LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aanmaning na 4 jaar
Aanmaning na 4 jaar
Ik kreeg vanmorgen met de post een brief dat een bedrijf beslag gaat leggen over een rekening die open staat van 2000, ik weet hier helemaal niets van en kan het ook niet nakijken omdat de afschriften van 2000 al vernietigd zijn door mij ( bewaar ze 3 jaar ).
Moet ik dit nu zomaar klakkeloos betalen of heb ik ook nog rechten ?
Het gaat om een bedrag van Euro 135,=
Schrok hier behoorlijk van, ik heb zo iets nog nooit aan de hand gehad.
Graag serieuse en kundige hulp gevraagd.
Moet ik dit nu zomaar klakkeloos betalen of heb ik ook nog rechten ?
Het gaat om een bedrag van Euro 135,=
Schrok hier behoorlijk van, ik heb zo iets nog nooit aan de hand gehad.
Graag serieuse en kundige hulp gevraagd.
Re: Aanmaning na 4 jaar
Zonder vonnis van de kantonrechter kan een bedrijf geen beslag leggen, egaal hoe hoog of laag de vordering ook is. Wel als het een belastingschuld is kan beslag gelegd worden of een vordering van de gemeente of een studieschuld of een boete. Dan is geen vonnis van de rechter nodig. Als het echter een vordering van een bedrijf is en er is geen vonnis, hoef je je sowieso geen zorgen te maken. Want een vordering uit 2000 die niet gestuit is, is verjaard. Stuiten doet een bedrijf door je tussentijds aan te manen. Hebben ze dat niet gedaan, is de vordering niet gestuit en dus verjaard. Voorlopig hoef je daarvan dus niet wakker te liggen. Wat je wel moet doen is SCHRIFTELIJK bezwaar aantekenen en tegelijkertijd navraag doen naar de grond van de vordering en je erop beroepen dat de vordering verjaard is. Dan gewoon de reactie afwachten van diegene die beweert een vordering op jou te hebben en rustig van je nachtrust genieten.
Berendjan,
De verjaringstermijn ligt op 5 jaar. Dus ze mogen het nog wel. En dat weten ze ook daarom doen ze het nu pas. Wat vaak werkt is om de orginele nota op te vragen, vaak hoor je er dan niks meer van....
De verjaringstermijn ligt op 5 jaar. Dus ze mogen het nog wel. En dat weten ze ook daarom doen ze het nu pas. Wat vaak werkt is om de orginele nota op te vragen, vaak hoor je er dan niks meer van....
Ligt eraan waarvoor het is. Bij consumentenkoop (van een product dus) is de verjaring twee jaar, bij dienstverlening (bv het werk van een electriciën) is de verjaringstermijn 5 jaar.
Ik heb een soortgelijk geval,,
Ik heb in 2000/2001 samengewoond met paar "vrienden" dat is al na een paar maanden uitgelopen in ruzie waar na twee vrienden al uit huis zijn vertrokken zodat ik nog met een iemand samenwoonde.
Alleen deze bleek vanaf toen geld te verbrassen geen inkomen meer te hebben en geen rekeningen meer betaalde. Na een paar maanden lang zeuren heb ik de moed opgegeven dat hij nog iets zou betalen en heb toen mijn spullen gepakt en ben verhuist. Toen bleek dat deze jongen ook onze gezamelijke rekening had geplundert en 2000 gulden rood was gaan staan en geen van de rekeningen betaald waren.
