LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alektum Incasso inz. Courlux

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
lilili
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jun 2011 21:26

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door lilili »

Hoi,

ik heb hetzelfde een incasso brief van Alektum, met behoorlijk bedrag, nooit iets besteld weet niet eens wat voor bedrijf het is. Nooit een of andere brief of dergelijke van Courlux gezien of gehad. En dus nooit ergens voor getekend.

Hierbij dus een iets andere vraag. Ik heb gewoonweg geen geld en kan dus ook geen aangetekende brief versturen. Is email dan ook goed? ik neem aan dat dat toch ook rechtsgeldig is?
Het kan toch niet zo zijn dat ook al heb je niks besteld bij dit bedrijf je tot wat voor kosten dan ook gedwongen wordt? (door de incasso)

Nog een andere vraag aan andere mensen:
Is er ooit iemand voor de rechter gedaagd door Alektum voor het bedrijf Courlux, die nooit ergens voor getekend heeft?
daar ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar.

Ik denk namelijk het volgende.
Als ik nergens op reageer, alleen op een eventueel gerechterlijk beveel (wat persoonlijk wordt afgegeven?) als dat er al ooit van komt (wat ik me ook afvraag)
en voor de rechtbank netjes verschijn en mijn beklag doe, dan kan het incassobedrijf mij toch niks maken? ze hebben toch geen bewijs?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik zou het jammer vinden om €8 euro uit te geven voor een aangetekende brief als ik 100% zeker wist dat ik niet in gebreke ben gebleven.
Mail sturen met lees/ontvangstbevestiging kan ook.
Of 'retour afzender, niet voor geadresseerde bestemd' of zoiets d'r op.
Of een krabbeltje d'r bij in sluiten 'niet bekend hiermee'.

Never nooit iets ontvangen? Sokken, ondergoed? Proefpakketje aangevraagd? Huisgenoten ook niet?
Laatst gewijzigd door Jolijn op 22 jun 2011 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

lilili
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jun 2011 21:26

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door lilili »

Nee nooit iets ontvangen. Ook geen huisgenoten want die heb ik niet.
das wel een goede, een ontvangstbevestiging, maar kan je die in bijv hotmail e.d. ook aanzetten?

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Het is beter uw standpunt op voorhand dan toch op zijn minst middels E-mail kenbaar te maken. Daarbij de tekst van uw E-mail hier kopieeren, en een schermafdruk maken voor en na verzenden. Een ontvangstbevestiging van E-mail kan door de ontvanger geweigerd worden.
Niet vergeten te vermelden dat u niet voornemens bent enige betaling te verrichten, en dat u de dagvaarding met vertrouwen tegemoet ziet.
Dit alles vervolgens bewaren, om bij een eventuele rechtsgang aan de rechter te presenteren (Alektum zou uw verweer in de dagvaarding op moeten nemen en weerleggen, doen ze waarschijnlijk echter niet).
In plaats van naar de rechter gaan kunt u volstaan met schriftelijk reageren (conclusie van antwoord) in de procedure. Enkel als de rechter vindt dat u moet komen (comparitie), is het een goed idee om in persoon te verschijnen, en uw verhaal te doen.

Mocht u gedaagd worden kunt u alhier om hulp vragen. Een dagvaarding is een onmiskenbaar stuk, persoonlijk door een gerechtsdeurwaarder aan u afgegeven of door de brievenbus met op de envelop de vermelding 'ambtelijk stuk, direct lezen' of woorden van die strekking.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Jolijn »

lilili schreef:Nee nooit iets ontvangen. Ook geen huisgenoten want die heb ik niet.
das wel een goede, een ontvangstbevestiging, maar kan je die in bijv hotmail e.d. ook aanzetten?
Nee dat geloof ik niet. Heb d'r zelf ook wel eens naar gezocht.
Als in hun brief een emailadres staat, mag je als 'klant' verwachten dat reacties daarnaar toe gezonden, gelezen worden ( jaja ik heb hoge verwachtingen...) Krijg je je mail niet terug met de kreet 'delivery failed' zoiets, zal ie best aangekomen zijn. Maar zoiets wordt natuurlijk wel eens betwist.

lilili
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jun 2011 21:26

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door lilili »

het is meer voor als het tot een rechtzaak zou komen, dat ik mijn bewijs van verzending heb (zonder kosten ervoor uit te zijn:)

In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties. ben benieuwd tot hoever ze gaan.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Jolijn »

Bewijs van het verzenden van hun brief aan jou is er ook niet. :wink:
Wel als je reageert natuurlijk.
Maar als je dat netjes en duidelijk doet en je bent 100% zeker van je zaak, komt het vast goed.

