LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rentevast periode...wie heeft advies?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
kweenie

Re: rentevast periode...wie heeft advies?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb in elk geval geen moeite met duits, maar denk je dat je dit aanbod ook hier gaat krijgen?
Nederland is geen Duitsland. De de nederlandse economie is heel anders (en staat er slechter voor) dan de duitse en de rente op bv obligaties is in duitsland ook veel lager. Daarom is het logisch dat ook de hypotheekrente daar lager is.

Of een ander voorbeeld, in griekenland is de vijfjaarshypotheekrente nu ong 5,7%. Betalen ze daar nu dan ook veel te veel rente? Komen zij ook masaal voor een hypotheek bij onze banken?

Maar nogmaals, om terug te komen op de vraag, met een variabele rente of een korte looptijd ben je gemiddeld gesproken wel het voordeligste uit, maar rentestijgingen moet je dan ook kunnen en willen opvangen. Je hebt immers een veel grotere kans dat je binnen korte tijd een stuk meer rente moet betalen dan nu. Bij bv 10 jaar vast kun je ook een forse stijging over 10 jaar krijgen, maar in het algemeen gaan de inkomens in 10 jaar ook wel een stuk omhoog, zodat je alleen al door je normale inkomensstijging al een redelijke stijging kunt opvangen. Daarom is het risico op een te hoge stijging een stuk lager is.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Kweenie; het was alleen maar ter verduidelijking omdat iemand reageerde op een eerdere post van me, maar dan nog reageer je inhoudelijk niet korrekt, want met Griekenland heeft dit gewoon al helemaal niets te maken omdat Duitsland 2KM van mijn woonadres in NL verwijdert is en Duitse banken verstrekken op dit moment aan mensen die dit aankunnen (kapitaaleis/overwaarde) aan grensbewoners een hypotheek, "grensbewoner" is daarbij ook nog een eis. Dit zijn gewoon echte realistische mogelijkheden, tanken doe ik nl ook in Duitsland. (niet zeuren, de Duitsers komen hier op zondag "toeristisch" shoppen in de supermarkt )

Bij bv 10 jaar vast kun je ook een forse stijging over 10 jaar krijgen, maar in het algemeen gaan de inkomens in 10 jaar ook wel een stuk omhoog, zodat je alleen al door je normale inkomensstijging al een redelijke stijging kunt opvangen. Daarom is het risico op een te hoge stijging een stuk lager is.
Daar ga ik in elk geval ook vanuit vanwege TS:
maar ja, als ik het de hele periode laat vast zetten voor nog 12 jaar ben ik zeker van het vaste bedrag
Ik ga er al vanuit dat het al wat langer loopt met bijbehorende gevolgen mbt inkomen.
En als je dan in het verleden niet teveel hebt bijgeleend zal het geen probleem zijn, zeker niet als er ook al eens wat is afgelost.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan had je aan de hand van
En met 2 opgroeiende kids kunnen die extra centjes per maand nu wel goed uitkomen
, een paar regels eerder, ook juist het tegenovergestelde kunnen concluderen. Dat er nu dus blijkbaar al niet heel veel speelruimte is en het daarom niet verstandig zou zijn om op korte termijn het risico te lopen dat je met veel hogere rentelasten komt te zitten.

Het voorbeeld van griekenland is om aan te geven dat de rente die je moet betalen niet (alleen) bestaat uit 'te hoge' opslagen van de banken, maar dat je de lagere of hogere hptheekrente in een land ook moet relateren aan de lagere of hogere kapitaalrente en de algehele economische situatie in een land. Dat als er bv. een procent verschil is tussen de rente in land a en land b, dat dat niet meteen betekent dat de hypotheekrente te hoog is en die 'opslag' er binnenkort ook wel af zou gaan. Ander, tegenovergesteld, voorbeeld daarvan had je met icesave. Die boden ook een gunstiger rente, maar achter die 'gunstige' rente gaat vaak meer schuil dan simpelweg het verschil tussen bank a in land a en bank b in land b.

