LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontbindende voorwaarden: scenario's en consequenties?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Juffie123

Ontbindende voorwaarden: scenario's en consequenties?

Ongelezen bericht door Juffie123 »

Goedenavond,

Even een vraag van een absolute leek op financieel gebied, die zich inmiddels toch een beetje zorgen begint te maken.

Ik heb een bod gedaan op een huis, welke geaccepteerd is. De ontbindende voorwaarden verlopen maandag. Nou is het druk op de bank en was er de nodige administratieve rompslomp. Maandag ga ik sowieso niet meer halen.

Via de makelaar heb ik 2 weken verlenging van de ontbinende voorwaarden aangevraagd. De verkopers hebben mij een week gegeven.

Nou is mijn vraag wat de mogelijke scenario's en consequenties zijn. Mijn financieel adviseur is positief en doet naar mijn idee ook echt zijn best om overal de nodige druk achter te zetten. Natuurlijk legt hij mij ook het nodige uit, maar ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.

Tevens zeiden de verkopers dat hun hypotheek ook in gevaar komt als ik de ontbindende voorwaarden niet haal. Hoe zit dat? Want in principe hoef ik het geld toch pas bij oplevering (oktober) te hebben?

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan verschaffen! Bij voorbaat dank!

rvjapio

Re: Ontbindende voorwaarden: scenario's en consequenties?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Het hangt er vanaf wat in uw ontbindende voorwaarden staat. Als dat een financieel voorbehoud is ivm het rond krijgen van de hypotheek of zo, dan moet u daar uiterlijk voor het aflopen van de termijn schriftelijk een beroep op doen, zodat de koop boetevrij kan worden ontbonden. Daarbij heeft overigens niemand er een boodschap aan of u of uw adviseur zijn best doet. Want einddatum is einddatum.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

@juffie123,

U heeft een (voorlopig) koopcontract getekend met ontbindende voorwaarde(n).
Een van de voorwaarden zal zijn dat tot ontbinding wordt overgegaan als u de financiering voor de woning niet rondkrijgt.
Het voorlopig koopcontract met de ontbindende voorwaarden heeft een einddatum, wat inhoudt dat u op uiterlijk die datum aan alle voorwaarden moet voldoen om de aankoop van de woning te kunnen garanderen.
Voldoet u op de betreffende datum op enig punt niet aan de voorwaarden van het koopcontract dan zal/kan deze worden ontbonden en gaat de koopovereenkomst niet door.
Staat de verkoper u geen verder uitstel toe dan wordt het koopcontract kosteloos ontbonden en dat geeft de verkoper de gelegenheid om de woning weer te koop aan te bieden .

Om een teleurstelling te voorkomen moet u die financieel adviseur achter z'n broek zitten om z'n werk te doen, zodat het financieringsvoorstel zo spoedig mogelijk ter beschikking komt.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 15:39, 3 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Juffie123 schreef:Even een vraag van een absolute leek op financieel gebied, die zich inmiddels toch een beetje zorgen begint te maken.
Ik zou me maar ernstig zorgen gaan maken! Je hebt dus tot en met maandag 14 augustus de tijd om een hypotheek aanbieding te krijgen of twee afwijzende reacties van hyotheeknemers (banken e.d.)?

Hoe lang geleden is het voorlopige koopcontract gesloten en met welke banken is contact opgenomen?

Juffie123

Fiesiekus schreef:
Juffie123 schreef:Even een vraag van een absolute leek op financieel gebied, die zich inmiddels toch een beetje zorgen begint te maken.
Ik zou me maar ernstig zorgen gaan maken! Je hebt dus tot en met maandag 14 augustus de tijd om een hypotheek aanbieding te krijgen of twee afwijzende reacties van hyotheeknemers (banken e.d.)?

Hoe lang geleden is het voorlopige koopcontract gesloten en met welke banken is contact opgenomen?
Het voorlopig koopcontract is 5 1/2 week geleden getekend. Mijn hypotheek offerte ligt ook al getekent klaar en mijn financieel adviseur verwacht daarin geen bijzonderheden. Ivm een schenking kan deze echter pas woensdag verstuurd worden.

Stel je voor ik laat de ontbindende voorwaarden verlopen. Dan heb ik toch gewoon nog tot het passeren om alles rond te krijgen?

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Juffie123 schreef:
Fiesiekus schreef:

Het voorlopig koopcontract is 5 1/2 week geleden getekend. Mijn hypotheek offerte ligt ook al getekent klaar en mijn financieel adviseur verwacht daarin geen bijzonderheden. Ivm een schenking kan deze echter pas woensdag verstuurd worden.

Stel je voor ik laat de ontbindende voorwaarden verlopen. Dan heb ik toch gewoon nog tot het passeren om alles rond te krijgen?
Volgens mij klopt dat, echter als je dan toch je financiering niet rond krijgt betaal je 10% boete (of wel % is overeengekomen).

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad. Geen probleem als je de financiering nog niet rond hebt als de termijn verloopt. Maar je kunt dan niet meer terug als de financiering later toch niet zou lukken.

Leo The Emperor

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Natuurlijk moet je wel aan alle overige voorwaarden voldoen. Dus als er ook een bankgarantie wordt vereist, dan moet je die wel tijdig regelen. Dat staat echter los van de vraag of de financiering wel of niet doorgaat.

