Wij hebben nu een half jaar geleden onze hypotheek geregeld bij de SNS. Kregen daardoor de korting van 0,1% niet die je krijgt bij passeren binnen 3 maanden. Daarnaast hebben we extra kosten vanwege bereidstellingsprovisie. Hebben ze toch voldoende tijd zou je denken om de zaak geregeld te krijgen. Nu moet vrijdag onze akte passeren en het is dinsdag. De notaris moet de stukken hebben en het geld hebben om de verkopers te kunnen betalen. En de SNS komt niet over de brug.
Dus, wij bellen en dreigen en kwaad worden. En zij maar zeggen dat ze hun best doen, we liggen op de spoedstapel (huh, alles is nu spoed bij hun, dus wat schieten we daarmee op?) en de procedure "van het kastje naar de muur" is gestart.
Helaas voor hun zijn wij niet heel erg volgzaam of bang voor instanties en hebben met een jurist gebeld van Vereniging Eigen Huis. Die gaf aan dat wij direct een aangetekende brief moesten sturen én een fax met antwoordbevestiging waarin wij hun aansprakelijk stellen voor onze extra kosten. Daarmee maak je hun kleine lettertjes ongeldig (waarin zij daarvoor dus geen aansprakelijkheid aanvaarden).
Toen wij dat dus aankondigden bij de mevrouw van de SNS die zo haar best deed, deed ze nog iets harder haar best en waren de stukken ineens naar de notaris.
Dus "piepen" helpt niet alleen, je zult het moeten doen om te zorgen dat een instantie doet wat zij belooft.
Als een bank niet doet wat ze wel zouden moeten doen is het dus heel verstandig om contact op te nemen met een jurist. Kosten van lidmaatschap van Vereniging eigen huis is weinig als je dat soort raad kunt krijgen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] SNS: Snel Noch Secuur
Re: SNS: Snel Noch Secuur
Waarom heeft het zolang moeten duren???
U geeft namelijk geen reden/oorzaak op van het lange traject van advies tot notaris...
U geeft namelijk geen reden/oorzaak op van het lange traject van advies tot notaris...
-
dat doet er ook niet toe toch?? kunnen allerhande zaken aan de hand zijn , waar het om ging is dat SNS (en daar kan je elke bank invullen) wel goed zijn met geld vangen voor eigenlijk ""niets doen"" (bereidstellingsprovisie, vervallen korting) maar wanneer ze WEL iets moeten doen het passeren van de akte bij de notaris kunnen tegenhouden/vertragen..
@ Byob
Het duurde niet zolang door vertraging of dergelijke, maar gewoon omdat wij en de verkopers hadden afgesproken dat de overdracht pas nu zou zijn.
Dus dat was al bij iedereen bekend.
Mijn stukje heb ik niet alleen geplaatst om even te spuien, maar ook mensen er op te wijzen dat je het niet hoeft te laten gebeuren.
Als je zelf actie onderneemt gebeurt er meer, dan wanneer je afwacht.
Het duurde niet zolang door vertraging of dergelijke, maar gewoon omdat wij en de verkopers hadden afgesproken dat de overdracht pas nu zou zijn.
Dus dat was al bij iedereen bekend.
Mijn stukje heb ik niet alleen geplaatst om even te spuien, maar ook mensen er op te wijzen dat je het niet hoeft te laten gebeuren.
Als je zelf actie onderneemt gebeurt er meer, dan wanneer je afwacht.
@ Walter,
Dat kan er wel degelijk toe doen...
Het had ook zo kunnen zijn dat er stukken tbv het dossier zijn opgevraagd, maar laat zijn aangeleverd... Het hoeft niet altijd de schuld van de bank te zijn dat er een akte uitgesteld moet worden!!
Kosten voor bereidstellingsprovisie kun je in dit geval ook niet over klagen, Kosjka schrijft nu zelf dat de datum van overdracht geplanned staat voor nu, en dat dat dus niet door de SNS vertraagd is, en het is een keuze die je hebt gemaakt op het moment van tekenen van de offerte, blijkbaar is de rente gestegen, en is de offerte niet lang genoeg geldig geweest om de hele periode zonder kosten te overbruggen.
Ook de 0,1% korting was dan al voor het aangaan van de hypotheek duidelijk dat deze niet verkregen kon worden?? Je kon toch immers niet voldoen aan die voorwaarde van binnen 3 maanden passeren? Hoe is dit door de SNS met jullie besproken?
Natuurlijk slecht is het wel dat stukken en geld pas laat, en als je niet had gereageerd misschien wel te laat bij de notaris waren gekomen.
Maar heeft ook de notaris hierin geen rol om te controleren of de stukken en het geld er tijdig zijn?
