een Overgangslening afgesloten.
Binnen welke termijn de nieuw af te sluiten hypotheek moet passeren na verkoop van de oude woning (aflossing van de oude hypotheek) waarvan de basis rentecondities worden meegenomen? Voor de ABN AMRO Budget Hypotheek en de ABN AMRO Extra Budget Hypotheek: 3 maanden.

Mocht u hier nog vragen over hebben, dan breng ik u graag in contact met onze hypotheekadviseur. In dat geval kan er aan de hand van uw gegevens bekeken worden welke voorwaarden op u van toepassing zijn. Mocht u dit willen, dan kunt u uw telefoonnummer en een gewenst tijdstip doorgeven via een privébericht.

Met vriendelijke groet,

ABN AMRO Webcare
Mw. L. Salama

Gesloten