lilili
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jun 2011 21:26

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door lilili »

Dus eigenlijk zeg je beter voor niet gezien houden?
Zoiets had ik in eerste instantie wel. Als ze iets sturen gewoon retour afzender. had ook wel iets van een niet af te leveren briefje in de bus, dus afwachten wat dat is.
vrijdag komen ze dat afleveren maar heb vanmiddag al meteen gebeld naar dat postbedrijf van wie het afkomstig zou kunnen zijn?
Morgen moet ik terugbellen dus hoop dat ze meteen goed antwoorden en niet wazig blijven.

las verderop juist dat dat beter was toch te reageren? k woon officieel niet eens op dit adres omdat ik hier 2 daagjes per week ben. dus in hoeverre moet ik hier eigenlijk wel op ingaan?

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Jolijn schreef:Maar zoiets wordt natuurlijk wel eens betwist.
Dit impliceert een comparitie of conclusie van repliek. M.i. zal het in dit soort zaken niet zo ver komen, tenzij de eiser dermate gebrand is op een beetje geld dat er een overeenkomst gefingeerd wordt.
Maakt verder ook niet zo heel veel uit, het standpunt is in ieder geval duidelijk gemaakt of had duidelijk kunnen zijn, en het is aannemelijk dat er vanuit de gedaagde aktie is ondernomen om een (onnodige) rechtsgang te voorkomen.
De dagvaarding is de inleiding van de procedure, waarbij het zaak is de gronden van de eis kenbaar te maken. Alketum / Courlux zullen dus met iets op de proppen moeten komen waaruit blijkt dat er een overeenkomst bestaat, waarop Courlux haar verplichting is nagekomen, en wat nakoming van de verplichting van de gedaagde volgens hen / de overeenkomst inhoudt. Daar de bewijslast hiervoor bij de eiseres ligt, zal het gezien het gestelde allemaal niet zo'n vaart lopen, en zal uitgaande van de waarheid van het gestelde de eiseres moeten vervallen in verzinsels en /of ongemotiveerde stellingen, welke over het algemeen eenvoudig te weerleggen zijn.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ehm, ik begrijp dat er geprobeerd is een pakketje bij je af te leveren?
Van het bewuste bedrijf Courlex?
En op voorhand heb je dan daarvan al een incasso gekregen?
Enig idee hoe men aan het adres komt, dat niet officieel je woonadres is?
Is er dan misschien op een ander adres wel iets aan je gestuurd?

(Wel reageren, zeker wel).

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Jolijn »

adSolvendum schreef:
Jolijn schreef:Maar zoiets wordt natuurlijk wel eens betwist.
Dit impliceert een comparitie of conclusie van repliek. M.i. zal het in dit soort zaken niet zo ver komen, tenzij de eiser dermate gebrand is op een beetje geld dat er een overeenkomst gefingeerd wordt.
Maakt verder ook niet zo heel veel uit, het standpunt is in ieder geval duidelijk gemaakt of had duidelijk kunnen zijn, en het is aannemelijk dat er vanuit de gedaagde aktie is ondernomen om een (onnodige) rechtsgang te voorkomen.
De dagvaarding is de inleiding van de procedure, waarbij het zaak is de gronden van de eis kenbaar te maken. Alketum / Courlux zullen dus met iets op de proppen moeten komen waaruit blijkt dat er een overeenkomst bestaat, waarop Courlux haar verplichting is nagekomen, en wat nakoming van de verplichting van de gedaagde volgens hen / de overeenkomst inhoudt. Daar de bewijslast hiervoor bij de eiseres ligt, zal het gezien het gestelde allemaal niet zo'n vaart lopen, en zal uitgaande van de waarheid van het gestelde de eiseres moeten vervallen in verzinsels en /of ongemotiveerde stellingen, welke over het algemeen eenvoudig te weerleggen zijn.
Wie één keer begint met onwaarheden, moet z'n kop d'r bij houden om het vol te houden.
Keer op keer de simpele waarheid weergeven is makkelijker.

lilili
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jun 2011 21:26

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door lilili »

nee er is op het andere adres niets gestuurd. Misschien is het van courlux ik weet het nog niet. Weet niet wat het is want er stond geen duidelijke afzender op. Dacht eerst al dat ik iets gewonnen had, maar nu ik die incassobrief heb ontvangen dacht ik ineens dat zal dan wel zoiets zijn.

