LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ben ik verplicht te betalen na auto verlenging lidmaatschap?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Biologist

Ben ik verplicht te betalen na auto verlenging lidmaatschap?

Ongelezen bericht door Biologist »

Hoi! :-)

Tijdens mijn studententijd ben ik lid geworden van de ulumni vereniging van mijn universiteit. Als student is dat lidmaatschap gratis, maar na afstuderen wordt dat automatisch omgezet naar een betaald lidmaatschap.

Dus nu presenteert deze vereniging plotseling een factuur en staan ze erop dat ik betaal. Kennelijk hebben ze me van tevoren gemaild dat als ik niet bijtijds lid-af zou worden, ik zou moeten gaan betalen voor lidmaatschap. Maar ik lees al die e-mailtjes niet.

De feiten:
- Op 20-09-2011 werd ik student-lid. Twee dagen later kreeg ik een e-mail met een bijlage, waarin stond dat ik na afstuderen betalend lid zou worden.
- Ik heb in 2011 aan één van hun activiteiten meegedaan (met korting), maar sindsdien nooit meer.
- Ze hebben me over de jaren vele tientallen e-mails gestuurd over van alles en nog wat. Ik krijg al zat e-mail, dus ik houd dat allemaal niet bij.
- Op 04-10-2016 hebben ze me schijnbaar een e-mail gestuurd waarin expliciet werd aangegeven dat ik vanaf 2017 zou moeten gaan betalen als ik me niet voor 1 dec 2016 af zou melden. Deze e-mail heb ik nooit gezien. Wellicht is het in de map van de ongewenste mail terechtgekomen en automatisch verwijderd. Overigens zou deze e-mail zou zijn verstuurd naar mijn hotmail-adres, terwijl ik bij mijn aanmelding mijn gmail-adres heb opgegeven bij de contactgegevens.
- Op 24 feb 2017 stuurden ze me een factuur voor lidmaatschap over 2017.
- Ik heb geweigerd te betalen, omdat ik nooit heb aangegeven akkoord te gaan met automatische verlenging van mijn lidmaatschap en daaraan gekoppelde betaalverplichting.
- Zij blijven herinneringen sturen en dreigen dat de incassokosten voor mijn rekening zullen zijn.
- Ik heb gevraagd of ze kunnen bewijzen dat ik ooit een dergelijke overeenkomst ben aangegaan. Ik wacht nog op antwoord.

Volgens mij is het bovenstaande allemaal irrelevant behalve het dikgedrukte deel. Toen ik het webformulier invulde, hoefde ik daarbij niet aan te vinken dat ik ergens mee akkoord ging. Ik denk dan ook dat ik niet betaalplichtig ben.

Dat ze mij in e-mailtjes hebben meegedeeld dat ik zou moeten gaan betalen, lijkt me niet relevant. Als ik jou mail dat je moet gaan betalen tenzij je op mijn mailtje reageert, dan maakt jou dat toch ook niet betaalplichtig? Zowel, dan zou dat wel érg lucratief gaan worden, aangezien mensen zoveel e-mailtjes negeren.

Wat zouden jullie mij adviseren? Kan ik mijn poot stijf houden? Als dit uitloopt op een juridische procedure, zit ik dan veilig? Of loop ik risico dat ik de zaak verlies en dan ook nog eens opdraai voor de proceskosten?

Groetjes,
Biologist

NeoDutchio

Re: Ben ik verplicht te betalen na auto verlenging lidmaatschap?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U bent lid geworden van een vereniging. Dat betekend dat u lid bent tot wederopzegging. U bent zelf akkoord gegaan met de voorwaarden, namelijk betalen als u student af bent. Dat u geen gebruik hebt gemaakt van dat lidmaatschap is niet relevant. Ik kan een huis huren en er niet in gaan wonen, maar dan nog ben ik huur verschuldigd.
U had het lidmaatschap moeten opzeggen.

Biologist

NeoDutchio, waarom zeg je dat ik akkoord ben gegaan met de voorwaarden? Ik ben níet akkoord gegaan met voorwaarden op het moment dat ik me aanmeldde. Die voorwaarden hebben ze me achteraf gemaild.

Hier zien jullie trouwens het webformulier dat ik destijds invulde: https://web.archive.org/web/20120519042 ... rdLid.aspx

Let op: ik werd studentlid, dus betaalautorisatie was niet van toepassing.

