LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
p.melenhorst
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2008 09:37

Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door p.melenhorst »

Ik heb een vraag. Ik ben op zoek naar een hypotheek. Ik heb een hypotheek nodig van circa145000. Is het zinvol om naar een onafhankelijke hypotheekadviseur (Die werkt op basis van uurtarief) te gaan bij een relatief laag hypotheek bedrag?

Hoeveel uur is zo'n onafhankelijk hypotheekadviseur ongeveer kwijt aan mij en hoeveel levert dit mij op als ik bijvoorbeeld rechtstreeks naar een bank ga?

Hoe weet ik als een onafhankelijke hypotheekadviseur betrouwbaar is en naast zijn uurtarief toch een geringe profisie afsluit bij een geldverstrekker?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door kweenie »

Helaas kun je moeilijk nagaan of het advies dat de adviseur geeft werkelijk objectief is en hij echt niet toch een grote provisie krijgt van de geldverstrekker. Want je kunt moeilijk achterhalen hoe hoog de provisie is die de adviseur krijgt. Je kunt wel een adviseur hebben die jou bv. 2000 euro provisie aan jou teruggeeft, maar als de totale provisie die hij ontvangt 4000 euro is, dan houdt hij de helft toch nog zelf over. En dan kun je je afvragen hoe eerlijk het advies werkelijk is.

De provisie die de adviseur ontvangt hangt trouwens ook voor een groot deel af van het soort hypotheek dat je wilt afsluiten. Een hoge eenvoudige hypotheek (bv. annuiteiten) kan de adviseur minder provisie opleveren dan een lage spaarhypotheek.

Het maakt trouwens niet uit of je rechtstreeks bij de bank een hypotheek afsluit of via een adviseur. Het kost de bank immers ook geld om jou een hypotheek te verkopen (tijd en salaris/bonus van de adviseur, kantoorruimte, de hele papierwinkel). In feite is de provisie die de adviseurs normaal krijgen bedoeld ter compensatie voor de kosten die zo'n adviseur maakt en die de bank uitspaart.

Tenslotte kunnen sommige adviseurs volgens mij iets lagere rentetarieven bedingen, dus het zou kunnen zijn dat je bij een adviseur met retourprovisie tot hogere maandlasten komt dan bij een gewone adviseur. Ik zou dus in elk geval ook bij een gewone adviseur een hypotheekadvies vragen, zodat je goed vergelijkingsmateriaal hebt.

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door axasjaak »

Is het misschien een idee om offerte aan te vragen bij hypotheekservice
van Vereniging Eigen Huis ? U krijgt dan in elk geval een gedeelte van de
hypotheekprovisie retour.Over de onafhankelijkheid ven Eigen Huis kan ik uiteraard niet oordelen , zij zeggen zelf dat zij opereren vanuit een onafhankelijke positie.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door Jack747 »

Dan kun je volgens mij beter direct naar de FBTO gaan.

Succes!

Jack

p.melenhorst
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2008 09:37

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door p.melenhorst »

Jack, kan je me uitleggen waarom?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door kweenie »

De VEH geeft ledenkorting op FBTO producten, en daarom kan de indruk ontstaan dat de VEH vooral FBTO producten steunt.

Bij mijn weten heb je bij de eigen huis hypotheekservice (wat een zelfstandige onderneming is) geen voordeel bij FBTO, laat staan dat ze je hypotheken van fbto zouden aansmeren. Volgens mij heeft fbto zelfs geen hypotheken...

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door Jack747 »

Zie ook de berichten in deze post http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=60691

Daarin wordt aangegeven dat de poster een FBTO hypotheek via VEH aangeboden heeft gekregen, vandaar mijn opmerking.

Succes,

Jack

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Ik zou eens een vergelijking maken op de site van VEH, kans van 80% dat een FBTO hypotheek de voordeligste is.

