LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Weigering nieuwe hypotheekofferte ING

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
RugeroNL

Weigering nieuwe hypotheekofferte ING

Ongelezen bericht door RugeroNL »

In november heben ik van de ING een offerte ontvangen om mijn hypotheek te verlengen omdat mijn rentevaste periode per 1 maart afloopt. Echter is de rente inmiddels weer een stuk gezakt tov november. In de offerte staat dat als de rente wijzigt tussen uitgifte van de offerte en de ingangsdatum van de nieuwe rentevaste periode de rente genoemd in de offerte zal blijven gelden. Omdat de rente gezakt is heb ik vandaag de ING gebeld met de vraag of zij mij een nieuwe offerte wilde toesturen gebaseerd op de actuele rente. Het antwoord wat ik kreeg verbaasde mij ten zeerste. Volgens de ING mogen zij geen nieuwe offerte uitbrengen vanwege regels opgelegd door de AFM. Ik heb op de website van de AFM gezocht en kon daar geen enkele regelgeving vinden die de hypotheekverstrekkers deze beperking oplegt.

Wat ik vreemd en hoogst opmerkelijk vind dat is dat hiermee de ING impliciet aangeeft dat de AFM de hypotheekversterker waarbij de rentevaste periode beperkingen oplegt om te kunnen concureren met andere aanbieders van hypotheken.

Graag zou ik willen weten of deze houding van de ING geoorloofd is en zou graag advies willen ontvangen hoe ik toch mijn hypotheek kan verlengen met de lagere rente.

Saillant detail is dat op het moment dat ik de dame van de ING confronteerde met de optie om eventueel naar een andere hypotheekversterker over te stappen zij "dreigde" dat dit hele hoge kosten met zich mee brengt. Maw dat ik beter bij de ING kon blijven en het hogere hypotheekrente maat moest slikken. Uiteraard heeft zij gelijk dat de kosten voor het overstappen naar een andere hypotheekaanbieder abdorbitant hoog zijn. Maar dat is een ander onderwerp.

Mvgr,
Rutger

Ter aanvulling: Ik heb de offerte nog NIET getekend of op welke andere manier dan ook geaccepteerd.
Laatst gewijzigd door RugeroNL op 17 jan 2016 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

CB

Re: Weigering nieuwe hypotheekofferte ING

Ongelezen bericht door CB »

Mijn rentevaste-periode wordt per 1 feb. verlengd (bij de RABO). Ik heb per 1 okt. een voorstel ontvangen en sindsdien is er geen rentewijziging geweest. Tenminste bij de RABO. Er stond bij mij in het voorstel wel, als de rente per 1 feb. lager zou zijn, ik de lagere rente zou krijgen. Maar nogmaals vanaf oktober tot nu is er geen rentedaling geweest bij de RABO.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Maar u zult die offerte geaccepteerd hebben, dus u kunt daar niet onder uit. En is de rente voor hypotheken dan wel gezakt bij de ING?

U kunt ook altijd nog de AFM bellen en navraag doen.

lichtstad

Ongelezen bericht door lichtstad »

CB schreef:Mijn rentevaste-periode wordt per 1 feb. verlengd (bij de RABO). Ik heb per 1 okt. een voorstel ontvangen en sindsdien is er geen rentewijziging geweest. Tenminste bij de RABO. Er stond bij mij in het voorstel wel, als de rente per 1 feb. lager zou zijn, ik de lagere rente zou krijgen. Maar nogmaals vanaf oktober tot nu is er geen rentedaling geweest bij de RABO.
Ik ken het ook niet anders.
Een offerte tekenen, waar impliciet staat, dat bij een renteverlaging deze niet aangepast wordt, is de eigen schuld van TS.

Trouwens is er wel een renteaanpassing bij de ING geweest.

http://www.rentebox.nl/renteoverzicht/r ... 2151893771

CB

lichtstad schreef:
CB schreef:Mijn rentevaste-periode wordt per 1 feb. verlengd (bij de RABO). Ik heb per 1 okt. een voorstel ontvangen en sindsdien is er geen rentewijziging geweest. Tenminste bij de RABO. Er stond bij mij in het voorstel wel, als de rente per 1 feb. lager zou zijn, ik de lagere rente zou krijgen. Maar nogmaals vanaf oktober tot nu is er geen rentedaling geweest bij de RABO.
Een offerte tekenen, waar impliciet staat, dat bij een renteverlaging deze niet aangepast wordt, is de eigen schuld van TS.

