LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] twee woningen. Willen graag eentje verhuren..

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
piccolina
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jan 2011 22:29

twee woningen. Willen graag eentje verhuren..

Ongelezen bericht door piccolina »

Hallo

Wij hebben op dit moment een soort mijlpaal waarop wij aantal beslissingen moeten nemen. Ik wil graag mensen horen die ervaringen mee hebben of deskundige die advies kunnen geven.

Huidige huis (3 jaar bezit) en huidige hypotheek voor 135.000 euro. Maandlasten 550 euro (als huis staat te koop)
Nieuwe huis en 2e hypotheek voor 165.000 euro. Maandlasten 800 euro incl. levensverzekering.

Ons huis is door makelaar getaxeerd op
Verkoop: 132.500 reëel verkoop waarde (de huis staat in Lakkwartier in Den Haag. Ook het heel goede staat is iedereen kent die wijk niet van zo'n goede kant, daarom prijzen stijgen niet). Wel omdat huis echt lux gerenoveerd is en letterlijk zo te betrekken is vraag prijs omhoog tillen tot 143.500 bijvoorbeeld en zeker niet verkopen onder 135.000 euro.
Verhuur: 950 euro gemeubileerd en 750 euro gestoffeerd.

1. Wij willen onze huidige huis verhuren zonder verkoop. Van de bank mag dat niet omdat er dan hogere hypotheek erop wordt afgesloten en wij eigen geld rond 50.000 euro moeten inbrengen om grote deel te aflossen.
Dat gaat dus niet omdat nu geen 50.000 euro ervoor is.

2. Wij willen onze huidige huis verhuren met verkoop. Dat gaan wij met de regeling tijdelijke verhuur max. 2 jaar met verlenging. Wij hebben 4 maanden 'spel'-tijd van het verhuur-verkoop verhaal. Omdat nieuwe woning oplevering 2 maanden + 2 maanden verbouwing. Stel dat wij op dit moment zetten het huis voor verkoop van 143.500 euro. Omdat prijs aan hoge kan is denk ik dat er geen bezichtigingen plaats vinden. Wij willen dan zo snel mogelijk gaan verhuren.
Waroom willen wij het doen is heel simpel. Ik heb inkomen die niet tellen voor de hypotheek. Dan kan ik over 2 jaar 15.000 euro direct van de verhuurde huis aflossen en zo ga maar verder. Uiteindelijk hebben wij het crisis overgestapt en kunnen wij huis zonder verlies maar met winst verkopen of extra aflossen en verhuren verder. Stel dat huis toch zonder verlies wordt verkocht is ook prima natuurlijk, maar ik verwacht het niet binnen paar weken of maanden gebeurt.

- Hoeveel manden moet je wachten sinds huis op verkoop gezet en toestemming van de gemeente en de bank aanvraag.
- Geven de banken snel toestemming voor het verhuur als je kan aantonen dat hypotheek lasten minder dan het verhuur bedrag en dat je over 2 jaar wil extra aflossen.

Zij er misschien andere manieren om huis toch te verhuren. Ik wil graag meningen horen misschien verlies ik iets uit mijn oog of misschien gaan wij helemaal verkeerde kant op.

AlexLieHapPo
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 feb 2011 21:30

Re: twee woningen. Willen graag eentje verhuren..

Ongelezen bericht door AlexLieHapPo »

- Hoeveel manden moet je wachten sinds huis op verkoop gezet en toestemming van de gemeente en de bank aanvraag.
Ik begrijp deze vraag niet helemaal.
- Geven de banken snel toestemming voor het verhuur als je kan aantonen dat hypotheek lasten minder dan het verhuur bedrag en dat je over 2 jaar wil extra aflossen.
Ligt eraan waar je zit. Wanneer je kan aantonen dat je de woonlasten niet meer kan betalen, kan dit een reden zijn voor de bank om je toestemming te geven om te verhuren.
Dit is wel de moeiten waard om voor te leggen. Kijk de bank wil het liever niet omdat de executiewaarde in verhuurde staat lager is dan indien hij niet verhuurd is. Daarom willen ze eigen geld.

Code: Selecteer alles

Zij er misschien andere manieren om huis toch te verhuren. Ik wil graag meningen horen misschien verlies ik iets uit mijn oog of misschien gaan wij helemaal verkeerde kant op.
De hypotheekverstrekker moet toestemming geven. Ga daar praten. Geef dit wel van te voren aan want veel adviseurs hebben daar geen verstand van.
Je kan het huis laten taxeren als verhuurd en kan dan de taxateur meteen de te verwachten huuropbrengst laten vermelden. Dan weet de bank ook meteen waar dat huurbedrag vandaan komt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: twee woningen. Willen graag eentje verhuren..

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat je bij (1) aangaf, als je het huis voor langere tijd wil verhuren, dan zal de geldverstrekker daar in het algemeen alleen mee akkoord gaan als de hypotheek ook nu al relatief laag is ten opzichte van de waarde van de woning. Want de (verkoop)waarde van een verhuurd huis is nu eenmaal veel lager dan dat van een leeg huis. Aangezien de hypotheek niet heel laag is, zal de geldverstrekker daar dus niet mee akkoord gaan. Bovendien zou je voor een verhuur-huis vaak ook een ander soort hypotheek moeten hebben.

Als je, zoals je aangeeft, zogenaamd tijdelijk wil verhuren tot het huis verkocht is, maar dan aankomt met het verhaal dat je over 2 jaar extra wil aflossen (en het dus eigenlijk wil houden), dan begrijpt de bank ook wel dat je niet echt het huis wil verkopen. En dan zullen ze ook niet snel akkoord gaan.

AlexLieHapPo
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 feb 2011 21:30

Re: twee woningen. Willen graag eentje verhuren..