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door axasjaak »

Erkend Adviseur heeft gelijk :
Sinds twee jaar kunnen leden van VEH via EH hypotheekservice de FBTO
spaarhypotheek afsluiten.Dit produkt is speciaal voor VEH ontwikkeld en volgens VEH niet elders verkrijgbaar.
Er rijzen dus gerede twijfels over de onafhankelijkheid van VEH Hypotheekservice i.v.m. haar connecties met FBTO = Het grote Achmea.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat wist ik nog niet.

Maar ja, veel grote hypotheekkantoren hebben 'eigen' producten onder hun eigen naam. Maar die zullen ze nog niet in alle gevallen adviseren. Ook is het volgens mij zo dat de bonus die de adviseurs van de EH hypotheekservice krijgen niet afhankelijk is van het soort hypotheek of de maatschappij waar de hypotheek wordt afgesloten. Het lijkt mij dat je dan eerder een eerlijk advies zult krijgen dan bij veel andere kantoren.

Maar het zou natuurlijk nog beter zijn om een uurtarief-kantoor te vinden dat zo'n grote keus aan aanbieders heeft. Helaas is het volgens mij niet zo makkelijk om die te vinden (iemand suggesties hoe ze te vinden?).

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Helaas mag je geen reklame maken op dit forum. Ik weet er namelijk wel één.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door Jack747 »

@erkend adviseur

Let me guess: jij!. Dat zou kunnen, maar geeft me toch een beetje het gevoel van de slager die zijn eigen vlees keurt.

@kweenie

Naar mijn mening is het opzetten van een adviesketen door organisaties als VEH gedoemd de schijn van belangenverstrengeling op te wekken.

En ondanks alle pogingen daartoe slaagt men er niet in aan die schijn te ontsnappen, integendeel. Vindt men dan toch dat men met de FBTO-spaarhypotheek een prima produkt heeft, zet het dan in de vrije markt, geef er desnoods een VEH-aproval aan.
Als, zoals nu wordt gezegd, 80% van het gevraagde advies idd bij FBTO uitkomt dan zegt mij dat genoeg.

Maar ja, zoals het gezegde luidt, "het meer is nooit vol", kennelijk ook niet bij de VEH.

Succes!

Jack

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ben het met je eens dat ed VEH (of eigenlijk de EH hypotheekservice) zich op deze manier op een hellend vlak begeeft.

Maar ik betwijfel of er in 80% van de gevallen FBTO zal worden geadviseerd (waar baseert Erkend Adviseur dat op?). En als het wel zo zou zijn dat het gros van de spaarhypotheek-adviezen bij FBTO uitkomt, dan ben ik toch eerder geneigd om te denken dat dit inderdaad een voordelige spaarhypotheek is dan dat het is omdat ze 'vriendjes' zijn.

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Ik heb diverse malen de test gedaan op de site van VEH. Hoe verschillend je de test ook invult, de uitkomst is altijd dezelfde.

@Jack: daarom maak ik ook geen reclame voor mezelf. Als men het nodig vindt, komt men wel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, in mijn ogen zegt zo'n test op een website nou niet echt iets over welke hypotheken er werkelijk worden geadviseerd. Ik neem aan dat jullie ook wel weten dat voor bijna niemand geldt dat een automatisch gegenereerd advies beter is dan een advies na een adviesgesprek, dus zal bij het gros van de mensen het 'advies' uit zo'n testje anders zijn dan het uiteindelijke advies (en de uiteindelijke hypotheek).

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hoi Kweenie,

Naar mijn mening doet het niet ter zake of het uiteindelijke advies een andere verstrekker oplevert. Ben het met je eens dat VEH zich op een hellend vlak begeeft, en dus bevindt.

VEH schopt graag tegen de hypo-adviseurs aan, megalomane kreten slakend dat het ordinaire zakkenvullers zouden zijn, en zich op de borst slaand omdat men het zo goed weet.

Maar intussen wel proberen zelf de zakken te vullen door een quasi onafhankelijke hypo-advies organisatie op te richten.

In feite zijn ze daarmee nog erger dan het in mijn ogen betrekkelijk gering aantal 'foute' adviseurs. Immers zaken aan de kaak stellen om vervolgens versluierd hetzelfde te doen is hypocrisie van ongekende omvang.