Toen kwamen de deurwaarders bij mij thuis om zijn deel van de schuld bij mij te komen halen. Na enkele rechtzaken en ettele duizende euro's verder dacht ik van mijn en zijn deel van de schuld af was. Toen kreeg ik in september een brief ,van de watermaatschappij dat deze rekening ook niet was betaald en of ik wou betalen het bedrag van EURO 430,- binnen 14 dagen!!!!(4 jaar oud) Ik schreef hierop terug dat deze 4 jaar lang niets van zich hadden laten horen en dat ik de incasso kosten die op de ander waren gemaakt dus niet wou betalen??!! Toen schreef de Fitens terug dat 250 euro ook wel goed was anders. (???) Toen kreeg ik 14 dagen later een brief van de incasso unie of ik toen maar even 415 euro wou betalen?? Ik schreef hierop dat ik dit erg verwarrend vind want in de 5 brieven die ik inmiddels onvangen heb allemaal verschillende bedragen staan en dat ik hiervoor een verklaring wou zien. Deze kreeg ik ook een pietlullig klein tabbeletje met allemaal afkortingen die mij helemaal niets zeiden en een aangehechte acceptgiro van 432 euro??? En de daaropvolgende dag een telefoontje naar mijn ouderlijk huis of de acceptgiro al was betaald!!Opnieuw een brief geschreven dat ik dit geen manier van zaken vond en een duidelijke specificatie wou dat is nu drie weken geleden en ik heb nu nog steeds geen reactie. Ik wou er een brief heensturen met daarin een bedenktijd van 14 dagen en dat ik anders de zaak als geseponeerd zou zien. Vind jij dit een goed idee berend jan, of raad jij/jullie mij wat anders aan ??
BVD
Ik heb in 2000/2001 samengewoond met paar "vrienden" dat is al na een paar maanden uitgelopen in ruzie waar na twee vrienden al uit huis zijn vertrokken zodat ik nog met een iemand samenwoonde.
Alleen deze bleek vanaf toen geld te verbrassen geen inkomen meer te hebben en geen rekeningen meer betaalde. Na een paar maanden lang zeuren heb ik de moed opgegeven dat hij nog iets zou betalen en heb toen mijn spullen gepakt en ben verhuist. Toen bleek dat deze jongen ook onze gezamelijke rekening had geplundert en 2000 gulden rood was gaan staan en geen van de rekeningen betaald waren.
Toen kwamen de deurwaarders bij mij thuis om zijn deel van de schuld bij mij te komen halen. Na enkele rechtzaken en ettele duizende euro's verder dacht ik van mijn en zijn deel van de schuld af was. Toen kreeg ik in september een brief ,van de watermaatschappij dat deze rekening ook niet was betaald en of ik wou betalen het bedrag van EURO 430,- binnen 14 dagen!!!!(4 jaar oud) Ik schreef hierop terug dat deze 4 jaar lang niets van zich hadden laten horen en dat ik de incasso kosten die op de ander waren gemaakt dus niet wou betalen??!! Toen schreef de Fitens terug dat 250 euro ook wel goed was anders. (???) Toen kreeg ik 14 dagen later een brief van de incasso unie of ik toen maar even 415 euro wou betalen?? Ik schreef hierop dat ik dit erg verwarrend vind want in de 5 brieven die ik inmiddels onvangen heb allemaal verschillende bedragen staan en dat ik hiervoor een verklaring wou zien. Deze kreeg ik ook een pietlullig klein tabbeletje met allemaal afkortingen die mij helemaal niets zeiden en een aangehechte acceptgiro van 432 euro??? En de daaropvolgende dag een telefoontje naar mijn ouderlijk huis of de acceptgiro al was betaald!!Opnieuw een brief geschreven dat ik dit geen manier van zaken vond en een duidelijke specificatie wou dat is nu drie weken geleden en ik heb nu nog steeds geen reactie. Ik wou er een brief heensturen met daarin een bedenktijd van 14 dagen en dat ik anders de zaak als geseponeerd zou zien. Vind jij dit een goed idee berend jan, of raad jij/jullie mij wat anders aan ??
BVD
Hoi Anna,
Je kunt bij de bank de afschrift nogmaals opvragen, en die krijg je dan binnen 3 werkdagen toegestuurd.
Ik heb ooit eens hetzelfde gehad, omdat ik zelf niet meer wist waarover het ging moest ik afschriften hebben van 12 maanden, maar tis uiteindelijk wel opgelost in mijn voordeel.
Dus bel je bank!!!
Je kunt bij de bank de afschrift nogmaals opvragen, en die krijg je dan binnen 3 werkdagen toegestuurd.
Ik heb ooit eens hetzelfde gehad, omdat ik zelf niet meer wist waarover het ging moest ik afschriften hebben van 12 maanden, maar tis uiteindelijk wel opgelost in mijn voordeel.