Ongelezen bericht door AlexLieHapPo »

Er is wel een verhuur regeling voor mensen die lange tijd met twee woningen zitten.
Alleen niet iedereen doet daar aan mee.

Groet,
Alex Lie-Hap-Po

piccolina
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jan 2011 22:29

Re: twee woningen. Willen graag eentje verhuren..

Ongelezen bericht door piccolina »

Hoi, bedankt ik heb wat ook gelezen en het is duidelijk gewoorden.
De enige optie wat ik nu zie is
in verkoop zetten, twee hypotheken betalen dan zonder verhuur zolang huis is verkoop zit krijg je twee aftrekken van beslastingdienst. Uiteindelijk betalen wij dan 350 euro voor het huis die in verkoop zit.

Wij waren bij de hypotheek adviseur INg bank hij heeft indd. gezegt dat de bank niet akkord gaat als wij het willen verhuren en niet vekopen, omdat wij dan minimaal 40% moeten betalen gelijk + de woning moet in hele goede wijk staat enz. wel heeft hij ons geadviseerd om woning in het verkoop te zetten en proberen te verhuren en heel erg mischien bank gaat dan akkord. En als je over 2-3 jaar kan extra aflossen dan bank misschien kan dan een verhuur toestemming geven, omdat je hebt dan al bijvoorbeeld 20% afgelost.
Hij kom natuurlijk ook niet ons zeggen - doe maar zo, want hij is namelijk van INg en kan dat soort dingen niet zeggen maar stieken werd het ons begrijpelijk om op dit manier te doen.

wij zetten huis dan in het verkoop, wij gaan dan extra 5.000 bovenop de vraagprijs opleggen en wij gaan dan niet akkord met de biedingen waarop wij enige verlis lopen. Als die dan 4-5 maandeg te koop staat gaan wij naar de leggstandwet huilen dat wij niet meer kan betalen. Beetje extra tijd rekken bij betalingen van dit huis. Dan gaan zijn dan tijdelijke vergunningen bij ING en Gemeente aanvragen. Zoals zij zeggen hebben zij vrijwel altijd kans voor vergunningen omdat het tijdelijk is.
Wij hebben woning getaxeerd voor verhuur van 900 euro minimaal. Hypotheek is dan als je het verhuurt 550 euro, dan hou je aardig over voor extra aflossen bijvoorbeeld.

Ik heb een vraag wie heeft ervaringen met de leegstadwet, wat moet je hun bewijzen en hoe.
En ik heb gelezen dat als je gebruik maakrt van die regeling in 2010-2013 mag je twee hypothek aftrekken ook als je verhuurd. is het zo dan

piccolina
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jan 2011 22:29

Re: twee woningen. Willen graag eentje verhuren..

Ongelezen bericht door piccolina »

Okey ik heb net door de Overbruggingen gebeld.
Het is dus simpeler dan ik dacht.

Op moment dat wij sleutels van de andere huis in handen hebben kunnen wij gelijk zich voor verhuur aanmelden bij hun. Zij verzoeken dan binnen 2 weken vergunningen van de bank en gemeente voor tijdelijke verhuur. Aangezien dat woning perfect en lux uitziet zal het geen probleem zijn om snel huurder te vinden.
Verder landelijk het is 2 jaar verhuur met 3 keer 1 jaar verlenging en in Den Haag is 1 jaar verhuur met 1 jaar verlenging. Maar het is nog steeds voordeliger dan verkopen want dan hou je dus rond 4.000 per jaar over van de verhuur.
Zij maken prijs voor het verhuur volgens de puntensysteem, dus daar kunnen mensen zich ook oriënteren.

AlexLieHapPo
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 feb 2011 21:30

Re: twee woningen. Willen graag eentje verhuren..

Ongelezen bericht door AlexLieHapPo »

Indien je de woning verhuurt mag je de rente NIET aftrekken. (daarna weer wel, max 3 jaar totaal)

Groet,
Alex Lie-Hap-Po

anita1971
Berichten: 265
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: twee woningen. Willen graag eentje verhuren..

Ongelezen bericht door anita1971 »

Piccolina,

Hou er ook rekening mee dat je als eigenaar van een verhuurt pand aansprakelijk bent en blijft voor een opstalverzekering, onderhoud, dingen gaan kapot die JIJ moet gaan vervangen (denk aan bv. CVketel)
Dus €350,- overhouden met een huur van €900,- redt je niet.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: twee woningen. Willen graag eentje verhuren..

Ongelezen bericht door SJZ »

En rioolrecht, OZB en deel waterschapsheffingen komt ook ten laste van de eigenaar.

piccolina
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jan 2011 22:29

Re: twee woningen. Willen graag eentje verhuren..

Ongelezen bericht door piccolina »

ja natuurlijk maar wij wonen nu er zelf en weten wat wij betalen, gem. belasting maar 180 euro per jaar, opstal brandverzekering van vve 50 euro, glaswasser 4 euro per maand.. wat nog.. de cv en alles van 2010 onderhoud per jaar 120 euro... verdere dingen zoals afval, woonverzekering enz. komen voor eigen rekening van de huurder.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: twee woningen. Willen graag eentje verhuren..

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

opstal brandverzekering van vve 50 euro
Het betreft dus een appartementsrecht.

Kijk dan ook even in het huishoudelijk reglement van de VvE of voor verhuur toestemming van de VvE is vereist !

piccolina
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jan 2011 22:29

Re: twee woningen. Willen graag eentje verhuren..

Ongelezen bericht door piccolina »

ja net zal geen probleem zijn. Het is 3 huizen van VvE, de 2 woningen ervan worden al verhuurd.

bedankt voor jullie reacties.

Gesloten