LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Consum@nt

Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Ongelezen bericht door Consum@nt »

Wij beginnen twijffels te krijgen bij onze hypotheek keuze en verzekeringen (afgesloten bij zelfde tussenpersoon).
Zo groen als gras met een hele korte termijn voor de akte moest passeren kozen wij voor een Florius spaarhypotheek met daaraan gekoppeld een koopsom van 5000 voor arbeidsongeschiktheid en levensverzekeringen met een maandelijkse flinke premie.
Ergo: hogere hypotheek dan waarde huis en maandelijks een flinke premie te betalen (dat zeggen de bemiddelaars er niet bij als ze je je netto maandlasten voor je hypotheek laten zien).
We hebben inmiddels ook al post ontvangen dat we in het trotse bezit zijn van een zgn woekerpolis en misschien in aanmerking komen voor tegemoetkoming. Daar ook nog niets over gehoord van tussenpersoon uiteraard....
Tuurlijk, dom-dom-dom allemaal maar is dit nog te verbeteren?

Ik heb het idee dat we voor de verzekeringen ook wel erg veel betalen.

Waar zouden we nou echt objectief advies kunnen krijgen over onze hypotheek? Ik wil best iemand 120 euro per uur betalen als het me dan ook maar voordeel oplevert.

En wbt verzekeringen?
Zijn er ook mensen die alle verzekeringen meenemen in hun advies, incl die van bijvoorbeeld Kruitvat, OHRA, Hema, etc en ook de polisvoorwaarden kennen daarvan zodat er een echt goed vergelijk gemaakt kan worden?

Ik heb het idee dat ik maar twee keuze's heb: m'n assurantie B diploma gaan halen met minstens een jaar praktijkervaring erbij om zelf nog uit de hele brij van verzekeringen en hypotheken te kunnen komen of iets verkocht worden waar mijn tussenpersoon alleen maar beter van wordt.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

google eens op gecertificeerd financieel planner. Deze leiden, voor zover niet indienst bij een bank of tussenpersoon zijn onafhankelijk. Je kunt ook kijken onder erkend hypotheekadviseur.
Laat een onafhankelijk deskundige een inventarisatie maken van wat je hebt en wanneer je er volgens de voorwaarden gebruik van kunt maken.

Voordat je met iemand gaat praten is het raadzaam voor jezelf goed op een rij te zetten wat je wil en wat het risico is dat het kan gebeuren. Bijvoorbeeld AO is een groter risico voor een bouwvakker dan voor een ambtenaar op kantoor.

Koopsompolissen vind ik per defenitie slecht indien je deze meefinanciert. Je betaalt immens 30 jaar rente over de koopsom. Wellicht kun je, je bij de koopsom beroepen op het verbod op koopelverkoop (indien je is gezegd dat je deze er bij moest nemen) of op dwaling omdat je niet is verteld wat de gevolgen zijn. Het forum staat er vol mee!

Houdt er ook rekening mee dat een goede hypotheek welke gegarandeerd je hypotheek geheel of gedeeltelijk afflost aan het eind van de looptijd duur is. Je kunt geen tonnen lenen en dat EUR 900 all in betalen en aan het eind denken alles te hebben afgelost. Uiteraard zal je dit wel verteld zijn door de tussenpersoon met behulp van de efteling rekenrendementen in je beleggingspolis.

Wes wel eerlijk? Gingen jullie voor de laagste maandlast of een spaarhypotheek constructie met (gedeeltelijke) aflossing?

Consum@nt

Re: Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Ongelezen bericht door Consum@nt »

Wij hebben dus voor een spaarhypotheek gekozen en niet de laagste maandlasten, dan hadden we wel een aflossingsvrije hypotheek gekozen, dat is ons ook nog aangeboden. Wij waren niet erop uit om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, we wilden onze financiele zaken gewoon goed geregeld hebben en we zijn afgegaan op het advies van iemand die ons te vertrouwen leek.