In de huidige versie van die aanmeldpagina (https://www.klv.nl/membership/) moet je aanvinken dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Maar dat was voor 2012 dus nog niet zo.

yan

Ongelezen bericht door yan »

Men is inderdaad lid geworden van de vereniging, echter is men een GRATIS lidmaatschap aangegaan, en verder nergens met voorwaarden akkoord gegaan. Voorwaarden die vervolgens achteraf worden toegestuurd zijn niet van toepassing op de overeenkomst.

Ik heb gevraagd of ze kunnen bewijzen dat ik ooit een dergelijke overeenkomst ben aangegaan
Hiermee geeft u aan de factuur te betwisten, ze zullen eerst moeten bewijzen dat u deze overeenkomst bent aangegaan. Dit weigeren ze echter - waarschijnlijk om dat ze het niet kunnen. In een zaak zullen ze hier dan ook geen gelijk op krijgen omdat ze niet aan uw bewijsvraag hebben voldaan.

Geef nog één keer een reactie waarin u aangeeft dat:
er geen overeenkomt is, en dat indien die er wel is, u hier graag het bewijs van ontvangt. Vermeld tevens dat indien u geen bewijs ontvangt binnen 14 dagen u verder niet meer op deze kwestie in zal gaan.

Schop naar KLV.
Een Alumni vereniging hoort er te zijn om studenten en alumni te ondersteunen, niet om ze lastig te vallen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Biologist schreef:NeoDutchio, waarom zeg je dat ik akkoord ben gegaan met de voorwaarden? Ik ben níet akkoord gegaan met voorwaarden op het moment dat ik me aanmeldde. Die voorwaarden hebben ze me achteraf gemaild.

Hier zien jullie trouwens het webformulier dat ik destijds invulde: https://web.archive.org/web/20120519042 ... rdLid.aspx

Let op: ik werd studentlid, dus betaalautorisatie was niet van toepassing.

In de huidige versie van die aanmeldpagina (https://www.klv.nl/membership/) moet je aanvinken dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Maar dat was voor 2012 dus nog niet zo.
En hoe moeten wij ruiken dat u geen voorwaarden gekregen hebt bij aanmelding?
Maar of u nu gratis of betalend lid bent, een lidmaatschap is een lidmaatschap.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Biologist schreef:Hoi! :-)

Tijdens mijn studententijd ben ik lid geworden van de ulumni vereniging van mijn universiteit. Als student is dat lidmaatschap gratis, maar na afstuderen wordt dat automatisch omgezet naar een betaald lidmaatschap.

Groetjes,
Biologist
Van een ex-student mag blijkbaar niet verwacht worden dat de eenvoudigste spelregels worden begrepen en dat deze ook nog eens nageleefd worden.
"Automatisch" betekend dat u, zonder tegenbericht (afzegging), lid blijft van de club en dus ook uw contributie dient te voldoen.
U zou, met gepaste schaamte, aan uw verplichting voor het huidige lidmaatschapsjaar moeten voldoen en niet vergeten om uw lidmaatschap tijdig te beëindigen.
Doe dat nog vandaag dan kunt u dat in ieder geval niet meer vergeten, maar mogelijk bent u voor 2018 al te laat. :oops:

Biologist

Scontra, waarom de beschuldigende toon? Ik leg dit hier neer als een oprechte vraag. Als ik werkelijk betaalplichtig ben, zal ik natuurlijk betalen. Maar zoniet, dan niet. Waar ik dus nieuwsgierig naar ben, is waar ik wettelijk gezien aan toe ben.
scontra schreef:Van een ex-student mag blijkbaar niet verwacht worden dat de eenvoudigste spelregels worden begrepen en dat deze ook nog eens nageleefd worden.
Ho eens even, voordat er "spelregels" van toepassing zijn, moet er eerst akkoord zijn gegaan met de spelregels. Dat lijkt me een vrij simpel concept. Of werkt het juridisch anders?

Biologist

yan schreef:Men is inderdaad lid geworden van de vereniging, echter is men een GRATIS lidmaatschap aangegaan, en verder nergens met voorwaarden akkoord gegaan. Voorwaarden die vervolgens achteraf worden toegestuurd zijn niet van toepassing op de overeenkomst.
Dat is dus precies wat ik ook denk! Maar hoe kan ik zeker weten dat dit juridisch ook zo werkt?
yan schreef:Geef nog één keer een reactie waarin u aangeeft dat:
er geen overeenkomt is, en dat indien die er wel is, u hier graag het bewijs van ontvangt. Vermeld tevens dat indien u geen bewijs ontvangt binnen 14 dagen u verder niet meer op deze kwestie in zal gaan.
Bedankt voor de tip, Yan!