tjmen

Ongelezen bericht door tjmen »

Ik heb een tool gemaakt om mensen te helpen hoe lang je je rente vast moet zetten. Ik moest laatst weer een keuze maken hoe lang ik de hypotheekrente vast zou zetten. Vorig jaar heb ik namelijk een huis gekocht en de hypotheekrente vastgezet voor één jaar. De bank verklaarde me toen voor gek, aangezien de rente heel laag stond. Het bleek een verstandige keuze (al was het, geef ik toe, slechts ingegeven door speculatie over toekomstige rentestanden).

Toen ik dit jaar opnieuw een keuze moest maken, wilde ik het graag wat rationeler aanpakken. Ik zocht op internet naar advies en tools om zelf te kunnen uitrekenen wat een slimme keuze zou zijn met betrekking tot de periode om de rente vast te zetten. Dat viel behoorlijk tegen. Op sites zoals van AFM en geld.nl, maar ook op het forum van TROS Radar, worden handige tips gegeven maar er wordt vooral in algemeenheden gesproken (“als je zekerheid wilt, zet de rente dan langer vast”). Ik wilde een tool die mij iets meer inzicht gaf, die rentekosten kon vergelijken zonder dat ik daarvoor naar een hypotheekadviseur hoefde. Langer vastzetten is duurder, maar hoeveel duurder dan? Wat is het omslagpunt waarbij een lange of korte rentevaste periode aantrekkelijk wordt?

Ik heb daarom een (gratis) tool gemaakt die wellicht kan helpen bij het bepalen hoe lang je je rente vast gaat zetten. Je kunt hem hier (http://high5ventures.wordpress.com/2014 ... heekrente/) downloaden en daar kun je ook meer uitleg vinden.

Michiel01

Ongelezen bericht door Michiel01 »

Sinds kort staat er een fantastisch tool op internet dat je helpt bij de keuze voor lang of kort de rente vast te zetten. Alle mogelijke scenario's worden automatisch doorgerekend op basis van wat eenvoudig te verstrekken input. Er wordt in de berekening rekening gehouden met alle relevante gegevens zoals type hypotheek, resterende looptijd, verwachtingen over de rente, geoffreerde rentes van de bank etc.
Er volgt dan een advies wat je (finacieel gezien) het beste kan kiezen.
Laatst gewijzigd door Radar op 06 mei 2015 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd

CB

Ongelezen bericht door CB »

Mooie tool. Wat nog ontbreekt is een bruto lasten overzicht voor mensen die geen gebruik maken van voorlopige teruggave belasting en een scenario voor het invullen van de hoofdsom. B.v. over een jaar komt er een deposito vrij wat gebruikt gaat worden voor een extra aflossing. Over 3 jaar keert een verzekering uit, die gebruikt gaat worden om extra af te lossen.

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

CB schreef:Mooie tool. Wat nog ontbreekt is een bruto lasten overzicht voor mensen die geen gebruik maken van voorlopige teruggave belasting en een scenario voor het invullen van de hoofdsom. B.v. over een jaar komt er een deposito vrij wat gebruikt gaat worden voor een extra aflossing. Over 3 jaar keert een verzekering uit, die gebruikt gaat worden om extra af te lossen.
Ik vind het als adviseur oook een mooie tool, er kan nog veel meer mee.
B.v. wat het handigst is, extra aflossen of bijstorten op je bankspaarrekening (SEW)

Op deze specifieke pagina vind je inderdaad geen bruto maandlast, maar die is er wel in de andere overzichten, gewoon even in het menu aanklikken wat je wilt.

Ik vind de conclusies bij de berekeningen wel wat ver gaan, er spelen nog meer argumenten mee, bij de keuze van een rente vast periode, ook gevoelsmatige, die kan zo'n tool niet aan. :roll:

Gesloten