LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2 deurwaarders voor 1 eiser

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
LuckyBastard

2 deurwaarders voor 1 eiser

Ongelezen bericht door LuckyBastard »

Hoi.
Na ontvangen van exploit van overbetekening,met alle kosten vandien,heb ik deurw. nr1 gebeld,en vernomen dat ze deze doorgestuurt hadden naar deurw.2 die al loonbeslag heeft gelegd voor een andere zaak,dus maw,ze willen geld vangen voor een zaak die overgedragen is.
kan dit zomaar?
Tevens had ik om een overzicht gevraagd bij deurw.1.
Exploit en overzicht zijn van de zelfde dag,maar bedragen komen niet overeen.
Tevens heeft deurw.1 nog 3 zaken van dezelfde eiser liggen(deze zaken zijn nog niet voorgekomen,de doorgestuurde naar deurw.2 wel).
Mijn 2e vraag is kunnen de zaken van deurw.1 niet samengevoegd worden,of ook naar deurw.2 gestuurt worden,zodat het voor mij overzichtelijker word,en er geen verdere onnodige kosten worden ingevorderd?
Er is beslag op m'n huur,zorgtoeslag en salaris gelegd,en heb een budgetbeheer bij de stadsbank.
Er is voor mij geen betalingsregeling mogenlijk met deurw.1 omdat mijn vaste lasten hoger zijn dan m'n inkomen door de beslagleggingen.
Tevens zijn er voor mij geen andere opties,daar minnelijk trajekt via SB is afgewezen omdat de belastingdienst niet akkoort gaat,en pas 6 jaar geleden een wsnp(met goed gevolg)heb afgerond.
(mag dan wel onder kopje notoire wanbetaler vallen,maar komt door goed vertrouwen,naiviteit en onwetendheid :( )
Mvg Ton

TK Dw RMH

Re: 2 deurwaarders voor 1 eiser

Ongelezen bericht door TK Dw RMH »

Nou dan zal ik je wat kennis opdoen.

Ten eerste, de tweede beslaglegger op jouw salaris moet van de wet zijn PV van beslag indienen bij de eerste beslaglegger.
De wet zegt namelijk dat de eerste beslaglegger de gelden die uit het beslag komen verdeelt. Deze verdeling wordt naar de rangorde van het recht van de beslagleggers verdeeld. De belastingdienst is bijvoorbeeld vaak een schuldeiser met een voorrecht, en heeft dus meer recht op jouw stukje salaris.
Maar het is dus altijd de eerste beslaglegger die verdeelt.

Dan de tweede vraag. Je hebt als het goed is alle papieren in handen gekregen. Kijk altijd naar het laatste wat je hebt ontvangen, hier staat het bedrag op wat betaald moet worden. Maak hier een administratie van, dus noteer dit ergens en maak het voor jezelf overzichtelijk. Schrijf alle gegevens die van belang zijn erbij.
Even het stukje, beslag op je huur? die snap ik niet helemaal, of ontvange je huurpenningen van iemand die iets van je huurt?

Je kan ten alle tijde (doe dit aan de eerste beslaglegger) aangeven dat je beslagvrije voet niet juist is. Stuur alle gegevens in, inkomen-inkomen partner-huur-huurtoeslag-ziektekosten-zorgtoeslag.

Van alles wat ik net genoemd heb, geef je het bedrag op waarop GEEN beslag ligt.

De deurwaarder is verplicht je gegevens te gebruiken en eventueel een nieuwe bvv te berekenen.

Hoop dat je er wat aan hebt.. en succes.

LuckyBastard

[reactie op verwijderde berichten is zelf ook verwijderd door de Moderator]

@ TK DW RMH,bedankt voor je normale commentaar en uitleg.
met de huur bedoel ik de huurtoeslag :mrgreen:
en de overzicht en de exploit van overbetekening zijn getekend op dezelfde dag,beiden dus op 17 maart 2011.

Maar mijn vraag is,mag deurw.2 nog een eploit sturen en onkosten berekenen,terwijl ze het overgedragen hebben?

en ter info voor mensen die alleen met kommentaar kunnen komen zoals Jos en Ronald,ik ben zelf de zaken nu op aan het lossen,waarvan instanties zeiden dat zij dat zouden regelen.
Mvg Ton

Guusje61
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guusje61 »

beste LB,

jouw dossier is bij één deurwaarder in behandeling. Om het loonbeslag te leggen hebben ze het exploot hiervoor doorgestuurd naar deurwaarder 2. Deze legt het loonbeslag en omdat hij de eerste beslaglegger is wordt aan hem de inhoudingen overgemaakt. Dit is een wettelijke regeling.
Na een loonbeslag moet een afschrift van het beslagexploot betekend worden aan de schuldenaar, jij dus. En dat is gedaan door deurwaarder 1.

Het hoofddossier is dus nog steeds bij deurwaarder 1, maar vanwege de wettelijke regeling komen de inhoudingen bij deurwaarder 2.

Je geeft aan dat er beslag is gelegd op je huurtoeslag en je zorgtoeslag. Dat betekent dat je ook achterstanden hebt in de huur en zorgverzekering. Daarnaast zit je in budgetbeheer bij de Stadsbank.
Je krijgt dus een budgetbedrag van de Stadsbank om wekelijks/maandelijks van rond te komen.

Maar, de beslagvrije voet moet wel goed bekeken worden om te voorkomen dat je (nog verder) in financiele problemen komt.

http://www.kbvg.nl/fileadmin/Vakinforma ... v_2011.pdf
http://www.jwgd.nl/Beslagvrije-voet-berekenen

in de berekening van de beslagvrije voet moet je opgeven welke bedragen je krijgt aan huur- en zorgtoeslag. Omdat hier beslag op is gelegd kan je hier 0,00 opgeven en verklaren dat er beslag is gelegd. Wel belangrijk om ook kopieën van de beslagexploten hiervan mee te sturen.
Al deze informatie moet je sturen naar deurwaarder 1 én deurwaarder 2, met het verzoek de beslagvrije voet opnieuw vast te stellen. Wel in de brief vermelden dat je ook de andere deurwaarder het verzoek hebt gedaan.

LuckyBastard

@ guusje61

bedankt voor de info,zoals je het beschreven hebt klopt precies.
Ik stuur nu naar beide verklaring inkomsten en uitgaven met bijlages,en hoop dat het verder goed komt.
Mvg Ton

Gesloten