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Biologist schreef:Ho eens even, voordat er "spelregels" van toepassing zijn, moet er eerst akkoord zijn gegaan met de spelregels. Dat lijkt me een vrij simpel concept. Of werkt het juridisch anders?
Dat je de algemene voorwaarden nog niet had en toch lid bent worden, betekent dat je stilzwijgend akkoord bent gegaan met de voorwaarden. Toen je deze later ontving had je ze alsnog moeten doorlezen en je eventueel (direct) afmelden. Dat heb je allemaal niet gedaan.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 nov 2017 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende tekst verwijderd

Biologist

kuklos schreef:Jij BENT akkoord gegaan met de spelregels door lid te worden.
Is dat zo? Weet je zeker dat dit wettelijk zo werkt?
kuklos schreef:En nu beroep je je erop dat je al genoeg email krijgt?
Neen. Juridisch gezien beroep ik mij er enkel en alleen maar op dat ik bij aanmelding niet akkoord ben gegaan met dergelijke voorwaarden. Zie mijn openingspost (dikgedrukte gedeelte). Ik meen dat e-mails die na mijn aanmelding verstuurd worden, op geen enkele wijze relevant zijn.

Biologist

Wie het morele gelijk heeft is een andere kwestie dan wie het juridische gelijk heeft. Het doet me deugd om te lezen dat jij denkt dat ik wettelijk in mijn recht sta, ook al meen je dat ik hier immoreel handel. (Ik ben het daar helemaal niet mee eens. Maar dat is een andere discussie.)

Overigens heb ik geen enkel feit gebogen, laat staan naar mezelf toe gebogen. Ik heb gewoon eerlijk de feiten gegeven.

Har45

Ongelezen bericht door Har45 »

U bent lid geworden van een vereniging.
Jaarlijks houden deze een ledenvergadering alwaar u naar toe kunt gaan en bezwaren kan indienen.
In het huishoudelijk reglement 2007 ( Dus al ruim 4 jaar voordat u lid werd) was in artikel 2 al besloten

artikel 2 De contributie wordt jaarlijks door de gewone ledenvergadering, bedoeld in artikel
19 van de statuten, bepaald. Voor bijzondere categorieën leden zoals
studentleden, huisgenootleden en leden die niet (meer) in een betaalde functie
werkzaam zijn, kan een afwijkende contributie vastgesteld worden.

Biologist

Maarre, je denkt dus dat die vereniging gelijk heeft. Op grond van welke wettelijke bepaling? (Of is dat niet de juiste term? Sorry, ik ben dus geen jurist. Daarom kom ik ook hier om vragen te stellen.)

Beste Har45, bedankt voor je inhoudelijke reactie! Kan ik hieruit opmaken dat het volkomen irrelevant is of ik bij aanmelding al dan niet akkoord ben gegaan met voorwaarden omtrent automatische verlenging én mutatie van mijn lidmaatschap?

Een gedachte-experiment: als een vereniging tijdens de jaarlijkse ledenvergadering de contributie bepaalt op een miljoen euro per kwartaal, zijn leden die zich niet bijtijds uitschrijven dan echt betaalplichtig tot die miljoen euro?
Laatst gewijzigd door Radar op 24 nov 2017 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaalde berichten verwijderd

Har45

Ongelezen bericht door Har45 »

