Hallo,
Voor mijn nieuwbouwwoning heb ik een nieuwe hypotheek met een overbruggingskrediet afgesloten.
Nu heb ik mijn huidige woning verkocht en is mijn nieuwe woning nog niet klaar.
We gaan dus een poosje "inwonen".
Aangezien we onze woning verkocht hebben en de overwaarde dus op tijd op onze rekening krijgen, is het overbruggingdkrediet niet meer nodig.
Nu was ik in de veronderstelling dat ik met een telefoontje naar de geldverstrekker van dit krediet af was, aangezien ik hem niet nodig heb.
Maar.....dat schijnt dus niet te kunnen.... Het geld is ter mijn beschikking en blijft tot mijn beschikking tot ik geheel klaar ben met mijn woning. Dan kan ik kijken wat ik over heb en dat terugstorten...
Nu is mijn vraag, is dat zo? Ik betaal nu natuurlijk wel rente er over en die is een stuk hoger dan de rente die ik er over krijg.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] overbruggingskrediet.
Re: overbruggingskrediet.
Wat staat er in de overeenkomst over vervroegd aflossen?
Niks. Het is gewoon een overbruggingskrediet die elk moment aflosbaar is. Alleen heb ik hem niet gebruikt. In mijn beleving heft ie zichzelf dus op. Maar dat schijnt dus niet zo te zijn word mij verteld.
Bij mijn weten wordt het pandrecht voor een overbruggingskrediet gevestigd op de 'oude' woning. Indien deze woning door verkoop niet meer in je bezit is, vervalt automatisch het pandrecht. Daar zou ik even naar kijken. Vervolgens wordt een overbruggingskrediet bij mijn weten altijd vertrekt op basis van variabele rente. Die is direct en boetevrij aflosbaar. Indien je geen gebruik maakt van het overbruggingskrediet zie ik helemaal niet in waarom deze niet te annuleren is. Zeker niet wanneer je nog niet bij de notaris bent geweest. Over welke bank spreken wij hier?
Ik zou denken: het geld is beschikbaar vanaf het moment dat het geld nodig zou zijn, dus vanaf het moment dat je bij de notaris bent geweest voor de nieuwe woning (en vooral voor de nieuwe hypotheek). En de rentebetaling/-berekening gaat ook pas lopen op het moment dat je het geld ter beschikking hebt.
Ben je nog niet bij de notaris geweest, dan zou er dus ook geen renteschuld opgebouwd moeten zijn. Maar: zeg je nu al dat dat overbruggingskrediet niet meer nodig is, dan zeg je in feite de offerte op (of je wilt hem wijzigen). Daar zit vaak een boeteclausule in. Dan is het dus misschien voordeliger om dat krediet pro forma te laten bestaan.
Ik zou dus denken, ga straks gewoon naar de notaris voor de hypotheek met overbruggingskrediet, zodat je de hypotheek hebt die geoffreerd is en er geen boete wordt berekend. En los dan 5 minuten later het overbruggingskrediet af. Als aflossen boetevrij kan, dan heb je er verder weinig kosten aan.
Het enige vervelende is dat je waarschijnlijk wel wat kosten hebt aan het afsluiten van het overbruggingskrediet. Maar dat zal waarschijnlijk lager zijn dan de boete die je anders zou krijgen.
Ben je nog niet bij de notaris geweest, dan zou er dus ook geen renteschuld opgebouwd moeten zijn. Maar: zeg je nu al dat dat overbruggingskrediet niet meer nodig is, dan zeg je in feite de offerte op (of je wilt hem wijzigen). Daar zit vaak een boeteclausule in. Dan is het dus misschien voordeliger om dat krediet pro forma te laten bestaan.
Ik zou dus denken, ga straks gewoon naar de notaris voor de hypotheek met overbruggingskrediet, zodat je de hypotheek hebt die geoffreerd is en er geen boete wordt berekend. En los dan 5 minuten later het overbruggingskrediet af. Als aflossen boetevrij kan, dan heb je er verder weinig kosten aan.
Het enige vervelende is dat je waarschijnlijk wel wat kosten hebt aan het afsluiten van het overbruggingskrediet. Maar dat zal waarschijnlijk lager zijn dan de boete die je anders zou krijgen.
Het passeren is begin dit jaar al geweest. Het krediet was alleen maar een zekerheid, dat, als we ons huis niet verkocht zouden hebben bij oplevering van het nieuwe huis, we wel zouden kunnen beginnnen.
Maar het huis is vlot verkocht, dus..als alles goed is, volgende week de overwaarde op onze bankrekening.
Van het kediet is geen cent gebruikt. Dit zou evt gebruikt worden voor stucwerk, vloeren, keuken, meerwerk ed.
Maar het huis is vlot verkocht, dus..als alles goed is, volgende week de overwaarde op onze bankrekening.
Van het kediet is geen cent gebruikt. Dit zou evt gebruikt worden voor stucwerk, vloeren, keuken, meerwerk ed.
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Ik heb een overbruggingskrediet afgesloten maar hoef het pas nov/dec 2008 aan te spreken. Ik dacht het te kunnen storten op mijn bouw depot om het rentedragend te maken maar dat blijkt niet te kunnen. Wat gebeurt er nu verder, ben ik verplicht het krediet volledig aan te spreken en daarna weer af te lossen? Of kan je ook een deel van het krediet aanspreken en de rest niet gebruiken en alleen dat deel aflossen om het krediet te beëindigen?