Wij wilden een goede hypotheek en ook zeker niet beleggen. Wij wilden ook niet per sé een levensverzekering erbij (aangezien man er al eentje heeft en er is ook afgesproken dat ik er nog los eentje zou nemen voor mijn leven) en AO is ons aangesmeerd met "ik neem aan dat jullie ook in het huis willen blijven wonen als een van jullie wat gebeurd", wat ik ook al elders op het forum zag staan. Er is nooit verteld wat die OVR en AO allemaal zouden kosten en voor nadelen hadden. We hadden in het begin zelfs nog twee OVR's ook.
Ik heb inmiddels de uitzending van 17 mei nog bekeken en ik ga maar aan de slag met het stappenplan. Wij hebben trouwens ook precies dat foldertje ontvangen wat die meneer van REAAL omhoog houdt.

nicod
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2010 15:20

Re: Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Ongelezen bericht door nicod »

Neutrale achtergrondinformatie over hypotheekvormen is overal op het internet te vinden, bijvoorbeeld bij http://www.hypotheekgids.net/hypotheekvormen.html. Voor het maken van hypotheekberekeningen kun je overwegen om een adviseur in te schakelen die door jou betaald wordt, bijvoorbeeld van de Vereniging FFP. Zij worden door jou betaald en krijgen geen commissie van de hypotheekverstrekker. Maar ja, veel Nederlanders willen niet betalen voor hypotheekadvies. Goedkoop kan echter vaak duurkoop worden. Succes.

spacecowboy
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:02

Re: Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Ongelezen bericht door spacecowboy »

Er zijn genoeg partijen in de markt.

Over AO koopsom geef ik je gelijk dit had je inderdaad per maand kunnen doen ( is meestal duurder op korte termijn, op langere termijn duurder omdat je waarschijnlijk meer dan 30 jaar rente over betaalt en indien je AO wordt hoef je meestal geen premies meer te betalen )

Wat ik wel interessant vind is waarom jullie voor een spaarhypotheek hebben gekozen en is de spaarverzekering bij de hypotheek wel een echte woekerpolis?

- de meeste woekerpolissen waren beleggingsverzekeringen. Volgens mij zijn er geen partijen meer in de markt die je nu een woekerpolis willen verkopen, beetje stom na al die claims.
- spaarverzekering is "duur", dit heeft te maken dat in de premie zowel een spaardeel zit als een overlijdensrisicodeel en inderdaad kosten.
- is dit overigens je eerste hypotheek ? wellicht is er voor een spaarverzekering gekozen omdat je oude levensverzekering fiscaal voortgezet had moeten worden en dit kan niet bij alle bankspaarhypotheken ( Bij Florius zou het moeten kunnen )

Als je wat meer info kan geven dan kunnen we een betere oordeel geven omtrent je spaarhypotheek

AllPino
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 nov 2009 19:10

Re: Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Ongelezen bericht door AllPino »

Ik zou gewoon eens kijken op de website van van de Hypothecair raadsman
www.hypothecairraadsman.nl
Ze verkopen daar geen hypotheken, maar schieten gaten in hypotheekadviezen en hanteren vaste tarieven. Een kennis van mij is daar geweest en was daar erg over te spreken.

Chiron
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 nov 2009 13:21

Re: Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Ongelezen bericht door Chiron »

Pas geleden werd ik er mee geconfronteerd dat jarenlange ervaring in de hypotheekadvisering mij niet vrijwaart voor vergissingen.
Een cliënte heeft naast mij een andere hypotheekadviseur bezocht. Deze had over het zelfde onderdeel een andere zienswijze dan ik. Voor de cliënte was dit verwarrend en zij heeft vervolgens de Hypothecair Raadsman geraadpleegd. Het bleek dat ik er naast zat :oops: met uitleg over waarom mijn zienswijze niet correct was. Die cliënte heb ik de kosten terugbetaald die zij kwijt was aan de HR. Zou die cliënte alleen van mijn advies zijn uitgegaan dan had ze waarschijnlijk vroeg of laat problemen (en ik een claim) gekregen. Ze verkopen inderdaad zelf geen hypotheken en sabelen geen adviezen neer om er zelf beter van te worden.

JanG.
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 aug 2010 10:37

Re: Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Ongelezen bericht door JanG. »

Bericht verwijderd door de moderator i.v.m. het overtreden van de gedragsregels.

Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen op het forum of allerlei commerciële of non-commerciële bedrijven te promoten of hierbij gebruik te maken van hyperlinks naar websites.

lambertbecks
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2010 09:31

Re: Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Ongelezen bericht door lambertbecks »

Een slechte ervaring maakt nog niet dat je niemand meer kunt vertrouwen. Er zijn tal van adviseurs werkzaam die het beste met hun relaties voor hebben (en ja, daar ben ik er zelf één van). Zoek naar een adviseur in de buurt (dus aanspreekbaar) waarbij je niet noodzakelijk de producten hoeft af te nemen. Een adviseur die ook verdient aan het afsluiten van producten (provisie) heeft de schijn van belangenverstrengeling. Als je producten afsluit via een adviseur zorg er dan voor dat de producten provisievrij (=netto) worden afgesloten.