Dat staat mij tegen aan VEH. Daarom ben je in mijn ogen altijd beter af met een goed adviseur, naar mijn mening liefst zelfstandig en plaatselijk werkend. Die kijkt in het algemeen wel uit zijn klanten te belazeren, immers anders wordt het zaterdags op de voetbalclub wel een hele ongezellige derde helft...

groet,

Jack

DoubleMM
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 apr 2007 17:13

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door DoubleMM »

Je zou eens kunnen kijken bij www.vofp.nl Heb zelf hier geen ervaring mee maar het ziet er uit als hetgene jij zoekt.

Mijn ervaring met VEH was ook niet top. De freelancer (vanwege drukte) gaf geen enkel advies (anders "praat ik je wat aan") met als gevolg dat ik de keuzes moest maken.

Daarna duurde het > 3 weken alvorens ik een hypotheekplan kreeg. In de tussentijd was helaas de rente van de geldverstrekker gestegen. Dat had hij door de drukte gemist. Ben maar overgestapt naar een andere intermediair.

Daar heb ik zelf bepaald wat ik wou. Zijn advies (WU SpaarXtra) vond ik na een check op internet niet zo hoopgevend.

Maar ja Independer/VEH gebruiken voor een shortlist lijkt me ook prima.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door kweenie »

Jack, ben het met je eens dat als je naar een dorpt verhuisd, dat een kleine zelfstandige adviseur dan vaak een goede keus is (mits hij natuurlijk een echte zelfstandige adviseur is en een redelijk breed assortiment heeft, en dat het niet iemand is die eigenlijk voor een bepaalde geldverstrekker werkt).

Over het hellend vlak van de VEH hebben we volgens mij een tijd geleden ook een discussietje gehad. En ik denk dat wij elk een ander standpunt hebben, maar dat voor beide punten iets te zeggen valt. Volgens mij is jou mening dat je niet tegelijk onafhankelijk kritiek kunt leveren en tegelijk zelf (of via een aparte bv) adviezen geven. Terwijl ik van mening ben/was dat het bij de veh eerder zo is dat ze jarenlang kritiek hebben geleverd en dat de markt (dat wil zeggen, de grote jongens) zich er niets van aantrok, zodat ze uit arren moede maar zelf een hypotheekservice zijn gestart die meer werkt op de manier die de veh aanhangt.

Het is dus een beetje de algemene vraag of je 'misstanden' beter van buitenaf kunt bekritiseren in de hoop dat er verandering komt, zodat je 100% onafhankelijk blijft, of kun je beter van binnenuit de problemen aanpakken, waarbij je vaak iets van je (imago van) onafhankelijkheid op moet geven. Ik denk dat je in eerste instantie je afzijdig moet houden, maar als dat niet werkt, dan is het van binnenuit veranderen een goede alternatief.

Maar we zijn het er in elk geval wel over eens dat de veh zich op een hellend vlak begeeft. En als de BV samen met derden producten gaat ontwikkelen, dan wordt de helling ook wat steiler...

J.
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 apr 2008 13:23

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door J. »

Er zijn ook onafhankelijke bureaus die niet op uurtarief werken maar die kosteloos en vrijblijvend advies geven.
Zij krijgen sowieso hun provisie van de af te sluiten hypotheek van de bank.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onafhankelijke hypotheekadviseur bij een hypotheek van145000

Ongelezen bericht door kweenie »

Even ter herinnering, de vraag was "Is het zinvol om naar een onafhankelijke hypotheekadviseur (Die werkt op basis van uurtarief) te gaan bij een relatief laag hypotheek bedrag." Er wordt dus juist gevraagd naar onafhankelijke adviseurs die op uurtarief werken in plaats van adviseurs die de inkomsten uit de provisie halen.

(Dit kan overigens op twee manieren: ofwel puur advies geven tegen een uurtarief en niet afsluiten, ofwel een groot deel van de afsluitprovisie aan de klant teruggeven.)

Gesloten