Volgens mij kun je bij de ING voor een rentekorting kiezen, maar dan kun je van bepaalde voordelen geen gebruik meer maken. Bijvoorbeeld boetvrij aflossen bij verkoop, het meenemen van je rente bij verhuizen en een aanpassing van de rente in de offerteperiode. Wellicht dat TS daar voor heeft gekozen bij de huidige rentevaste periode.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Op deze AFM pagina (1e vraag openklikken) valt vraag TS te lezen.
https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/ve ... theekrente
De bewering dat AFM verbiedt offerte aan te passen als rente gedaald is, is dus onzin.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Bij de Rabo hoef je ook niet om een nieuw actueel voorstel (met lagere rente) te vragen want dat gaan ze je ook niet geven. Dus kun je een stukje renteverlaging tijdens de verlengingsperiodebedenktijd ook niet "veiligstellen" en is het afwachten of je nog wat mazzel hebt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

lichtstad schreef:

Helemaal eens. Je hebt er zelf voor gekozen om de optie "dalrente" niet meeste nemen, waardoor je 0,2% minder rente betaalt. Dan moet je achteraf niet piepen.

En als je je er niet van bewust was, is dat eigenlijk nog erger: dan heb je je kennelijk niet ingelezen of niet goed laten adviseren.

CB

jonis schreef:

Bij de Rabo hoef je ook niet om een nieuw actueel voorstel (met lagere rente) te vragen want dat gaan ze je ook niet geven. Dus kun je een stukje renteverlaging tijdens de verlengingsperiodebedenktijd ook niet "veiligstellen" en is het afwachten of je nog wat mazzel hebt.
Nee,dat klopt niet wat je zegt. In 2014 is bij de verlenging de rente bij de RABO tussen de verlengingsofferte en in de ingangsdatum van de nieuwe rentevaste-periode wel gedaald en toen is deze automatisch aangepast naar de verlaagde rente.

Ze vermelden dat ook in het verlengingsvoorstel, dat indien de rente op de ingangsdatum van de nieuwe rentevaste periode lager is dan aangeboden, dan geldt het lagere rentepercentage.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Het gaat hier over de ING.

jonis

CB schreef:
jonis schreef:

Nee,dat klopt niet wat je zegt. In 2014 is bij de verlenging de rente bij de RABO tussen de verlengingsofferte en in de ingangsdatum van de nieuwe rentevaste-periode wel gedaald en toen is deze automatisch aangepast naar de verlaagde rente.

Ze vermelden dat ook in het verlengingsvoorstel, dat indien de rente op de ingangsdatum van de nieuwe rentevaste periode lager is dan aangeboden, dan geldt het lagere rentepercentage.
Dat is niet wat ik daarmee zeg..... :wink: Ik zeg je krijgt bij de Rabo ook geen 2de nieuw voorstel.

Je krijgt slechts 1x een voorstel met rentepercentages ruim van te voren. Mocht de rente verder zakken en je denkt deze lagere rente wil ik vastzetten/veiligstellen krijg je dus geen 2de nieuw voorstel met daarin de nieuwe nog lagere percentages en is het afwachten of je deze lagere rente gaat krijgen en of je dus mazzel hebt: ....die lagere rente zou dus net voor het ingaan nog nl ook weer kunnen gaan stijgen waardoor je de laagste rente hebt "gemist" .

Dat is echter wel wat TS wil: een nieuw voorstel met de nog lagere percentages. Bij de ING niet blijkbaar en bij de Rabo ook niet.