Dus bel je bank!!!
betalings afschriften en dergelijke moet je 5 jaar bewaren ivm je belasting aangifte .
de belasting kan nm eisen dat je tot 5 jaar terug gegevens moet kunnen tonen ivm de aangifte.
de belasting kan nm eisen dat je tot 5 jaar terug gegevens moet kunnen tonen ivm de aangifte.
Dus een telefoon rekening van 2002 is verjaard? Als ze nu pas een factuur sturen of incasso sturen?
Neehee, want dat is geen aangekocht product maar dienstverlening > verjaart pas na 5 jaar
Misschien kan iemand mij wat advies geven...
Ik ben 3 jaar geleden bij tele2 weggegaan....
Ik had een openstaande rekening betaald en hoorde 3 jaar lang niets...
Totdat er 2 dagen geleden een brief van Intrum Justitia kwam..
Dat hun een schuld van 33,80 hebben overgenomen en dat ik dus 95,30 moest gaan betalen..............
Ik heb nooit in die 3 jaar enig aanmaning gehad van beide...
Heb wel bezwaar aangetekent en gevraagd voor de originele nota.....
Maar ik verbaas me toch hierover en erger mij er mateloos aan.
Ik ben 3 jaar geleden bij tele2 weggegaan....
Ik had een openstaande rekening betaald en hoorde 3 jaar lang niets...
Totdat er 2 dagen geleden een brief van Intrum Justitia kwam..
Dat hun een schuld van 33,80 hebben overgenomen en dat ik dus 95,30 moest gaan betalen..............
Ik heb nooit in die 3 jaar enig aanmaning gehad van beide...
Heb wel bezwaar aangetekent en gevraagd voor de originele nota.....
Maar ik verbaas me toch hierover en erger mij er mateloos aan.
Als de afzender Intrum Justitia is, kan ik je maar 1 ding aanraden: terugbluffen, en zelf dreigen met maatregelen, als ze niet onmiddellijk ophouden met die ongein.
blijf hameren over de rekening en blijf eisen dat je deze wilt hebben.
Ga ze gelijk ook even zeggen dat alle kosten en uren die je besteed aan werkzaam heden die zij horen te doen, jij bij hun in rekening gaat brengen.
Zeg dan ook even dat je andere bewijzen hebt (mids je die hebt), dat je de rekening alang betaald heeft, en dat zij die kunnen krijgen tegen betaling en uur loon kosten.
Heeft bij mij ook gewerkt, nooit meer wat gehoord, ze konden zelfs geen overzicht van de jaren laten zien en zelf niet waar het precies om ging.
poot stijf houden, vooral als je denkt in je recht te staan, en vooral als je al betaald hebt.
suc6
Ga ze gelijk ook even zeggen dat alle kosten en uren die je besteed aan werkzaam heden die zij horen te doen, jij bij hun in rekening gaat brengen.
Zeg dan ook even dat je andere bewijzen hebt (mids je die hebt), dat je de rekening alang betaald heeft, en dat zij die kunnen krijgen tegen betaling en uur loon kosten.
Heeft bij mij ook gewerkt, nooit meer wat gehoord, ze konden zelfs geen overzicht van de jaren laten zien en zelf niet waar het precies om ging.
poot stijf houden, vooral als je denkt in je recht te staan, en vooral als je al betaald hebt.