Misschien had een advies van een onafhankelijk tussenpersoon een andere oplossing aangedragen dan dit van de SNS Bank......
Dat kan er wel degelijk toe doen...
Het had ook zo kunnen zijn dat er stukken tbv het dossier zijn opgevraagd, maar laat zijn aangeleverd... Het hoeft niet altijd de schuld van de bank te zijn dat er een akte uitgesteld moet worden!!
Kosten voor bereidstellingsprovisie kun je in dit geval ook niet over klagen, Kosjka schrijft nu zelf dat de datum van overdracht geplanned staat voor nu, en dat dat dus niet door de SNS vertraagd is, en het is een keuze die je hebt gemaakt op het moment van tekenen van de offerte, blijkbaar is de rente gestegen, en is de offerte niet lang genoeg geldig geweest om de hele periode zonder kosten te overbruggen.
Ook de 0,1% korting was dan al voor het aangaan van de hypotheek duidelijk dat deze niet verkregen kon worden?? Je kon toch immers niet voldoen aan die voorwaarde van binnen 3 maanden passeren? Hoe is dit door de SNS met jullie besproken?
Natuurlijk slecht is het wel dat stukken en geld pas laat, en als je niet had gereageerd misschien wel te laat bij de notaris waren gekomen.
Maar heeft ook de notaris hierin geen rol om te controleren of de stukken en het geld er tijdig zijn?
Misschien had een advies van een onafhankelijk tussenpersoon een andere oplossing aangedragen dan dit van de SNS Bank......
-
doet topicplaatser ook niet....hij merkt het op in relatie tot de handelswijze van de bank op het moment van overdracht.Kosten voor bereidstellingsprovisie kun je in dit geval ook niet over klagen
klaagt ie ook niet over...Ook de 0,1% korting was dan al voor het aangaan van de hypotheek duidelijk dat deze niet verkregen kon worden??
heel juist, heeft ie ook, eigenlijk voornamelijk de notaris .. Maar als hij het domweg niet tijdig krijgt kan ook een notaris hoog en laag springen, het is er desondanks dan niet op tijd..Maar heeft ook de notaris hierin geen rol om te controleren of de stukken en het geld er tijdig zijn?
Dus het is als klant van de notaris (zowel kopers- als verkoperskant ) heel goed om iedereen te controleren op tijdige aanlevering van benodigde stukken . Scheelt als puntje bij paaltje komt veel stress! DAT is de kern van het stuk van topicplaatser, niet anders dan dat. Je kunt er tegenwoordig domweg niet blindelings op vertrouwen dat iedereen op tijd doet wat ie moet doen..helaas.
Precies.
De notaris riep mijn hulp notabene in om ook te gaan bellen met de SNS omdat hij, ook na herhaalde verzoeken en de daarop gegeven beloftes, de stukken niet kreeg.
Door onze eigen actie is het nu geregeld (althans, de stukken zijn naar de notaris, het geld weet ik niet. maar ik ga er nu van uit dat ook dat goed komt, en zo niet, dan bellen we morgen verder).
Het is me inderdaad te doen om het gegeven dat je altijd blijkbaar zelf goed in de gaten moet houden of zaken lopen zoals ze moeten lopen.
Wij waren helemaal op de hoogte van de verschillende voorwaarden, wat betreft de 0,1% en de provisie. Maar dan moeten ze ook wel leveren natuurlijk, tijd zat zou je denken.
Oja, en de topicplaatser is geen hij, maar een zij. maar dit terzijde
De notaris riep mijn hulp notabene in om ook te gaan bellen met de SNS omdat hij, ook na herhaalde verzoeken en de daarop gegeven beloftes, de stukken niet kreeg.
Door onze eigen actie is het nu geregeld (althans, de stukken zijn naar de notaris, het geld weet ik niet. maar ik ga er nu van uit dat ook dat goed komt, en zo niet, dan bellen we morgen verder).
Het is me inderdaad te doen om het gegeven dat je altijd blijkbaar zelf goed in de gaten moet houden of zaken lopen zoals ze moeten lopen.
Wij waren helemaal op de hoogte van de verschillende voorwaarden, wat betreft de 0,1% en de provisie. Maar dan moeten ze ook wel leveren natuurlijk, tijd zat zou je denken.
Oja, en de topicplaatser is geen hij, maar een zij. maar dit terzijde
Het is maar net hoe dit overkomt natuurlijk, en vatte het op als iets wat ze niet verwacht hadden, en eigenlijk ook niet terecht vonden.
Maar door de aanvulling die ze nu gedaan heeft is het een
duidelijk verhaal, en nogmaals zeker niet netjes van de SNS!
Maar door de aanvulling die ze nu gedaan heeft is het een
duidelijk verhaal, en nogmaals zeker niet netjes van de SNS!