LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Partner wil niet verkopen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
iepeetie
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2007 14:03

Partner wil niet verkopen

Ongelezen bericht door iepeetie »

Het volgende probleem.
Mijn partner en ik gaan uit elkaar. Wij hebben samen een koophuis. Beide 50% eigenaar.
Omdat we uit elkaar gaan wil ik het huis verkopen, maar zij wil dat niet. Zij wil er graag blijven wonen, maar kan dat niet betalen.
Wie weet wat mijn rechten zijn? Kan ik haar tot verkoop dwingen?

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Partner wil niet verkopen

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Naar mijn weten kun je iemand niet dwingen tot verkoop, wel kun je aan de rechter op grond van "de redelijkheid en billikheid welke voor alle civiele rechtsverhoudingen geldt de rechter verzoeken om de woning aan jou toe te wijzen. Zeker als je kunt aantonen dat ze de lasten niet zal kunnen opbrengen.

Ik weet niet hoe de hypotheek geregeld is? Wanneer jezelf alleen aansprakelijk bent voor 50% van de hypotheek kun je weigeren om haar deel te betalen. Dan zal de bank vanzelf in het geweer komen en kun je de hele hypo overnemen.

Als jullie er niet uitkomen en beiden in het huis willen blijven krijg je een heel rare situatie. Geen van jullie beiden kan de andere dwingen het huis te verlaten, tenzij de rechter op grond van redelijkheid enz enz

Ik zou een mediator proberen om er op 1 of andere manier onderling uit te komen

Succes

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Partner wil niet verkopen

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Vreemd advies.

Wanneer 50% van de hypotheeklast niet betaald wordt dan kan de bank uiteindelijk de hypotheek opeisen en tot executie overgaan.

Niet betalen lijkt mij geen optie.

De gang naar de mediator of de Rechter blijft over.

Dirko
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 apr 2007 16:23

Re: Partner wil niet verkopen

Ongelezen bericht door Dirko »

Raar advies inderdaad, je bent gewoon verantwoordelijk voor het betalen van heel je maandlast en niet de helft. Meest onverstandige is om maar de helft te betalen

Gesloten