LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Startersleningen gemeente Amersfoort

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
se2012

Startersleningen gemeente Amersfoort

Ongelezen bericht door se2012 »

Ik ben een starter op de woningmarkt en heb uiteindelijk het appartement gevonden dat ik graag zou willen kopen.
Mijn inkomen is niet toereikend genoeg om de volledige koopsom mee te financieren, maar dit is geen probleem want ik heb de mogelijkheid om een starterslening via de gemeente af te sluiten.
Deze lening is bedoeld om de huizenmarkt te stimuleren want nu kunnen starters immers makkelijker kopen.
Dit is politiek bespreekpunt nummer 1!
Toen ik, wonend in de gemeente Amersfoort, de starterslening aan wilde vragen kregen we te maken met een aantal voorwaarden.
Niets nieuws onder de zon tot aan de laatste voorwaarde: de verkoper moet een bijdrage leveren in de financiering van de starterslening!
Dit bekend dat een vreemde een bedrag, dat kan oplopen tot €2125, moet bijdragen zodat in dit geval ik de starterslening kan krijgen.
Dit is natuurlijk een vreemd verhaal dus heb ik het Svn gebeld en om uitleg gevraagd, deze konden ze niet geven dus heb ik de gemeente Amersfoort gebeld en deze konden mij ook niet echt uitleggen waar de kosten exact voor zijn.
Immers moet ik ook zelf kosten betalen namelijk afsluitkosten, nhg kosten en na 3 jaar rente betalen voor de starterslening.
Het stimuleren van de woningmarkt is op deze manier natuurlijk een wassen neus want de verkoper lijd al verlies in verband met de gedaalde waarde, moet dan kosten betalen voor een wild vreemde en de koper moet zelf ook kosten betalen voor de lening.
Rond uit belachelijk, voor zover ik kon zien gebeurd dit alleen in Amersfoort,Apeldoorn en Veenendaal.

Mag dit? En wat zijn de ervaringen van andere?

GJvdZ

Re: Startersleningen gemeente Amersfoort

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik las dit onlangs ook. De reden die werd gegeven was dat "de verkoper er bij gebaat is dat z'n huis wordt verkocht en dat hij daarom wel mee mag betalen". Degene die dat heeft verzonnen staat echt een paar lichtjaren buiten de werkelijkheid. Als je moet meebetalen ga je je huis toch niet aan iemand met een starterslening verkopen? Dan wacht je wel tot er iemand langs komt die het helemaal zelf betaalt.

SJZ

Re: Startersleningen gemeente Amersfoort

Ongelezen bericht door SJZ »

Als je moet meebetalen ga je je huis toch niet aan iemand met een starterslening verkopen? Dan wacht je wel tot er iemand langs komt die het helemaal zelf betaalt.
Túúrlijk, want de kopers staan in rijen dik te dringen om de vraagprijs voor ieder huis neer te leggen toch?

Gesloten