LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oversluiten ja of nee en bij wie ?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
mikec
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2006 08:19

oversluiten ja of nee en bij wie ?

Ongelezen bericht door mikec »

ik heb nu een hypotheek € 165.00,00 tegen 6,5 % is veel vind ik
maar welke hypotheek versie zou verstandig zijn vast of variabel of beide.
euribor is ook niet zeker de banken kunnen straks natuurlijk zomaar de toeslagen verhogen als ze er zelf niet uitkomen.
nu vast voor een lange termijn weet ik ook niet.
alles variabel ?
en moet ik een nieuwe levensverzekering afsluiten die ik nu heb loopt nog 8 jaar en dat is er een dat over 8 jaar dus op nul uitkomt moet ik dan nu met de oversluiten een nieuwe aangaan of kan ik wachten tot over 8 jaar om en nabij.
staat dat niet de oversluiting nu in de weg?
ik kan tussen de bomen het bos niet meer vinden.
DSB is dus niet goed heb ik reeds begrepen zover ben ik al.
ik weet dat er boete op staat moet nog 4 1/2 jaar met deze huidige rente dus oversluiten is wel interessant.

welke bank is nog wel stabiel of is het een gok.

eatme
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jul 2006 22:56

Re: oversluiten ja of nee en bij wie ?

Ongelezen bericht door eatme »

Als je 4,5 jaar aan rentevast periode hebt zou ik nu niet oversluiten naar een lagere, want het verschil betaal je aan boete-rente. Dat is vaak wel mee te financieren, maar dan krijg je dezelfde problemen als gisteren in de RARAR-uitzending, namelijk een stijgende hypotheeklast waar eigenlijk niets tegen over staat. Daarnaast is 6,5% welliswaar niet heel weinig, maar ook weer niet extreem hoog vergeleken met de huidige rentestand. Ik zou eens rustig met een hyptheekadviseur gaan praten en hem het laten uitleggen tot je het snapt. Daarna naar een andere adviseur en nog een paar dagen googlen op de termen waar ze mee gooien. Tot slot dit verhaal bespreken met iemand die je echt vertrouwd (Oom, neef, buurman enz) die aan de oplossing die je zou kiezen niets verdient en je komt denk ik een heel eind. Veel werk, maar dan weet je het.

En gebruik de volgende keer ook hoofdletters, punten en komma's. Als je wilt dat mensen je helpen, wees dan ook zo vriendelijk om je vraag leesbaar op te stellen.

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: oversluiten ja of nee en bij wie ?

Ongelezen bericht door Rense »

Niet oversluiten vindt ik te kort door de bocht.

Je moet berekenen wat je terugverdientermijn is. Of te wel hoe lang duurt het voor de voordeel haalt uit je nieuwe hypotheek. Deze termijn moet dus in jou geval korter zijn dan 4,5 jaar, anders heeft oversluiten geen zin.

Als je twijfelt tussen vast of variabel is de plafondrente van SNS Regio Bank wellicht een intressante optie. Je profiteert dan (gedeeltelijk) van de lage euribor tarieven maar hebt wel een renteplafond zodat je vooraf weet wat je maximale maandlast kan zijn. Info is eenvoudig via Google te vinden.

De bestaande levensverzekering is, gezien de restantlooptijd, waarschijnlijk een verzekering die is afgesloten voor 14-09-1999. Dit betekend dat de uitkering waarschijnlijk belastingvrij is. Wanneer je deze verzekering beëindigd verlies je deze vrijstelling. Even goed naar informeren dus voor je stopt.

Als je meer info of een berekening wenst moet je maar even een mailtje sturen. Ik kan het dan voor je berekenen.

jonis
Berichten: 2772
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: oversluiten ja of nee en bij wie ?

Ongelezen bericht door jonis »

--------------------------------------------------------------------------------

Als je 4,5 jaar aan rentevast periode hebt zou ik nu niet oversluiten naar een lagere, want het verschil betaal je aan boete-rente
De vraag is of het interessant is met de huidige boeterente, die kan zomaar net even anders zijn dan het jaar ervoor of hierna, zeker in de huidige omstandigheden. De resterende rentevastperiode is in die zin niet van belang. Ik heb in het verleden bij een resterende periode van ruim 5 jaar een boeterente betaalt en inclusief de nieuwe rente was ik in het eerste jaar al iets goedkoper uit dan de oude rente.

mikec
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2006 08:19

Re: oversluiten ja of nee en bij wie ?

Ongelezen bericht door mikec »

Allereerst sorry voor het probleem met de Hoofdletters en de komma's
Maar dat is allerminst mijn zorg.
Wat betrefd de plafondrente daar moet je een hypotheek voor afsluiten boven de 200.00,00 euro anders kom je daar niet voor in aanmerking.

Als ik oversluit dan moet ik inderdaat boete rente betalen dat bedrag komt neer op ± 3500,00 euro
dat moet dan inderdaad mee genomen worden in de nieuwe Hypotheek vorm net als de notaris kosten en andere bijkomende kosten natuurlijk.

