LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Offerte gevraagd

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Littleweapon

Offerte gevraagd

Ongelezen bericht door Littleweapon »

Is het gebruikelijk dat als je geen hypotheek afsluit bij een adviseur, dat je dan toch een rekening krijgt. Omdat ik met mijn moeder overleg had gepleegd ben ik met mijn moeder bij hun geweest, die had er geen goed gevoel bij hij overdonderde je, ze vond hem gladjes! Wij kregen een hypotheek krijgen van Delta Lloyd. Ik vond de kosten die erbij kwamen heel erg hoog, dus ik ben daar niet mee akkoord gegaan. En nu krijg ik een rekening voor de advies kosten van €995,- mag dat? Ik ben niet van plan om te betalen. Ik ben ondertussen overgestapt naar een ander. Minder kosten minder hypotheek en een goed gevoel. Wij kregen geen offerte maar moesten maar snel tekenen.

Red Felix
Contacteer:

Re: Offerte gevraagd

Ongelezen bericht door Red Felix »

Het is nog niet zo gebruikelijk om advieskosten te rekenen, in plaats van provisie. Daar is al een flinke boom over op te zetten. Als er dus op urenbasis gerekend zou worden voor dat 'advies', dan zou dat in elk geval voor het gesprek kenbaar moeten worden gemaakt. Zo van: "Aan dit adviesgesprek zijn kosten verbonden, ongeacht of u met ons verder gaat of niet." Is dat gebeurd? Zo ja, is er een schatting van de kosten gegeven?

Laat ze in elk geval een specificatie geven van de uren, en wat ze daar dan werkelijk voor hebben gedaan. Uit je verhaal is niet duidelijk wat er is gebeurd.

1) Als je alleen een uurtje met die man hebt gebabbeld, dan heb je een punt.
2) Als je wat langer hebt gebabbeld en misschien zelfs al akkoord bent gegaan met iets (bijvoorbeeld dat een bepaalde hypotheek is uitgezocht en je hebt gezegd "maak maar in orde"), dan is een rekening in elk geval redelijk. Over de hoogte valt dan nog te twisten.

Littleweapon

Ongelezen bericht door Littleweapon »

Er is niets gezegd over kosten in rekening brengen, als het niet door zou gaan. Daar kwamen ze mee toen ik zei niet met hen door te gaan. Ik ben bij hen geweest voor een gewone of een spaarhypotheek. Ze kwamen iedere keer met een belegingshypotheek en dat wilde ik niet.

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Als er niets over kosten is afgesproken en je hebt ook geen document getekend met adviesvoorwaarden. Kijk desnoods op de site van de adviseur naar de dienstenwijzer, daar moet in staan hoe er wordt gewerkt.

Maar je kunt de rekening niet maar zo laten liggen. Dien eerst een klacht in bij het adviesbedrijf en indien niet tevreden, ga dan een stap verder, b.v. naar een klachteninstituut, www.kifid.nl

ex hyp adviseur

Ongelezen bericht door ex hyp adviseur »

Hallo,

Er mag wel een rekening gestuurd worden maar een tp moet hiervoor aan behoorlijk wat regels voldoen:
- in de algemene voorwaarden van het bedrijf moet gesproken worden over de bemiddelingskosten. Deze voorwaarden moeten dan ook gedeponeerd bij de KvK. Hebben ze dit niet dan sta je al in je recht.
- de algemene voorwaarden van dientsbemiddeling moeten aan je overhandigd zijn of er moet een duidelijke website zijn waar je op gewezen bent om de voorwaarden na te lezen. De tp dient te kunnen bewijzen dat je hierop gewezen bent omdat er tegenwoordig een klantenprofiel aanwezig moet zijn. In dat profiel staat dan o.a. hoe je de voorwaarden ontvangen hebt en heb je dat profiel ondertekent.

Mocht bovenstaande het geval zijn dat staat de tp in zijn recht. Het werken met een vast tarief is namelijk niet zo heel vreemd meer. Maar de meeste tp's die hiermee werken bespreken dit ook open en eerlijk in het begin. Indien je hier niets van wist, heeft hij bovenstaande zaken waarschijnlijk juridisch ook niet goed geregeld en kom je er dus wel vanaf. Dus vraag de voorwaarden even op bij KvK en als er inderdaad in staat dat ze met kosten werken, vraag dan naar het getekende profiel ivm de bedrijfsvoorwaarden.

Groeten.

Gesloten