Beste geïnteresseerden,
Met dit schrijven wil ik mijn gehele verhaal met jullie delen en tevens medeslachtoffers zoveel mogelijk helpen. Ik begin met een korte introductie, vervolgens de meest relevante feiten, dan een uitgebreide samenvatting van “mijn klacht” en dan “jouw klacht” en tot slot de huidige status (van “onze klachten”). Waarbij ik voor de leesbaarheid zal proberen deze eerste berichten zo goed mogelijk te onderhouden en waar nodig & mogelijk alle publieke referenties toevoegen (zie links onderaan).
Introductie:
1. Heb jij ook een vermogensbeheer hypotheek afgesloten bij WestlandUtrecht Hypotheekbank N.V. (= (aflossingsvrije) hypotheek met belegging in een enkel financieel product (met of zonder gecombineerde dan wel separate verzekering))?
2. Ben jij wel of niet tevreden over het effectieve netto rendement van de belegging die momenteel door Nationale-Nederlanden Bank N.V. wordt beheerd (op basis van eenmalige initiële en/of maandelijkse inleg)?
3. Adviseert jouw tussenpersoon kosteloos om deze vermogensbeheer hypotheek na aflopen van rentevast periode tussentijds over te sluiten naar een andere geldveurstrekker (en overwegen om waarde van belegging te gebruiken voor aflossing om maandelijkse lasten te verlagen)?
Als deze vragen jou bezighouden en / of mijn klacht jou aanspreekt, dan raad ik je aan om verder te lezen, want samen zijn we slimmer en staan we sterker.
Korte samenvatting van zorgeloze vermogensbeheer hypotheek, een unieke combinatie van een flexibele hypotheek met professioneel effectenbeheer.
In 2007 heb ik bij aanschaf van mijn huis de financiering geregeld bij De Hypotheekshop in Eindhoven (vestiging 1449 van Patrick Deckers), waarvoor ik WestlandUtrecht een afsluitprovisie van 1% over het gehele hypotheek bedrag heb betaald. Voor andere details van dit complexe financiële product verwijs ik graag naar de brochure van dit unieke product in de onderstaande bijlage:
En ook dit fragment uit de offerte is wel belangrijk & illustratief (zie bijlage voor meer details uit offerte en beleggingsprofiel):“Prettig wonen draait om comfort. Met die gedachte willen we ook ons vermogen opbouwen. Met de Vermogens Beheer Hypotheek genieten we van het comfort dat we de beleggingsbeslissingen uit handen hebben gegeven aan professionals.”
Vanaf € 5.000,- profiteert de belegger van de expertise van professionele vermogensbeheerders. De belegger heeft zelf geen omkijken naar de portefeuille. Economische trends worden gevolgd en door de beheerders toegepast op de portefeuille zodat deze naadloos aansluit bij de uitgangspunten van de belegger.
Waarbij ik in deze drukke tijd en effectief zonder bedenktijd, niet (of nauwelijks) ben gewezen op onderbelichte risico’s en mij feitelijk irreële rendementen zijn voorgespiegeld (omdat rendement beperkende & risico verhogende aspecten bewust dan wel onbewust niet zijn meegenomen in gemiddeld 6% netto rendement over looptijd van 30 jaar). Wat in simpel Nederlands gelijk staat aan misleiding tot een voor mij ondeugdelijk product OF totale onkunde van “onafhankelijke” tussenpersoon (die ik juist hiervoor heb ingeschakeld).Met de aanvangsstorting wordt belegd aan de hand van uw cliëntenprofiel, waarbij WestlandUtrecht optreedt als vermogensbeheerder. Op de einddatum wordt de hoofdsom geheel of gedeeltelijk met de opgebouwde waarde afgelost. De minimale groeilijn is gebaseerd op een aanvangspunt van € 50.000, een minimaal einddoel van € 144.833,92 en een theoretische waardeontwikkeling met een nettorendement van 3,61% per jaar. Dit in tegenstelling tot de in het clausuleblad en de productvoorwaarden genoemde 8% per jaar.
Na ongeveer 9 jaar is het effectieve rendement van mijn belegging negatief en de vooruitzichten minder positief, weigert mijn originele tussenpersoon mij te woord te staan (tussentijds overgenomen door Blouwdruk van Bart Hondebrink) en zegt mijn nieuwe tussenpersoon het volgende over de rente tarieven die WestlandUtrecht mij na aanstaande einde van rentevast periode voor 10 jaar zal gaan aanbieden:
Vervolgens ben ik figuurlijk in de pen gekropen en over de tijd wel veel wijzer geworden, maar vooralsnog niets rijker…Je hebt de rentecondities toch gezien, geheel niet interessant t.o.v. marktpartijen die nog wel nieuwe hypotheken sluiten.
Hint: Je kunt overwegen de feiten en samenvatting van mijn klacht over te slaan en eerst te lezen of en hoe jij hier geholpen kunt worden.