Wat betrefd het euribor, daar heb ik niet zo'n vertrouwen in, de bank kan volgens mij de opcenten (Procenten) zomaar verhogen als ze denken dat ze er niet meer rond komen.

stukje variabel en een deel vast? dat klinkt mij wel goed in de oren of zit daar misschien een addertje bij onder het gras die je eerst moet vinden om te weten welke je neemt enof bij welke bank je dat het beste kunt doen.

Ik heb informatie gekregen van Hypotrust over het gedeelte variabel en vast.
1ste ik ken die hele bank niet en ten 2e kun je de variabele rente eenmalig vastzetten voor een bepaalde tijd en dan val je wer terug naar een variabele die op dat moment gelden dus erg risicovol lijkt mij.

Heeft iemand daar ervaring mee?


MVG Mike

debeurd
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 okt 2008 03:19

Re: oversluiten ja of nee en bij wie ?

Ongelezen bericht door debeurd »

ga eens naar een adviseur en laat je voorlichten.
Je krijgt hier halve antwoorden omdat de gegevens waarop antwoord kan worden gegeven niet compleet is. Eerst moet je eens uitzoeken wat je wilt, wat er bij je past, wat het toekomstperspectief is etc...

pas daarna ga je naar oplossingen zoeken. Ieder antwoord dat hier op deze site gegeven gaat worden is bij voorbaat al fout daar er niet gedegen is geinventariseerd.

een vraag, een antwoord
Berichten: 706
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:07

Re: oversluiten ja of nee en bij wie ?

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Je hebt wel gelijk debeurd, maar aan de andere kant kun je natuurlijk ook inhoudelkijk commentaar leveren op variabele rente in het algemeen en Hypotrust in het bijzonder.

Variabele rente is momenteel een risico, Euribor staat momenteel bijzonder laag, ING heeft het euribortarief net verlaagd naar 1,8%.
Praktisch voor niets dus. Maar niemand weet wat de toekomst brengt.
Als je gezien je inkomen en je budget geen uitschieters naar boven kunt gebruiken zou ik geen variabel renteconstructie adviseren.

Ten tweede heb ik geen goed gevoel bij Hypotrust, ze hebben af en toe een rente-aktie, maar verder kun je er niets mee. Ik doe het mijn klanten niet aan, maar dat is een gevoel (en dat heerst bij meer collega's). De administratie wordt gedaan door Quion, ook al zo'n vrolijk adres.

Mijn advies: je bent voor lage lasten in een specifieke constructie gestapt, bij een discutabele verstrekker. Hele fora worden er mee volgeschreven. Kies nu voor kwaliteit en gelijmatige lasten.

Verder heeft debeurd groot gelijk. Ga eens met een goede adviseur praten, lieftst meer meer dan één en laat je goed voorlichten.

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: oversluiten ja of nee en bij wie ?

Ongelezen bericht door Rense »

Beste Mikec,

Hoe kom je er bij dat de hypotheek minimaal 200.000 moet zijn. Heb er net nog één afgesloten van 146.500. Rente is interessant omdat je wel gedeeltelijk profiteert van de lage rente's van dit moment, maar ook een plafond heb afgesproken. Je weet dus vooraf wat je maximale lasten zullen zijn.

Ik zal morgen even de actuele NHG tarieven plaatsen.

Groet,

Rense

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: oversluiten ja of nee en bij wie ?

Ongelezen bericht door Rense »

Heb de tarieven al gevonden

5 jaar vast met NHG Plafondrente 4,20%
Renteplafond 5,00%

10 jaar vast met NHG Plafondrente 4,70%
Renteplafond 5,55%


Bedenk je wel dat je ook 10 jaar vast kan krijgen voor 4,9% (met NHG) of 2,519 voor 1 jaar vast.

Er zijn dus voldoende alternatieven.

Succes

Purist
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 mar 2009 11:54

Re: oversluiten ja of nee en bij wie ?

Ongelezen bericht door Purist »

Rense,

hopelijk heb je bij de plafondrente ook de nadelen aan je klant uitgelegd...

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: oversluiten ja of nee en bij wie ?

Ongelezen bericht door Rense »

Behoudens de boeterente kan ik weinig nadelen verzinnen, en deze heb ik inderdaad uitgelegd.

harrynac
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2009 15:32

Re: oversluiten ja of nee en bij wie ?

Ongelezen bericht door harrynac »

Beste Mikec,

Ik zit zelf ook bij Hypotrust met een variabele rente. Tot heden geen klachten...elke maand incasseren ze gewoon het bedrag van mijn rekening en dat wordt steeds minder :D
Zolang je je een stijging kunt veroorloven is er toch niets aan de hand? Het duurt nog wel even tot je aan de 6,5% komt hoor! Maar anders doe je toch gewoon 10 jaar vast. Heb je in ieder geval zekerheid.
Volgens mij snap je dat eenmalig vastzetten niet...het is niet zo dat je daarna verplicht bent om een variabele rente te pakken. Vraag je adviseur maar die kan het je uitleggen.
Trouwens, als je nog bij Hypotrust wilt moet je snel zijn. Ik heb gehoord dat ze stoppen met de variabele rente bij nieuwe aanvragen. Voor bestaande klanten gaan ze gewoon door.

SNS moet je sowieso niet doen. De kans op een daling van de euribor wordt gering en de boetes die ze hanteren zijn belachelijk!!!

Succes ermee!

Gesloten