Ik zou niet weten hoe iemand aan mijn adres komt. TJa mensen weten wel dat ik dit huisje huur maar snap niet hoe dit kon gebeuren. Het lijkt erop dat er totaal geen gegevens nodig zijn om zomaar pakketjes te versturen naar een adres. Ik bedoel iedereen kan volgens mij nu zomaar iets bestellen op een ander zijn naam/adres/email??? lijkt me stug je moet toch minstens een bandje hebben ingesproken of een handtekening hebben gezet?

Ik snap niet aan de tijdslijn op internet te zien dat dit nog steeds mogelijk is. dit "louche bedrijf" is al jaren bezig en staat al vanaf zoiets als 2001 op internet als slecht aangeschreven zag ik....

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ lilili

Misschien een tip:
Stuur ze een fax - want dan heb je direct verzendbevestiging en aankomstbevestiging. (Of ze het lezen en er wat mee doen, da`s wat anders).

http://www.stuureenfax.nl/index.php

Het is gratis - lees even goed de gebruiksaanwijzing.
(Tip van iemand op het PT forum)

lilili
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jun 2011 21:26

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door lilili »

super dank je wel:)

lilili
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jun 2011 21:26

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door lilili »

Beste Allen,

Is er iemand die mij een voorbeeld brief kan sturen per pm? zodat ik in 1 x van al het gezeur afben?
Stefanforch heeft er ook een staan maar aangezien die daarna weer lastig gevallen werd, wil ik hier graag wat aanvulling op hebben:)
alvast super bedankt zoiezo voor alle tips.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door snepke »

Kijk even bij Radar Helpt, daar staan voorbeeldbrieven

lilili
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jun 2011 21:26

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door lilili »

ok thanx:)

Mo1965
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2011 12:16

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Mo1965 »

Hallo,

Dat is wel even schrikken al die zaken hier te lezen m.b.t. Alektum. Ook wij zijn het slachtoffer van deze dubieuze praktijken. Het laatste e-mailtje van Alektum is dat zij wel kunnen laten onderzoeken vanaf welke computer de bestelling is geplaatst. Ze zeggen achter het IP-adres te kunnen komen en of ik mijn accoord wil geven om dat te laten doen, uiteraard tegen betaling!!!!?????

Ik heb ze gestuurd dat ik de vordering afwijs en al die andere keurige woorden die er in moeten staan maar nu even wat anders....

Ik wilde dus aangifte doen bij de politie i.v.m. oplichting en nu zegt de politie dat IK moet bewijzen dat ik geen bestelling heb gedaan. Ik dacht bijdehand te zijn door te zeggen dat zij eisen dus moeten bewijzen......niet waar dus!!

Ik kan en mag volgens deze politiemevrouw geen aangifte doen van oplichting omdat ik niets heb dan alleen maar e-mailtjes van Alektum aan mij en andersom!!
Het is een civiele zaak....m.a.w. het is hun woord tegen die van mij!!
Is dat niet heel erg raar????

Alvast bedankt voor de reacties!

Stefanforch
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jan 2011 12:45

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Stefanforch »

Als jij aangifte doet, eis jij iets, en moet jij inderdaad kunnen onderbouwen dat zij geen reden hebben om geld van jou te vorderen. Het lijkt me lastig om aan te geven dat je iets niet gedaan hebt, maar je kunt natuurlijk ook direct aan Alektum vragen om bewijs te leveren van je bestelling, en hun gebrek aan bewijs kun je dan opvoeren als jouw bewijs. Op het moment dat ze toch geen aangifte van oplichting willen aannemen, kun je altijd nog aangifte doen van belaging, daar zouden die brieven en mails wél voldoende bewijs voor moeten zijn.

Ik wil je sowieso aanraden om niet akkoord te gaan met de kosten van een IP-check, maar op het moment dat je niets te verbergen hebt, zie ik niet waarom je verder geen akkoord zou geven voor de check. Zoals hier al eerder staat, kan zo'n check alleen nooit voldoende bewijs leveren, en je eigenlijk alleen maar vrijpleiten.

Mo1965
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jun 2011 12:16

Re: Alektum Incasso inz. Courlux

Ongelezen bericht door Mo1965 »

Dank je wel S. voor jouw reactie! Ik snap wat je bedoelt maar aan de andere kant laten zij inderdaad eerst maar met een rechtsgeldig document aankomen. Ik heb dat verzoek in een eerder bericht gedaan maar daar geven ze geen gehoor aan.
Heel bizar dat dit soort dingen in Nederland kunnen gebeuren!
Ik heb al aardig wat berichten gelezen, ook die van jou....Hoe is jouw situatie nu??

Gesloten