LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Berekende rente, krediet uit handen aan incassobureau

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
euro71

Berekende rente, krediet uit handen aan incassobureau

Ongelezen bericht door euro71 »

Hallo, helaas heb ik momenteel te maken met een schuld die uit handen is gegeven aan de deurwaarder. Het betreft een doorlopend krediet waarvan de maandbetalingen spaak liepen. Nu valt me op dat de rente die wordt berekend ruim 6,3% is. Dit is vergelijkbaar met het oorspronkelijke percentage. Is het niet zo dat met de nieuwe incassowet deze rente 3% hoort te zijn? (wettelijke rente) Schuld is iets hoger dan 40.000 euro dus dit tikt behoorlijk door.

euro71

Re: Berekende rente, krediet uit handen aan incassobureau

Ongelezen bericht door euro71 »

vogels schreef: Nee, de oorspronkelijke rente blijft gewoon door lopen.
Helaas heb ik met meer financiele uitdagingen te maken. Zo was er een achterstand bij de Visa op een creditcard, zij berekenden eenmalig incassokosten en hebben de rente teruggezet naar 3%. Verder een prima betaalregeling getroffen. De situatie is een beetje begonnen vanwege dubbele huisvestingslasten. Het 'oude' huis is nog steeds niet verkocht. Ik heb alvast contact gezocht met de hypotheekverstrekker over de plussen en minnen van een restschuld. Vorig jaar stond daar nog 1% boete rente op per maand. Nu (vanaf 1 jan 2013) hanteert men 3% wettelijke rente. Daarom vraag ik me nog steeds af, wanneer wordt de rente op een schuld dan 3% en wanneer blijft het zoals het is? Er is iets veranderd lijkt mij.

ArneLH

Re: Berekende rente, krediet uit handen aan incassobureau

Ongelezen bericht door ArneLH »

De (gewone) wettelijke rente is van toepassing bij niet-nakoming van verbintenissen en slechts indien er geen of een lager rentepercentage dan de wettelijke rente is overeengekomen (art. 6:119 lid 3 BW). Bij consumptief krediet zal die situatie zich niet voordoen omdat er nu eenmaal een rente wordt afgesproken tussen partijen. Indirect speelt daar wel de wettelijke rente mee omdat de maximale rente 12% + de wettelijke rente bedraagt (art. 4 Besluit kredietvergoeding). Wat dit met 'de nieuwe incassowet' te maken heeft begrijp ik niet.

Gesloten