Ik ben sinds een aantal maanden lid van Kunstenaar.nl. Ik was al van plan mijn lidmaatschap op te zeggen, omdat het lijkt alsof de overkoepelende organistatie, het Nationaal Kunstplatform, overal een slaatje uit probeert te slaan. Dat terzijde.
Vandaag kreeg ik een factuur over de afgelopen maanden. Het betreft een eerste factuur, en het gaat om een paar tientjes. Er zit € 5,- administratiekosten bij. Ik ben stomverbaasd, ik dacht dat administratiekosten alleen worden gerekend wanneer het om een herinnering gaat. Ik heb gegoogeld, en ik vind nergens informatie over het rekenen van administratiekosten over een eerste factuur.
Op de website staat het bedrag dat je als lid jaarlijks verschuldigd bent, en er staat duidelijk bij dat het all-in is. Er staat niets bij over extra factuurkosten. Voor de duidelijkheid: er zit geen acceptgiro bij de factuur.
Wie heeft hier ervaring mee, en/of kan mij hier meer informatie over geven?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] administratiekosten bij eerste factuur?
Re: administratiekosten bij eerste factuur?
Inderdaad vreemd dat het niet vermeld staat. Steeds meer organisatie's en tussenpersonen rekenen administratie kosten en maken misbruik van de regeling dat voor advies apart betaald dient te worden.
Administratiekosten kunnen wijzen naar verschillende zaken. In dit geval zijn het niet stiekem incassokosten (daar zijn voorwaarden wetttelijke voorwaarden voor), maar gaat het om kosten voor de dienst "versturen van de factuur".
Ik ga er vanuit dat u zich via de website heeft aangemeld. Hier staat nu duidelijk aangegeven dat er voor het versturen van de factuur vijf euro wordt gebracht. Of dat ook al zo was toen u lid werd moet de website eigenaar bewijzen. Dit veranderd over een half jaar.
http://kunstenaar.nl/aanmelden/
Let ook op de opzegtermijn. Het gaat om een vereniging en die mogen stilzwijgend verlengen met een jaar. Deze vereniging doet dat ook.
Ik ga er vanuit dat u zich via de website heeft aangemeld. Hier staat nu duidelijk aangegeven dat er voor het versturen van de factuur vijf euro wordt gebracht. Of dat ook al zo was toen u lid werd moet de website eigenaar bewijzen. Dit veranderd over een half jaar.
http://kunstenaar.nl/aanmelden/
Let ook op de opzegtermijn. Het gaat om een vereniging en die mogen stilzwijgend verlengen met een jaar. Deze vereniging doet dat ook.
Bedankt voor de reacties. Ik zie nu inderdaad op het aanmeldingsformulier staan dat je een keuze kunt maken tussen automatische incasso en factuur ad € 5,-. Dat kan ik me niet herinneren, en ik zou er hoe dan ook niet voor hebben gekozen een factuur in handen te willen hebben in plaats van automatische incasso als mij dat € 5,- zou kosten.
Waarschijnlijk heb ik geen poot om op te staan, want ik heb destijds geen printscreen gemaakt van het aanmeldingsformulier.
Ook bedankt voor de tip wb het stilzwijgend verlengen van het abonnement. Ik zag het nu ook. Ik ben inmiddels te laat met opzeggen, en zit er nu aan vast tot 31 december (inclusief factuur over tweede periode). Ik ga gauw opzeggen voordat het me ineens nog meer gaat kosten.
Waarschijnlijk heb ik geen poot om op te staan, want ik heb destijds geen printscreen gemaakt van het aanmeldingsformulier.
Ook bedankt voor de tip wb het stilzwijgend verlengen van het abonnement. Ik zag het nu ook. Ik ben inmiddels te laat met opzeggen, en zit er nu aan vast tot 31 december (inclusief factuur over tweede periode). Ik ga gauw opzeggen voordat het me ineens nog meer gaat kosten.
Laatst gewijzigd door Amelieke op 11 jan 2014 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen poot, geen poot...
De vereniging moet bewijzen dat er destijds stond, maar het gaan om een eenmalig klein bedrag en dat is geen bonje in de vereniging waard.
De vereniging moet bewijzen dat er destijds stond, maar het gaan om een eenmalig klein bedrag en dat is geen bonje in de vereniging waard.
Alfatatrion, dat is het zeker niet waard. Het gaat maar om € 5,-. Maar het is de zoveelste keer dat ik zoiets meemaak met verenigingen/stichtingen die onder het Nationaal Kunstplatform vallen. Waarschijnlijk wilde ik te graag geloven dat het ook iets goeds kon opleveren, want het lijkt allemaal zo mooi wat ze te bieden hebben.
Maar hee... een ezel stoot zich geen drie keer aan dezelfde steen. Ik wel. En ik heb ervan geleerd.
Maar hee... een ezel stoot zich geen drie keer aan dezelfde steen. Ik wel. En ik heb ervan geleerd.