| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bedrag verschuldigd
Bedrag verschuldigd
Beste Mensen,
Allereerst: de beste wensen voor 2013.
Ik heb een klein zakelijk conflictje en ben benieuwd naar jullie mening én of ik juridisch in mijn recht sta: Ik maak en verkoop software. Deze software is gratis te downloaden en te gebruiken maar met reclame uitingen. Om deze reclame uitingen weg te krijgen en om extra opties te krijgen kan men mijn software aanschaffen.
Op 10 oktober kreeg ik een mail van een klant (incl complimenten over de werking van het product) met daarin het ingevulde formulier met daarin de noodzakelijke gegevens om de factuur op te maken. De factuur (108 euro) heb ik opgemaakt (en verzonden) en het abonnement geactiveerd. 9 dagen later kreeg ik ineens een mail dat hij toch niet zo tevreden was en niet meer met het product wilde werken. Ik heb daarop terug gemaild waarom hij ineens niet meer tevreden was gezien zijn eerdere complimenten. Daarop heb ik nooit meer reactie gehad.
30 December ben ik bezig met de boekhouding en heb ik een herinnering verstuurd naar deze klant. Nu mailt hij mij dat deze factuur onterecht is omdat hij het product niet (meer) gebruikt.
1. Vinden jullie dat ik coulant moet zijn en bedrag maar moet crediteren? Het gaat "maar" om 108 euro maar voor mij is dit best veel geld.
2. Sta ik uberhaupt in het recht dit bedrag op te eisen?
Allereerst: de beste wensen voor 2013.
Ik heb een klein zakelijk conflictje en ben benieuwd naar jullie mening én of ik juridisch in mijn recht sta: Ik maak en verkoop software. Deze software is gratis te downloaden en te gebruiken maar met reclame uitingen. Om deze reclame uitingen weg te krijgen en om extra opties te krijgen kan men mijn software aanschaffen.
Op 10 oktober kreeg ik een mail van een klant (incl complimenten over de werking van het product) met daarin het ingevulde formulier met daarin de noodzakelijke gegevens om de factuur op te maken. De factuur (108 euro) heb ik opgemaakt (en verzonden) en het abonnement geactiveerd. 9 dagen later kreeg ik ineens een mail dat hij toch niet zo tevreden was en niet meer met het product wilde werken. Ik heb daarop terug gemaild waarom hij ineens niet meer tevreden was gezien zijn eerdere complimenten. Daarop heb ik nooit meer reactie gehad.
30 December ben ik bezig met de boekhouding en heb ik een herinnering verstuurd naar deze klant. Nu mailt hij mij dat deze factuur onterecht is omdat hij het product niet (meer) gebruikt.
1. Vinden jullie dat ik coulant moet zijn en bedrag maar moet crediteren? Het gaat "maar" om 108 euro maar voor mij is dit best veel geld.
Re: Bedrag verschuldigd
het valt of staat een beetje met de gestelde voorwaarden. Heeft u bij het aangaan van de overeenkomst de voorwaarden bekend gemaakt aan de klant? De wet verkoop op afstand geld niet bij diensten die gelijk in gebruik genomen worden, dus een abonnement zoals bij u. Daarnaast geld de wet verkoop op afstand ook niet bij overeenkomsten van bedrijf naar bedrijf, maar dat kan ik vanuit de geleverde informatie niet opmaken.
Of u coulance zou moeten toepassen is volledig aan u ter beoordeling en zijn geen regels voor. Heeft u na die 9 dagen ook het abonnement weer geannuleerd?
Of u coulance zou moeten toepassen is volledig aan u ter beoordeling en zijn geen regels voor. Heeft u na die 9 dagen ook het abonnement weer geannuleerd?
Afgezien van het feit dat dit een consumentenforum is, blijkt uit de post van de ts niet of de klant een consument of onderneming is. In beginsel is er sprake van koop=koop, dus ook hier is er in principe geen reden om geld terug te geven. Of de klant daadwerkelijk gebruikmaakt van zijn koop doet uiteraard niet ter zake. Als u levert wat er ook is aangeboden en overeengekomen dan is er geen enkele grond voor ontbinding oid. En zoals berndv al aangeeft moet u zelf zien uit te vinden of coulance gepast is of niet.
Dat is niet zo relevant, het betreft immers consumentenzaken. Volgens mij staat nergens dat een ondernemer geen advies mag inwinnen.ArneLH schreef:Afgezien van het feit dat dit een consumentenforum is, blijkt uit de post van de ts niet of de klant een consument of onderneming is.
klopt, maar er is wel een verschil tussen een overeenkomst tussen 2 bedrijven of een overeenkomst tussen een bedrijf en een consumentcrazyme schreef:Dat is niet zo relevant, het betreft immers consumentenzaken. Volgens mij staat nergens dat een ondernemer geen advies mag inwinnen.ArneLH schreef:Afgezien van het feit dat dit een consumentenforum is, blijkt uit de post van de ts niet of de klant een consument of onderneming is.