suc6
U maakt de mensen iets wijs, uw kennis van zaken is nihil. Als een vonnis bij voorraad uitvoerbaar is kan de eerste de beste deurwaarder beslag leggen na betekening van het vonnis. Is er nog geen vonnis of geen rechtsgeding dan kan er een conservatoir beslag aangevraagd worden. De hoogte van een vordering maakt niets uit voor een beslag. Wel moet het beslagene en het te vorderen bedrag in redelijke overeenstemming zijn.onder vonnis van de kantonrechter kan een bedrijf geen beslag leggen, egaal hoe hoog of laag de vordering ook is. Wel als het een belastingschuld is kan beslag gelegd worden of een vordering van de gemeente of een studieschuld of een boete. Dan is geen vonnis van de rechter nodig. Als het echter een vordering van een bedrijf is en er is geen vonnis, hoef je je sowieso geen zorgen te maken. Want een vordering uit 2000 die niet gestuit is, is verjaard. Stuiten doet een bedrijf door je tussentijds aan te manen. Hebben ze dat niet gedaan, is de vordering niet gestuit en dus verjaard. Voorlopig hoef je daarvan dus niet wakker te liggen. Wat je wel moet doen is SCHRIFTELIJK bezwaar aantekenen en tegelijkertijd navraag doen naar de grond van de vordering en je erop beroepen dat de vordering verjaard is. Dan gewoon de reactie afwachten van diegene die beweert een vordering op jou te hebben en rustig van je nachtrust genieten.
En op welk punt is de door jou gerefereerde verhandeling dan hiermee in tegenspraak. Je zegt gewoon iets wat op exact hetzelfde neer komt. Het ware beter geweest als je had gewacht tot je weer nuchter was voor het plaatsen van je bijdrage.Als een vonnis bij voorraad uitvoerbaar is kan de eerste de beste deurwaarder beslag leggen na betekening van het vonnis.
Onjuist, conservatoir beslagZonder vonnis van de kantonrechter kan een bedrijf geen beslag leggen, egaal hoe hoog of laag de vordering ook is.
Ik kreeg vandaag een brief van een incasso bureau betreffende een telefoonnota uit 2006. Destijds is er beslag gelegd om mijn inkomsten, en nu zou er nog eens 1500 euro open staan (ging om een rekening van 700 euro). Echter heb ik nooit meer iets van het incasso bureau vernomen tot ik nu dus een brief ontvang waarin word gesteld dat ik binnen 5 dagen 1500 euro moet betalen. Na een telefoontje blijkt ook nog eens dat het oorspronkelijke bedrag € 3000 euro zou zijn geweest. Ik heb op het moment een uitkering, en ben dus niet in staat om dit bedrag te betalen. Maar mogen ze over een nota van 2006 nu nog komen beslag leggen terwijl de oorspronkelijke nota allang betaald is?
Ik kan het niet betalen kennen ze niet in de incassowereld. Je zult dus, ook met een uitkering, de broekriem moeten aanhalen.
-
Hoi jbm
Je stelt dat je al die tijd niets van het incassobureau gehoord hebt, ben je er van uit gegaan dat, als je niets hoort, je ook niets hoeft te betalen?
En inderdaad, iets niet kunnen betalen, ik kan zoveel niet betalen, en dat geldt voor de meeste mensen wel, denk ik. Daar kan natuurlijk niet al teveel rekening mee worden gehouden. Je hebt het over 1500 euro, dat is één of twee maal vakantietoeslag en nog wat extraatjes hier en daar, was er geen mogelijkheid om dat gedurende die 5 jaar opzij te leggen?
Je vertelt niet of je het er wel of niet mee eens bent. Klopt dat bedrag van 3000 euro ongeveer, dwz was er toen ook al sprake van dat bedrag? Wat is de reden dat het zo opgelopen is? Van 700 naar 3000 euro? Wie heeft het beslag indertijd gelegd, is dat via de rechtbank gegaan?Destijds is er beslag gelegd om mijn inkomsten, en nu zou er nog eens 1500 euro open staan (ging om een rekening van 700 euro).
Na een telefoontje blijkt ook nog eens dat het oorspronkelijke bedrag € 3000 euro zou zijn geweest.
Je stelt dat je al die tijd niets van het incassobureau gehoord hebt, ben je er van uit gegaan dat, als je niets hoort, je ook niets hoeft te betalen?
En inderdaad, iets niet kunnen betalen, ik kan zoveel niet betalen, en dat geldt voor de meeste mensen wel, denk ik. Daar kan natuurlijk niet al teveel rekening mee worden gehouden. Je hebt het over 1500 euro, dat is één of twee maal vakantietoeslag en nog wat extraatjes hier en daar, was er geen mogelijkheid om dat gedurende die 5 jaar opzij te leggen?