AllPino
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 nov 2009 19:10

Re: Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Ongelezen bericht door AllPino »

Dus... Een adviseur wiens advies gekleurd wordt door het belang om ook bij het geadviseerde te kunnen bemiddelen is geen adviseur maar een ordinaire verkoper.
Logisch dat een tweedehands autohandelaar nog een betere reputatie heeft dan de financieel dienstverlener.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

AllPino schreef:Dus... Een adviseur wiens advies gekleurd wordt door het belang om ook bij het geadviseerde te kunnen bemiddelen is geen adviseur maar een ordinaire verkoper.
Logisch dat een tweedehands autohandelaar nog een betere reputatie heeft dan de financieel dienstverlener.
Met het beroep van verkoper is niks mis, zolang je maar meldt dat je verkoper bent. De haard moet roken. Je kunt van de BMW dealer toch ook niet verlangen dat ie je naar de AUDI dealer stuurt?

Misleidend wordt het indien men de klant voorhoudt adviseur te zijn en op zoek te gaan naar het beste in de markt.

Een goed advies kost al snel EUR 1.000 ex BTW. Een schijntje tov de te ontvangen provisie van 2 of 3% over de opgenomen hypotheek som. Dit zag men vroeger echter niet dus vond men het wel goed.

Advies op uren basis is objectief. Houdt echter zelf wel bij of de adviseur niet met de vork schrijft :wink:

lambertbecks
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2010 09:31

Re: Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Ongelezen bericht door lambertbecks »

AllPino schreef:Dus... Een adviseur wiens advies gekleurd wordt door het belang om ook bij het geadviseerde te kunnen bemiddelen is geen adviseur maar een ordinaire verkoper..
Klopt. Advies hoort niet 'gekleurd' te zijn. Advies is belangeloos. Als je verdiend op het afsluiten van producten heb je op zijn minst de schijn tegen. Als je advies afrekent op uur- of verrichtingentarief heeft de adviseur geen financieel belang om wel of niet een bepaald product af te sluiten. En inderdaad van de BMW dealer kun je niet verlangen dat hij Audi verkoopt, behalve als de BMW dealer zich afficheert als onafhankelijk adviseur...

AllPino
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 nov 2009 19:10

Re: Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Ongelezen bericht door AllPino »

Ook misleidend is dat voor de wet een adviseur onafhankelijk is wanneer o.a. voldaan is aan de eis om bij meerdere financiele instellingen te kunnen bemiddelen. Onafhankelijk laat zich makkelijk verwarren met objectief.
Zou niet verkeerd zijn indien de regelgeving op dit vlak aangescherpt wordt.

lambertbecks
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2010 09:31

Re: Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Ongelezen bericht door lambertbecks »

AllPino schreef:Ook misleidend is dat voor de wet een adviseur onafhankelijk is wanneer o.a. voldaan is aan de eis om bij meerdere financiele instellingen te kunnen bemiddelen. Onafhankelijk laat zich makkelijk verwarren met objectief.
Zou niet verkeerd zijn indien de regelgeving op dit vlak aangescherpt wordt.
Nog beter: adviseren en bemiddelen van elkaar los koppelen. Met andere woorden: adviseur geeft advies, bemiddelaar sluit producten af.

AllPino
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 nov 2009 19:10

Re: Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Ongelezen bericht door AllPino »

Helemaal mee eens. Er is een idioot zwaar opgetuigde wetgeving waar de financieel dienstverlener aan alle kanten mee bezwaard is, maar hopeloos tekort schiet op het vlak waar de consument de meeste behoefte aan heeft.
En dat is op het gebied van objectiviteit. Feitelijk kan dit dan alleen bewerkstelligd worden met zelfregulering door hypotheekadviseurs. Ik vrees dat dit niet gaat werken. :roll:

Eerlijk Adviseur
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2010 13:27

Re: Waar kun je nou ECHT objectief advies krijgen?

Ongelezen bericht door Eerlijk Adviseur »

Bericht verwijderd door de moderator i.v.m. het overtreden van de gedragsregels.

Het is niet toegestaan advertenties te plaatsen op het forum of allerlei commerciële of non-commerciële bedrijven te promoten of hierbij gebruik te maken van hyperlinks naar websites.

Gesloten