Juffie123

kweenie schreef:Natuurlijk moet je wel aan alle overige voorwaarden voldoen. Dus als er ook een bankgarantie wordt vereist, dan moet je die wel tijdig regelen. Dat staat echter los van de vraag of de financiering wel of niet doorgaat.
Je kan een bankgarantie ook zelf storten bij de notaris toch? Ik leg meer dan 10% eigen geld in. Kan ik dat ook al bij de notaris storten als bankgarantie en dit via mijn financieel adviseur bij de bank kenbaar maken?

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Leo The Emperor schreef:
kweenie schreef:Inderdaad. Geen probleem als je de financiering nog niet rond hebt als de termijn verloopt. Maar je kunt dan niet meer terug als de financiering later toch niet zou lukken.
dit is niet correct

De verkopende partij kan de koopovereenkomst ook ontbinden als de bankgarantie niet op tijd is gesteld, en de 10% boete dan al opeisen
zie ook mijn vorige posting
Als ik verkopende partij was zou ik in de huidige markt direct die 10% opvragen en verder gaan met andere gegadigden.....

Juffie123

renewouters schreef:
Leo The Emperor schreef:
kweenie schreef:Inderdaad. Geen probleem als je de financiering nog niet rond hebt als de termijn verloopt. Maar je kunt dan niet meer terug als de financiering later toch niet zou lukken.
dit is niet correct

De verkopende partij kan de koopovereenkomst ook ontbinden als de bankgarantie niet op tijd is gesteld, en de 10% boete dan al opeisen
zie ook mijn vorige posting
Als ik verkopende partij was zou ik in de huidige markt direct die 10% opvragen en verder gaan met andere gegadigden.....
Daarom zit ik te denken: wat als ik die bankgarantie gewoon zelf stort. Of gaat de bank dan weer moeilijk doen dat ik geen eigen geld meer heb? Het geld ligt dan bij de notaris, dus is als het ware een soort aanbetaling.

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 »

U haalt een paar dingen door elkaar en volgens mij is het slimmer om dit met uw adviseur te bespreken. Hij is de vakman/vrouw.

Bankgarantie, het woord zegt het al..de bank staat garant voor uw betalingen. Dat is dus iets anders als een aanbetaling want dat garandeert nog helemaal niks, en als de bank die 10 procent in zijn offerte heeft meegenomen voor de hypotheek dan moet dat bedrag er wel zijn natuurlijk.

En dan die schenking natuurlijk, is dat 100% op woensdag of zou het toch misschien een dagje later kunnen worden? Daar kan je ook nerveus van worden en dat lees ik een beetje in het verhaal.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Ga naar uw adviseur om deze zaak te bespreken. U vroeg twee weken en u krijgt er een. Dat is waarschijnlijk om druk op de ketel te zetten. maar pas door alle omstandigheden goed af te wegen kun je de situatie goed inschatten. En dat lukt nooit op dit forum.

Fiesiekus

atlas1302 schreef:U haalt een paar dingen door elkaar en volgens mij is het slimmer om dit met uw adviseur te bespreken. Hij is de vakman/vrouw.
Als dat zo was, hoefde dit topic niet geopend te worden. Ik zie behoorlijk wat omissies:
1) Bankgarantie of 10% zelf betalen
2) Termijnen die verlopen,
3) Schenking al dan niet verdisconteerd

En de vakman/vrouw maar roepen: "komt allemaal dik in orde"....
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 06 aug 2017 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie

Als je die 10% zelf bij de notaris kunt storten, dan is in het algemeen een bankgarantie niet meer nodig. Die bankgarantie is namelijk juist bedoeld als zekerheid dat die 10% wordt betaald als de koop toch niet door zou gaan. Als je die zekerheid zelf kunt geven, dan kun je dat geld beter zelf naar de notaris storten, aangezien aan een bankgarantie ook kosten zitten. Natuurlijk kan die 10% wel gewoon meetellen als deel van de betaling van de woning.

Een bankgarantie staat ook los van de vraag of de hypotheek wel of niet doorgaat. Als de hypotheek nog niet rond is, dan kun je dus (meestal) wel gewoon een bankgarantie krijgen. Andersom geeft een bankgarantie ook geen zekerheid dat je hypotheek wel goed zal komen. Het geeft alleen de zekerheid dat de bank je, in het ergste geval, een lening van 10% van de woning wil verschaffen...

Fiesiekus

kweenie schreef:Het geeft alleen de zekerheid dat de bank je, in het ergste geval, een lening van 10% van de woning wil verschaffen...
Hoe kom je daar nu weer bij.........

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Juffie123 schreef:

@Juffie123,

Waarom komt u niet direct in uw topic met deze informatie !!
De bank blijkt akkoord met de hypotheekverstrekking. (geen probleem dus).
De schenking komt as. woensdag 9 aug. ter beschikking. (geen probleem dus).
U heeft een week uitstel (tot ma. 14 aug.) van de verkopende partij gekregen. (geen probleem dus).

Dus, alles op een rijtje gezet , er is geen probleem en kunt u gewoon vanaf as. woensdag 9 aug. aan uw kant van de verplichtingen voldoen, de ontbindende voorwaarden komen daarmee te vervallen en is de koop rond.
Uw (aankoop) makelaar regelt verder het e.e.a. voor u en de financiële kant wordt door uw financieel adviseur verder geregeld.

Bij het passeren van de eigendomsakte en de hypotheekakte bij de notaris wordt u (pas) officieel de eigenaar van de woning.
Lees wel goed de u van tevoren toegezonden concept aktes goed door alvorens hiervoor bij de notaris te tekenen.

Gesloten