Een spaarhypotheek is in feite niets anders dan een annuiteitenhypotheek. In plaats van aflossen op de hoofdsom wordt de aflossing apart in spaarpolis geadministreerd. De schuldrest is gelijk aan de hoofdsom minus poliswaarde. Deze schuldrest is exact gelijk aan de schuldrest van een annuiteitenhypotheek(uitgaande van gelijk % en looptijd). De overlijdensrisicodekking is dus een annuitair dalende orv. Een traditionele spaarhypotheekpolis bestaat dus uit twee componenten. Een spaarpremie en de overlijdensrisicopremie. Deze overlijdensrisicopremie is gedurende de gehele looptijd gelijk. Dit is dus een nadeel indien de spaarhypotheekpolis tussentijds wordt beeindigd. De verschuldigde premie is dan immers te hoog geweest.
Een hybridehypotheek is normaliter gebaseerd op het universal life principe. Dat wil zeggen dat er maandelijks kosten aan de polis worden onttrokken (ja, ook over het spaardeel
In feite is een hybridehypotheek dus een goed product. Zelfs indien je volledig wil sparen adviseer ik dit product i.p.v. een traditionele spaarhypotheek. Ik bagataliseer niet de (mogelijke) misstanden bij Rabo/Interpolis, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit alleen wordt veroorzaakt door de hogere orv-premies. Het kan de Rabo dus goed uitkomen om de discussie te beperken tot de overlijdensrisicopremie.