CB

Dat klopt helemaal. Geen dalrente principe, maar peildatum principe.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Een oplossing zou kunnen zijn om de rente voor een zo kort mogelijke termijn vast te zetten, bv. voor een jaar, als je er vanuit gaat dat de rentetarieven tegen die tijd nog steeds lager zijn dan de huidige jou geoffreerde tarieven.
RugeroNL schreef:Volgens de ING mogen zij geen nieuwe offerte uitbrengen vanwege regels opgelegd door de AFM. Ik heb op de website van de AFM gezocht en kon daar geen enkele regelgeving vinden die de hypotheekverstrekkers deze beperking oplegt.
Mogelijk doelen ze hier op de regel dat geldverstrekkers geen onderscheid meer mogen maken tussen nieuwe en bestaande klanten en dat ze transparante rentetarieven moeten hanteren, waarover dus niet onderhandeld mag worden. Anders gezegd, als je volgens de gewone regels en voorwaarden een offerte hebt ontvangen, dan is dat je definitieve offerte. Als die tegenvalt kun je dus niet de bank om een voorstel met betere tarieven vragen. Er kunnen alleen lagere tarieven worden aangeboden als die jou ook volgens de gebruikelijke procedure (zoals bij afsluiten was afgesproken) zouden worden aangeboden. Als je een (budget-) hypotheekvorm hebt waarbij de offerterente de passeerrente is, dan zal er dus geen nieuw rentevoorstel komen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:Anders gezegd, als je volgens de gewone regels en voorwaarden een offerte hebt ontvangen, dan is dat je definitieve offerte. Als die tegenvalt kun je dus niet de bank om een voorstel met betere tarieven vragen.
Als je nog geen accord gegeven hebt op de offerte, en de rente inmiddels gedaald is, dan zie ik niet in waarom je niet gewoon een nieuwe offerte kunt aanvragen.

kweenie

Omdat er in feite geen verandering in jouw situatie is opgetreden. En er dus ook geen reden zou moeten zijn om een veranderde offerte te ontvangen.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

kweenie schreef:Omdat er in feite geen verandering in jouw situatie is opgetreden. En er dus ook geen reden zou moeten zijn om een veranderde offerte te ontvangen.
In elke andere situatie wordt de lagere prijs gewoon gehanteerd. Ik ben het met 16again eens : er is geen reden om een offerte welke nog niet is geaccepteerd te wijzigen. Daarom laat je juist een offerte maken : om alles nog eens goed op een rij te zetten en om te controleren of alles juist is.

Ik denk eerder dat die afdeling overwerkt is en geen tijd hebben voor aanpassingen die geld gaan kosten.

jonis

crazyme schreef:
kweenie schreef:Omdat er in feite geen verandering in jouw situatie is opgetreden. En er dus ook geen reden zou moeten zijn om een veranderde offerte te ontvangen.
In elke andere situatie wordt de lagere prijs gewoon gehanteerd. Ik ben het met 16again eens : er is geen reden om een offerte welke nog niet is geaccepteerd te wijzigen. Daarom laat je juist een offerte maken : om alles nog eens goed op een rij te zetten en om te controleren of alles juist is.

Ik denk eerder dat die afdeling overwerkt is en geen tijd hebben voor aanpassingen die geld gaan kosten.
Ze zijn wettelijk verplicht uiterlijk 3 maanden voor afloop van de rentevastperiode een nieuw voorstel te doen en dat doen ze slechts 1x.

kweenie

Zo is het. Als er onjuistheden in de offerte staan, dan is er natuurlijk wel reden om een nieuwe offerte aan te vragen. Maar als er geen onjuistheden zijn, dan zou bij een hypotheek die niet met dalrente werkt de offerte ook niet veranderen als die opnieuw aangevraagd zou worden. Je krijgt namelijk gewoon de zelfde rente geoffreerd als die eerst was geoffreerd, bijvoorbeeld de rente die 3 maanden voor afloop van de rentevaste periode gold. Dat is nl. hetgeen wat bij afsluiten is afgesproken.

lichtstad

Ongelezen bericht door lichtstad »

kweenie schreef:Zo is het. Als er onjuistheden in de offerte staan, dan is er natuurlijk wel reden om een nieuwe offerte aan te vragen. Maar als er geen onjuistheden zijn, dan zou bij een hypotheek die niet met dalrente werkt de offerte ook niet veranderen als die opnieuw aangevraagd zou worden. Je krijgt namelijk gewoon de zelfde rente geoffreerd als die eerst was geoffreerd, bijvoorbeeld de rente die 3 maanden voor afloop van de rentevaste periode gold. Dat is nl. hetgeen wat bij afsluiten is afgesproken.

TS heeft toch de offerte geaccepteerd, dus een verdere discussie is toch overbodig.

Duidelijker kan het toch niet.
In de offerte staat dat als de rente wijzigt tussen uitgifte van de offerte en de ingangsdatum van de nieuwe rentevaste periode de rente genoemd in de offerte zal blijven gelden.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Ts heeft de offerte niet geaccepteerd. Dat schrijft hij expliciet in de laatste regel van de openingspost.

Gesloten