LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wisselen van tussenpersoon

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
consuminderaar

wisselen van tussenpersoon

Ongelezen bericht door consuminderaar »

Ik heb een tussenpersoon, die reeds enkele malen voor mij een hypotheek heeft geregeld. Vorig jaar voor het laatst, toen is mijn hypotheek omgezet. Ik heb nu gemerkt dat daar fouten bij gemaakt zijn en die heb ik aangekaart. Daarop werd ik verzocht om een andere tussenpersoon te zoeken, blijkbaar wil men op die manier een klacht afdoen. Helaas is de sfeer niet te best meer, dus ik heb nu ook geen vertrouwen meer.
Nou heb ik daar wat vragen bij. De provisie op de vorig jaar afgesloten (beleggings)hypotheek is waarschijnlijk al betaald. Ga ik nu naar een ander, dan gaat die mij waarschijnlijk laten betalen voor het zgn. "onderhoud" . Dat is wel erg zuur, na zoveel provisie al betaald te hebben.
Ik heb ook om mijn dossier gevraagd. Dat krijg ik niet.
Kan ik trouwens ook zonder tussenpersoon? En hoe zet ik dat dan om bij de bank e.d.??
Alvast bedankt voor antwoord.
Groeten, Frans

joopenmeer

Re: wisselen van tussenpersoon

Ongelezen bericht door joopenmeer »

Het ligt wat complex.
Je kunt altijd een andere adviseur kiezen. Daarnaast kan bij de geldverstrekker deze nieuwe adviseur ook vermeld worden als uw eigen adviseur.
In dat laatste geval gaat meestal ook het zogenaamde terugboekrisico mee over. Dat is het risico dat de adviseur, als u uw hypotheek vroegtijdig opzegt dan wel oversluit, een gedeelte van de provisie terug moet getalen. Dat risico is niet leuk voor de nieuwe adviseur. Die krijgt bij de overdracht niets van de vaste provisie maar moet mogelijk we terugbetalen.
Daarnaast is er nog sprake van een "doorlopende provisie" voor een bepaalde duur. Die provisie kan meestal wel mee over.

Een overgang naar een nieuwe adviseur eenvoudig door met deze in gesprek te komen is voorlopig de beste weg.

Mocht de oude adviseur fouten hebben gemaakt waar u aantoonbare schade door geleden heeft dan kunt u daar werk van maken.

Gesloten