Bedankt voor de reacties!
Het abonnement is verkocht aan een bedrijf. Dat is namelijk weer de implementatiepartner van de opdrachtgever. De opdrachtgever (welke dus niet meer met de software wenst te werken) is een (lid van een) vereniging, vandaar dat het voor mij aandoet als een consumentenzaak. Maar voor de duidelijkheid, de factuur staat dus op naam van een bedrijf.
Mijn algemene voorwaarden zeiden op het moment van verkoop niks over geld-terug regelingen (inmiddels wel). Ik ben van mening, maar ik weet dus niet af dat rechtsgeldig is, dat men precies wist wat men in huis haalde omdat ze al de gratis versie hadden geinstalleerd. Deze doet namelijk precies hetzeflde als de betaalde versie maar dan dus zonder reclame uitingen.
Het abonnement is verkocht aan een bedrijf. Dat is namelijk weer de implementatiepartner van de opdrachtgever. De opdrachtgever (welke dus niet meer met de software wenst te werken) is een (lid van een) vereniging, vandaar dat het voor mij aandoet als een consumentenzaak. Maar voor de duidelijkheid, de factuur staat dus op naam van een bedrijf.
Mijn algemene voorwaarden zeiden op het moment van verkoop niks over geld-terug regelingen (inmiddels wel). Ik ben van mening, maar ik weet dus niet af dat rechtsgeldig is, dat men precies wist wat men in huis haalde omdat ze al de gratis versie hadden geinstalleerd. Deze doet namelijk precies hetzeflde als de betaalde versie maar dan dus zonder reclame uitingen.
-
witte angora
Beetje vreemde redenatie. Dus als ik een jas koop bij de C&A en in de kast hang, dan kan ik mijn geld bij de winkel terughalen omdat ik de jas niet meer gebruik?30 December ben ik bezig met de boekhouding en heb ik een herinnering verstuurd naar deze klant. Nu mailt hij mij dat deze factuur onterecht is omdat hij het product niet (meer) gebruikt.
Naja, of je coulant wilt zijn is aan jezelf. Punt van overweging is natuurlijk: penny wise, pound foulish, oftewel, wat gaat er gebeuren als je die 108 euro opeist, en wat gaat er gebeuren als je coulant bent. Maar daar kan een buitenstaander uiteraard geen zinnig woord over zeggen.
Ik denk dat het inderdaad een beetje aan jezelf ligt of je wel of niet deze 108 euro wil opeisen.
ik denk dat je juridisch gezien daar alle recht toe hebt.
ik denk dat je juridisch gezien daar alle recht toe hebt.
Lijkt mij helder. Leg anders de vordering neer bij een deurwaarder / incassobureau. Zij kunnen prima inschatten wat de kans van slagen is.Albr909 schreef:Ik ben van mening, maar ik weet dus niet af dat rechtsgeldig is, dat men precies wist wat men in huis haalde omdat ze al de gratis versie hadden geïnstalleerd. Deze doet namelijk precies hetzelfde als de betaalde versie maar dan dus zonder reclame uitingen.
crazyme schreef:Lijkt mij helder. Leg anders de vordering neer bij een deurwaarder / incassobureau. Zij kunnen prima inschatten wat de kans van slagen is.Albr909 schreef:Ik ben van mening, maar ik weet dus niet af dat rechtsgeldig is, dat men precies wist wat men in huis haalde omdat ze al de gratis versie hadden geïnstalleerd. Deze doet namelijk precies hetzelfde als de betaalde versie maar dan dus zonder reclame uitingen.
Misschien eerst de stap naar het juridisch loket maken, want dit is gratis.
U heeft een vordering op de klant, alleen ik weet de hoogte hiervan niet.Albr909 schreef:1. Vinden jullie dat ik coulant moet zijn en bedrag maar moet crediteren? Het gaat "maar" om 108 euro maar voor mij is dit best veel geld.
Hoe is het bedrag van 108 euro tot stand gekomen? En stonden deze geven op de website?
Ik raad u aan om een ingebrekestelling te versturen. Hierin moeten drie dingen staan: a) wat de ander moet betalen, b) voor wanneer dit moet en c) dat u de ander aansprakelijk houd indien betaling uitblijft.
Nu het gaat om een bedrijf kunt u om dat moment incassokosten in rekening brengen. Bij een consument moet u eerst nog een aanmaning versturen, waarin u de klant 14 dagen de tijd geeft om te betalen en wijs op de gevolgen.