Beste Biologist,

U "spreekt"over verlenging echter het is geen verlenging.
U bent LID geworden en ooit in een ver verleden hebben de leden bepaald dat enkele categorieen werden vrijgesteld van lidmaatschapgelden.
Voor bijzondere categorieën leden zoals
studentleden, huisgenootleden en leden die niet (meer) in een betaalde functie
werkzaam zijn, kan een afwijkende contributie vastgesteld worden.
U bent nu afgestudeerd dus bent u geen bijzondere categorie meer waar een afwijkende contributie voor is vastgesteld.
U heeft uw lidmaatschap niet opgezegd, u heeft geen bezwaar gemaakt op de algemene ledenvergadering dus resume u bent het ermee eens.
Advies betaal netjes de verschuldigde contributie onder directe opzegging lidmaatschap.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Biologist schreef: Tijdens mijn studententijd ben ik lid geworden van de ulumni vereniging van mijn universiteit. Als student is dat lidmaatschap gratis, maar na afstuderen wordt dat automatisch omgezet naar een betaald lidmaatschap
Biologist schreef: - Op 20-09-2011 werd ik student-lid. Twee dagen later kreeg ik een e-mail met een bijlage, waarin stond dat ik na afstuderen betalend lid zou worden.
Uit deze quotes blijkt m.i. dat u kon weten dat u na afstuderen betalend lid zou worden .
Deze email van 22-09-2011 met een bijlage heeft u dus kennelijk wel gelezen .
Beetje l**lig misschien om te zeggen , maar we zijn 6 jaar verder en ik kan me bijna niet voorstellen dat dit soort dingen onderling bij jaargenoten helemaal niet zo nu en dan aan de orde is geweest .
Ik weet dit omdat ik zelf ook studente ben geweest en ook daarin hielden we elkaar scherp :wink:
Nu dus maar voor 1 dec a.s opzeggen en de verplichte contributie alsnog betalen.
Ik vind het moreel gezien niet juist om nu te gaan bakkeleien over wel/ niet toegezonden voorwaarden.
U wist van de ( spel) regels immers?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Biologist schreef:Tijdens mijn studententijd ben ik lid geworden van de ulumni vereniging van mijn universiteit. Als student is dat lidmaatschap gratis, maar na afstuderen wordt dat automatisch omgezet naar een betaald lidmaatschap.
Verenigingsrecht is anders dan verbintenissenrecht. Voor je verplichtingen moet je in de statuten kijken. Hier zal in staat dat je een bedrag moet betalen. Staat dat er niet in dan ga je vrij uit.
Biologist schreef:Ik heb gevraagd of ze kunnen bewijzen dat ik ooit een dergelijke overeenkomst ben aangegaan.
Een lidmaatschap is alleen geen overeenkomst.
Biologist schreef:Als dit uitloopt op een juridische procedure, zit ik dan veilig?
Dat ga je verliezen, behalve wanneer jij je baseert op de statuten.
Biologist schreef:Maar hoe kan ik zeker weten dat dit juridisch ook zo werkt?
Plaats deze vraag ook eens op rechtenforum.nl; daar lopen veel meer juristen rond dan op Radar. Je zal ook zien dat de antwoorden wezenlijk anders zullen zijn dan op dit forum.

Biologist

Har45, wederom bedankt voor je reactie en je advies.

En Alfatrion, jij ook hartelijk bedankt voor je nuttige reactie! Het is niet het antwoord wat ik wilde horen, maar het geeft in elk geval wat duidelijkheid. :-)
moederslink schreef:Uit deze quotes blijkt m.i. dat u kon weten dat u na afstuderen betalend lid zou worden .
Deze email van 22-09-2011 met een bijlage heeft u dus kennelijk wel gelezen.
Nú wel ja. Want vanwege de actuele kwestie ben mijn e-mailarchief gaan doorzoeken, op zoek naar dat soort mailtjes. Maar destijds is het mij niet opgevallen.

Maar de vraag is niet of ik het had kunnen weten, in de zin van of ik er wel of niet achter had kunnen komen. Ik ben het met je eens dat ik het had kunnen weten. De vraag is of ik ermee ingestemd heb. En dat heb ik m.i. niet.
moederslink schreef:Beetje l**lig misschien om te zeggen , maar we zijn 6 jaar verder en ik kan me bijna niet voorstellen dat dit soort dingen onderling bij jaargenoten helemaal niet zo nu en dan aan de orde is geweest.
Nope, Nooit iemand over gehoord. (Toen die factuur de eerste keer binnenkwam, dacht ik zelfs dat het een fraudeur was die misbruik maakte van die vereniging!) Door deze kwestie heb ik nu natuurlijk wel anderen gewaarschuwd, en een aantal mensen hebben door mijn waarschuwing hun lidmaatschap opgezegd.
moederslink schreef:U wist van de ( spel) regels immers?
Nee, ik wist het niet. En toen ik me aanmeldde hoefde ik niet de spelregels/voorwaarden te lezen alvorens ik het webformulier in kon zenden.

Tegenwoordig is dat bij veel webformulieren wel zo. Dan moet je bijvoorbeeld aanvinken dat je instemt met de voorwaarden. Maar dat was destijds bij die aanmelding niet het geval.

Wil iemand nog even reageren op het volgende?:
Biologist schreef:Een gedachte-experiment: als een vereniging tijdens de jaarlijkse ledenvergadering de contributie bepaalt op een miljoen euro per kwartaal, zijn leden die zich niet bijtijds uitschrijven dan echt betaalplichtig tot die miljoen euro?

