LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pas op: Project Hypotheek BV

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
MvanDuin

Pas op: Project Hypotheek BV

Ongelezen bericht door MvanDuin »

Enkele dagen geleden ontving een kennis van mij de email zoals onderaan dit bericht. De ontvanger ontvangt de email waarin hij/zij met naam en toenaam benaderd wordt.

1. Navraag bij de AFM leert dat deze organisatie geen vergunning heeft om een financieel product aan te bieden.
2. De BV staat niet ingeschreven in het handelsregister, zoals na te gaan is op de website van de KvK. Een BV dient hier ingeschreven staan, anders zijn bestuurders hoofdelijk aansprakelijk. Gezien het feit dat er geen (financiële)stukken gedeponeerd zijn, betekent dit dat niet nagegaan kan worden wat de financiële positie van de BV is.
3. De vermelde website heeft een vestigingsplaats ergens in Duitsland onder vermelding van eigenaar "John Smith". (Zie website http://www.SIDN.nl, waar u deze check zelf kunt uitvoeren)
4. Op emails met vragen wordt niet gereageerd, omdat er (zo staat op de website) teveel vragen binnenkomen en men hiervoor te druk is.

Ik ben niet in de positie om hieruit een conclusie te trekken, maar dit lijken mij zaken om in overweging te nemen voordat u in zee gaat met een dergelijke organisatie.

Geachte Naam

Wij kunnen u de volgende woningen aanbieden in de vorm van een huur/koop constructie.

Het betreft een gerenoveerd kleinschalig complex net buiten het centrum van Amsterdam, maar met een zeer goede bereikbaarheid van de binnenstad, universiteit en centraal station.

Het project heeft 12 zelfstandige wooneenheden tussen de 22mВІ en 42mВІ en is dus zeer geschikt voor starters, die na een beperkte huur periode de kans krijgen een wooneenheid te kopen.

Voor meer informatie en uw mogelijkheden om mee te doen aan dit unieke project nodigen we u graag uit op onze website: http://www.project-hypotheek.nl

Ook de eventuele vragen en antwoorden over de huur/koop mogelijkheden vind u terug op onze website.

Guido Hendrix
Project Hypotheek BV

courier

Re: Pas op: Project Hypotheek BV

Ongelezen bericht door courier »

Ik ben het met TS eens dat er voldoende aanleiding is deze zaak met enige achterdocht te beoordelen. Zij zoeken immers niet de publiciteit maar benaderen potentials gericht via de email. Je kan je afvragen welk selectiecriterium daarbij is gebruikt. Men houdt het bewust erg vaag en dat er op de homepage van de website geen algemene adres/contactgegevens staan geeft inderdaad te denken. Het voordeel van de twijfel zou zijn dat ze in deze periode van woningnood en gebrek aan studentenhuisvesting in Amsterdam niet overspoeld willen worden met duizenden reacties waar het immers gaat om slechts 12 (studio)appartementen.
Feitelijk verkopen c.q. adviseren ze (nog) niet over hypotheken, dus een inschrijving bij de AFM is (nog) niet aan de orde; de vraag is of die link naar de Aegon wel bij dat bedrijf bekend is.
Kijk ik naar de beschreven constructie dan lijkt het nog het meeste op een vorm van "maatschappelijk gebonden eigendom", waar woningbouwcorporaties (ook in Amsterdam e.o) wel mee experimenteren met wisselend succes overigens. Ook een "antispeculatie"beding is in Amsterdam geen onbekend fenomeen. Vreemd is dat er niet gesproken wordt over erfpacht en hoe gaat de eigendom er uit zien: appartementsrecht, cöoperatief eigendom of toch een ingewikkelde huurkoopconstructie met weinig rechten en veel plichten en zeker geen fiscale aftrek van betaalde rente? De netto(hypotheek?)lasten na de huurperiode lijken mij ook te mooi om waar te zijn. Kortom: wees op je hoede; er is natuurlijk geen enkel bezwaar tegen via de email nadere algemene informatie op te vragen, stel daarbij geen enkele vraag en vermeld alleen een emailadres.

Gesloten