Ik krijg van verschillende intermediairs geen eenduidig beeld over de NHG regeling die van toepassing is op onze situatie.
Wij hebben op onze woning in 2004 een lening afgesloten met NHG. Toen was de norm 230.000 euro. We hebben dus een hypotheek op onze woning van 230.000 euro met NHG. We willen nu onze woning gaan verbouwen voor circa 100.000 euro. Wij willen daarvoor 30.000 euro eigen vermogen gebruiken en 70.000 bijlenen.
De norm voor NHG is nu opgetrokken naar 265.000 euro voor bestaande woningen. Is het mogelijk om een hypotheek van 35.000 euro bij te lenen met NHG (265.000 - 230.000 = 35.000) en daarnaast nog een bedrag van 35.000 euro zonder NHG? Onze totale hypotheek schuld wordt dan 300.000 euro. Dit is overigens nog minder dan de executie waarde van de woning na verbouwing.
Volgens hypotheek verstrekker A is dit mogelijk en volgens hypotheek verstrekker B niet.
Stel dat dit niet mogelijk is en we lenen dus 70.000 euro bij zonder NHG. Wat gebeurt er dan bij het einde van de rentevast periode van de bestaande hypotheek van 230.000 euro waarover we nu al wel NHG hebben? In 2014 loopt deze rentevast periode af. Kunnen we dan verlengen met behoud van NHG? Of vervalt dan de NHG omdat dat we over de maximale som van 265.000 euro zitten?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] NHG nadat hypotheek bedrag wordt verhoogd ivm verbouwing
Re: NHG nadat hypotheek bedrag wordt verhoogd ivm verbouwing
@Ivelve,
Antwoord is afhankelijk van de bank waar nu de hypotheek loopt.
De meeste banken zullen geen extra hypotheek verstrekken onder NHG (Je moet je ook afvragen of dit veel zin heeft gezien de extra kosten (2x notariskosten, want twee afzonderlijke aktes).
De bestaande hypotheek loopt al met NHG en dit zal ook bij verlenging zo blijven. De verlenging gebeurd dus wederom onder de condities van NHG.
Tot slot, heb je geen verhoogde inschrijving in je huidige hypotheekakte?
Groet,
Antwoord is afhankelijk van de bank waar nu de hypotheek loopt.
De meeste banken zullen geen extra hypotheek verstrekken onder NHG (Je moet je ook afvragen of dit veel zin heeft gezien de extra kosten (2x notariskosten, want twee afzonderlijke aktes).
De bestaande hypotheek loopt al met NHG en dit zal ook bij verlenging zo blijven. De verlenging gebeurd dus wederom onder de condities van NHG.
Tot slot, heb je geen verhoogde inschrijving in je huidige hypotheekakte?
Groet,
Beste Rense,
Bedankt voor je reactie.
We hebben de hypotheek lopen bij de Rabobank. Ik ben daar goede klant en ik heb ook zakelijk (ben zelfstandig ondernemer) alles via de Rabobank lopen.
Vandaag heb ik de officiële offerte gekregen, zonder de extra hypotheek op te splitsen in een deel met NHG en een deel zonder NHG. De reden die daarvoor werd genoemd is administratieve rompslomp. In plaats daarvan hebben ze me een offerte gegeven voor het totale bedrag van de extra hypotheek (70.000) tegen de rente die hoort bij NHG hypotheek. Een mooie aanbieding lijkt me...
Ik heb vandaag ook nog met een 3e adviseur gebeld en deze vertelde ook dat de bank inderdaad vrij is om hoger te gaan dan de NHG. De hypotheekverstrekker (tussenpersoon) die me vertelde dat hoger dan NHG niet kan, heb ik inmiddels laten weten dat ik niet met hem verder wil.
Ik heb wel een verhoogde inschrijving, maar deze is niet genoeg voor wat wij willen lenen, dus we moeten helaas opnieuw naar de notaris.
Bedankt voor je reactie.
We hebben de hypotheek lopen bij de Rabobank. Ik ben daar goede klant en ik heb ook zakelijk (ben zelfstandig ondernemer) alles via de Rabobank lopen.
Vandaag heb ik de officiële offerte gekregen, zonder de extra hypotheek op te splitsen in een deel met NHG en een deel zonder NHG. De reden die daarvoor werd genoemd is administratieve rompslomp. In plaats daarvan hebben ze me een offerte gegeven voor het totale bedrag van de extra hypotheek (70.000) tegen de rente die hoort bij NHG hypotheek. Een mooie aanbieding lijkt me...
Ik heb vandaag ook nog met een 3e adviseur gebeld en deze vertelde ook dat de bank inderdaad vrij is om hoger te gaan dan de NHG. De hypotheekverstrekker (tussenpersoon) die me vertelde dat hoger dan NHG niet kan, heb ik inmiddels laten weten dat ik niet met hem verder wil.
Ik heb wel een verhoogde inschrijving, maar deze is niet genoeg voor wat wij willen lenen, dus we moeten helaas opnieuw naar de notaris.
@Ivelve
Oké, goeie deal.
Wel opletten dat je bij renteverlenging weer een gunstig tarief krijgt!
Groet,
Oké, goeie deal.
Wel opletten dat je bij renteverlenging weer een gunstig tarief krijgt!
Groet,
Goeie tip. Ik denk erover om de rente voor langere tijd vast te zetten, zodat ik ook langer kan profiteren van deze aanbieding. Straks is het inderdaad nog maar de vraag of ik weer zo'n aanbieding krijg.Rense schreef: Wel opletten dat je bij renteverlenging weer een gunstig tarief krijgt!