Ik heb onlangs een bankspaarhypotheek afgesloten en hoorde dat er wellicht alleen nog hypotheekrenteaftrek gaat gelden voor annuiteiten-hypotheken. Het zou dan niet voor lopende hypotheken gelden, maar betekent dit dat ik nooit meer naar een andere hypotheekverstrekker mijn bankspaarhypotheek kan overzetten in een andere bankspaarhypotheek? Zit ik dan vast aan een bank?
Zouden de regels gaan veranderen m.b.t. de 15 en 20 jaar spaargrens? Stel ik wil omzetten in zo`n annuiteitenhypotheek dan heb ik deze grens nog niet bereikt namelijk. Ik krijg toch langzaam spijt dat ik onlangs de bankspaar optie heb gekozen. Iemand een idee/verwachting wat voor regels er gaan komen?
Groet
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] nieuwe regels hypotheken
Re: nieuwe regels hypotheken
Pompie,
Welke regels er nog gaan komen weet natuurlijk niemand tenzij iemand een glazen bol heeft.
Voor wat betreft de wijzigingen die nu bekend zijn geldt dit niet voor de HRA maar voor de NHG.. Daarvoor komt de eis dat het een annuiteitenhypotheek moet zijn en waarschijnlijk alleen voor starters. Hiervoor kun je dus niet meer in aanmerking komen als je gaat oversluiten.
Maar waarom nu spijt hebben? Past het produkt niet bij je? Als het nu goed is, dan zou ik me hier niet al te druk om maken.. Wat de toekomst brengt weet je toch niet..
Enige waat je je druk om zou kunnen maken is de rentevaste periode ( als je hiervoor gekozen hebt ) en je aflossingsvrije gedeelte ( als je deze hebt ).
Welke regels er nog gaan komen weet natuurlijk niemand tenzij iemand een glazen bol heeft.
Voor wat betreft de wijzigingen die nu bekend zijn geldt dit niet voor de HRA maar voor de NHG.. Daarvoor komt de eis dat het een annuiteitenhypotheek moet zijn en waarschijnlijk alleen voor starters. Hiervoor kun je dus niet meer in aanmerking komen als je gaat oversluiten.
Maar waarom nu spijt hebben? Past het produkt niet bij je? Als het nu goed is, dan zou ik me hier niet al te druk om maken.. Wat de toekomst brengt weet je toch niet..
Enige waat je je druk om zou kunnen maken is de rentevaste periode ( als je hiervoor gekozen hebt ) en je aflossingsvrije gedeelte ( als je deze hebt ).
-
Feitelijk doe je natuurlijk bij de bankspaarhypotheek hetzelfde als bij een annuïteitenhypotheek; je lost af. Alleen omdat het in dit land interessant is om zo lang mogelijk een zo hoog mogelijke hypotheekschuld te hebben (i.v.m. hypotheekrenteaftrek) is de bankspaarhypotheek bedacht. Je lost wel af, maar het geld staat eerst op een afgezonderde spaarrekening zodat je schuld 30 jaar lang zo hoog mogelijk blijft, totdat aan het eind van de rit alles van die spaarrekening ineens wordt afgelost op de hoofdsom (de hypotheek). Ik verwacht dus eigenlijk wel dat slimme banken hun klanten met bankspaarhypotheek wel de mogelijkheid gaan geven om hun bankspaarhypotheek gratis of "voor weinig" om te zetten naar een annuïteitenhypotheek.pompie schreef:Ik heb onlangs een bankspaarhypotheek afgesloten en hoorde dat er wellicht alleen nog hypotheekrenteaftrek gaat gelden voor annuiteiten-hypotheken. Het zou dan niet voor lopende hypotheken gelden, maar betekent dit dat ik nooit meer naar een andere hypotheekverstrekker mijn bankspaarhypotheek kan overzetten in een andere bankspaarhypotheek? Zit ik dan vast aan een bank?
Zouden de regels gaan veranderen m.b.t. de 15 en 20 jaar spaargrens? Stel ik wil omzetten in zo`n annuiteitenhypotheek dan heb ik deze grens nog niet bereikt namelijk. Ik krijg toch langzaam spijt dat ik onlangs de bankspaar optie heb gekozen. Iemand een idee/verwachting wat voor regels er gaan komen?
Groet
dat heette toch altijd gewoon 'spaarhypotheek' of 'levenhypotheek'?
waarom noemt iedereen dat nu opeens banksparen?
waarom noemt iedereen dat nu opeens banksparen?
aha, ik dank u