LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhuisregeling, kan dit?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
groenhou

Verhuisregeling, kan dit?

Ongelezen bericht door groenhou »

Beste mensen,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende.

Mijn woning in Amsterdam van 35m2 staat nu ongeveer een jaar in de verkoop, echter tot op heden zonder succes. Mijn vriendin en ik hebben via via een (veel ruimere) huurwoning kunnen bemachtigen en willen deze spoedig betrekken. Uiteraard moeten wij ons dan inschrijven bij het andere stadsdeel met als gevolg dat mijn koopwoning niet meer het officiële woonadres is. Wat levert dit voor problemen op qua belastingaftrek?

Ik heb begrepen dat er een verhuisregeling bestaat wat er voor zorgt dat de rente aftrekbaar blijft, maar vind niet helder terug of dit ook bij het betrekken van een huurwoning het geval is. De koopwoning zal niet worden verhuurd en blijft leeg totdat deze verkocht is. Moet er voor de eventuele verhuisregeling nog zaken aangevraagd worden?

Alvast bedankt voor de informatie!
Jesse

kweenie

Re: Verhuisregeling, kan dit?

Ongelezen bericht door kweenie »

Van de belastingdienst:

"Oude woning staat leeg en is nog niet verkocht
Als u verhuist naar uw andere woningvalt de oude woning maximaal 2 jaar na het kalenderjaar waarin u de woning hebt verlaten onder de eigenwoningregeling. U hoeft de waarde van de oude woning en de eigenwoningschuld dan niet aan te geven in box 3. U moet dan wel voldoen aan de volgende voorwaarden:

•De oude woning is tot de verhuizing uw hoofdverblijf.
•De oude woning staat vanaf de verhuizing leeg.
•U biedt de oude woning daadwerkelijk te koop aan.
Let op!

U hoeft voor uw oude woning geen eigenwoningforfait aan te geven over de periode dat u er niet in woont. Voor uw nieuwe woning moet u wel het eigenwoningforfait aangeven over de periode dat u in die woning woont. De rente over en de kosten van de eigenwoningschuld en de periodieke betalingen voor bijvoorbeeld erfpacht mag u voor beide woningen aftrekken. "

Dus je kunt de rente nog zo'n 2 jaar aftrekken.

Red Felix
Contacteer:

Ongelezen bericht door Red Felix »

Kleine aanvulling (correct me if I'm wrong...).

De uitleg van de fiscus spreekt over "maximaal 2 jaar na het kalenderjaar...", dit betekent dat de laatste 2 jaar dus pas ingaan vanaf de eerste '1 januari' na de verhuizing.

Verhuis je dus per 1 december 2009, dan gaan de laatste 2 jaar in per 1 januari 2010 en kan je dus nog in 2010/2011 renteftrek krijgen. Maar verhuis je per 1 januari 2010, dan gaan de laatste 2 jaar pas in per 1 januari 2011 en kan je dus nog in 2010/2011/2012 renteftrek krijgen, waarmee je dus een jaar wint. Gezien de situatie op de woningmarkt kan het dus misschien verstandig zijn om de verhuizing in 2010 te plannen.

Althans, dat is wat ik uit de regeling lees...

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt.

groenhou

Ongelezen bericht door groenhou »

Dank jullie beide voor de snelle informatie!

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Klopt Red Felix, op wetten.nl staat het in de wet IB 2001 artikel 3.111 lid 2. Je kan de periode dus tot bijna 3 jaar rekken.

Gesloten