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Biologist schreef:Hoi! :-)

Groetjes,
Biologist
Wie gaat er een lidmaatschap van een vereniging aan, is vervolgens jaren "gratis" lid en doet dat allemaal zondervooraf kennis te nemen van de (rand) voorwaarden die met het aangaan van het lidmaatschap verband houden?

Juist, goed antwoord, het is inderdaad de topic starter die nu, tijdens het spel de bal zomaar aan de overkant van het speelveld neer wil leggen, terwijl de spelregels dit niet toestaan.
Maar ga vooral rustig door met het spelen van dit spelletje waarvan de uitslag al voor aanvang bekend was. :idea:

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Biologist schreef: - Op 04-10-2016 hebben ze me schijnbaar een e-mail gestuurd waarin expliciet werd aangegeven dat ik vanaf 2017 zou moeten gaan betalen als ik me niet voor 1 dec 2016 af zou melden. Deze e-mail heb ik nooit gezien. Wellicht is het in de map van de ongewenste mail terechtgekomen en automatisch verwijderd. Overigens zou deze e-mail zou zijn verstuurd naar mijn hotmail-adres, terwijl ik bij mijn aanmelding mijn gmail-adres heb opgegeven bij de contactgegevens.
En die mail van 22 sept 2011 kwam in .......welk account....hotmail of gmail :wink:
Trouwens als je lid van een vereniging bent krijg je ook ledenvergaderingen, statuten, notulen etc etc.
En nooit is dit punt ter sprake gekomen?
Biologist schreef:....... Want vanwege de actuele kwestie ben mijn e-mailarchief gaan doorzoeken, op zoek naar dat soort mailtjes. Maar destijds is het mij niet opgevallen.
U bewaart serieus zo lang de emails ?
Biologist schreef:...........Door deze kwestie heb ik nu natuurlijk wel anderen gewaarschuwd, en een aantal mensen hebben door mijn waarschuwing hun lidmaatschap opgezegd.
Goeie actie 8)
moederslink schreef:U wist van de ( spel) regels immers?
Biologist schreef:Nee, ik wist het niet. En toen ik me aanmeldde hoefde ik niet de spelregels/voorwaarden te lezen alvorens ik het webformulier in kon
.
Hoezo hoefde dat niet?
Niets om aan te vinken 6 jr geleden?
En ook tijdens de ontgroening nooit ad orde geweest? Of direct na de aanmelding ? Of in al die jaren er na? Van een ouderejaars in dezelfde club?
Ik kan dat maar moeilijk geloven, sorry :P
Biologist schreef:Wil iemand nog even reageren op het volgende?:
Een gedachte-experiment: als een vereniging tijdens de jaarlijkse ledenvergadering de contributie bepaalt op een miljoen euro per kwartaal, zijn leden die zich niet bijtijds uitschrijven dan echt betaalplichtig tot die miljoen euro?
Als lid word je geacht indien mogelijk de jaarlijkse ledenvergadering bij te wonen. Lukt dat niet dan vraag je ( als goed lid :wink: ) de notulen op waarin dit punt ad orde is geweest >>>>> dus >>>>op tijd uitschrijven :mrgreen:

Maar goed als u vindt dat u nergens mee hebt ingestemd dan maak er maar een kwestie van.
Ik ben geen jurist, maar het lijkt mij kansloos, maar succes!

Henk Toeter

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Hi

De behoefte om mijn mening te delen heb ik niet aangezien je voornamelijk aangeeft te willen wat het juridisch kader is. Dit is terug te vinden in het Burgerlijk Wetboek boek 2 (rechtspersonen). Wet- en regelgeving omtrent verenigingen zijn bepaald in titel 2 van dit boek. Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0003045/2 ... _Artikel26

De voor jouw casus relevante bepalingen staan o.a in artikel 2:27 BW lid 4 sub c jo. artikel 2:34a BW.;'
Biologist schreef: Wil iemand nog even reageren op het volgende?:
Biologist schreef:Een gedachte-experiment: als een vereniging tijdens de jaarlijkse ledenvergadering de contributie bepaalt op een miljoen euro per kwartaal, zijn leden die zich niet bijtijds uitschrijven dan echt betaalplichtig tot die miljoen euro?
Ben de beroerdste niet. ;)

Theoretisch gezien, ja. In de praktijk zullen echter de benadeelde leden zich verzamelen en is er vast wel ergens een jurist te vinden die ze bijstaat om op basis van artikel 2:15 lid 1 sub b BW (of andere 'sub' mits mogelijk) het besluit van de ALV te vernietigen.

Gesloten