Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben er al een tijdje mee aan het rekenen in mijn Excel sheet, en kom niet echt tot een harde conclusie. Ik verwacht zelf dat de rente niet (veel) lager gaat worden dan nu (maar dat zeggen ik iedere keer
![Shocked :shock:](./../images/smilies/icon_eek.gif)
), maar 1,24% voor 10 jaar is toch serieus laag te noemen.
Ik snap het principe van nu nog een x-aantal jaren de spaarpot flink spekken (met een korte rente), en dan rente trekken. 1 'onzekerheidje': we weten niet wat de rente in de toekomst gaat doen.
Ik neig momenteel dus zelf iets meer naar de 10-jaars variant omdat de rentepercentages van 10 en 7 jaar (maar de rest ook) heel dicht bij elkaar liggen. Wel met in het achterhoofd dat de 10-jaars rente scherp wordt aangeboden; misschien is dat een verkeerde beweegreden in dit geval. Ja, met de 10-jaars rente ben ik iets duurder uit, ook al zou ik na 7 jaar de rente openbreken en deze opnieuw vastzetten (waar ik achteraf gezien dan dus beter 7 jaar had kunnen kiezen). Maar voor die 0,05% verschil is het mij dat gokje misschien wel waard. Ik koop dus een stukje flexibiliteit.
Ik kom aan de volgende getallen op januari 2028 (op dat moment kan ik in de looptijd nog net voor een 10-jaar RVP kiezen):
7 jaar vast (1,19%):
- Spaarpot: € 52.923,-
- Betaalde rente: €7.379,-
10 jaar vast (1,24%):
- Spaarpot: € 52.862,-
- Betaalde rente: € 7.690,-
Ik kan dan enkel concluderen dat de spaarpot bij de 7-jaars rente iets meer (€61,-) gegroeid is door de iets hogere inleg. Het verschil in betaalde rente is €311,- (bruto). Ik verwacht dat de rente dan hoger gaat zijn dan nu (jaja... speculatie). De vraag is alleen op welk punt van de hypotheek een hogere rente interessant is...
Ik kwam verder deze nog tegen:
https://www.iex.nl/Column/19208/Spaar-maar-waar.aspx
Ik weet dat jullie niet alles van Jos Koets voor zoete koek slikken...
![Wink :wink:](./../images/smilies/icon_wink.gif)
En dan kom ik op mijn initiële vraag: waar in de looptijd of spaarpot ben je gebaat bij een zo hoog mogelijke rente?
7-jaars rente:
- spaarpot: 1 januari 2028: €52.923,- (58% gevuld)
- looptijd: 202 van 322 maanden
10-jaars rente:
- spaarpot: 1 januari 2031: €63.740,- (70% gevuld)
- looptijd: 238 van 322 maanden
Als ik Jos moet geloven dan zit het 'ideaal' hier precies tussenin...minimaal 62% in de polis...