LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overgangsrecht nieuwe hypotheek

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
bonbonn
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2016 09:21

Overgangsrecht nieuwe hypotheek

Ongelezen bericht door bonbonn »

Beste radar,

Ik zit in de volgende situatie:
ik wil een nieuwe woning kopen omdat ik gescheiden ben. Mijn situatie is kort als volgt:

Ik heb eind 2013 de woning verlaten.
feb 2014 heeft meneer de woning toegewezen gekregen door de rechter.
eind 2014 is de echtscheiding uitgesproken.

De woning staat nog steeds op mijn naar en de hypotheek ook. (voor de helft.) Mijn exman wil mij uitkopen. Ik vind dat prima.

Mijn vraag: Heb ik nog recht op het overgangsrecht mbt aflossingsvrije deel van hypotheek, met behoud van hypotheekrente aftrek?
De vraag is vanaf wanneer wordt er naar de 24 maanden grens gekeken? Dat de woning niet meer hoofdverblijf is? dat de echtscheiding is uitgesproken? of beëindiging hypotheek?

Hierover is geen duidelijkheid te krijgen en zelfs de belastingdienst vind dit een lastige zaak. Alle informatie op internet wijst naar de situatie dat je binnen 24 maanden een nieuwe hypotheek moet hebben. Er wordt geen duidelijkheid gegeven over de bovenstaande situatie.

Mijn situatie is niet uniek. velen hebben een langdurige scheidingstraject, en soms zelfs langer dan wat ik heb meegemaakt. Tijdens de echtscheiding is het bijna onmogelijk de woning te verkopen en zit je vast aan procedure tijden van de rechtbank. Moet de consument hier de dupe van worden?

Ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen geven.
Vriendelijke groet
Bonbonn

stofzuigertje

Re: Overgangsrecht nieuwe hypotheek

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zodra je van de hypo af bent mag je een nieuwe nemen...

De oude hypo van je ex, ja die maanden/jaren worden van jou 30 jaren afgehaald dus hoe eerder geregeld des te meer je kunt terug krijgen.
Het zal iets minder dan de maximale 30 jaren worden helaas.

John52
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mei 2016 14:49

Re: Overgangsrecht nieuwe hypotheek

Ongelezen bericht door John52 »

Het overgangsrecht heeft betrekking op een aflossingsvrij deel van de hypotheek. De eigenwoningschuld per 31-12-2012 is daarbij leidend. Dit deel mag u ook in de toekomst aflossingsvrij benutten. Op basis van de huidige regels zal dit deel bijna nooit volledig gebruikt worden omdat geldverstrekkers op basis van de normen standaard uit gaan van een aflossingsvrij deel van 50% van de waarde van uw nieuwe woning tot het maximum van uw eigenwoningschuld per 31-12-2012.

Ik ga uit van een huwelijk in gemeenschap in goederen. U bent voor 50% eigenaar van de woning en 50% schuldenaar van de hypotheek. Tot op heden hebt u een eigen woning. Uw deel wordt verkocht aan uw ex-partner.
Per 31-12-2012 had u een eigenwoningschuld waardoor u in beginsel recht hebt op een aflossingsvrij deel (uw aandeel is daarbij 50% van de eigenwoningschuld) van uw hypotheek.
U hebt nog niet afgelost op uw eigenwoningschuld dus naar mijn mening mag u gebruik maken van het overgangrecht.

Gesloten