LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beslaglegging

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
chovexani

beslaglegging

Ongelezen bericht door chovexani »

Goede dag,

Ik weet dat hierover al heleboel vragen zijn gesteld.maar ik kan geen antwoord vinden op mijn vraag.
Ik heb een schuld bij OZ zij hebben deze schuld over gedragen aan justitia.Inmiddels ben ik verhuisd en heb ik al 3 maanden zonder uitkering gezeten dit heb ik ze netjes laten weten.een receptioniste(ofzo) vertelde mij dat ik het maar moest laten weten wanneer ik weer geld had en dat ik dan maar 20 euro per maand hoefde te betalen.Helaas nooit schriftelijk bericht over gehad.Dus ik kreeg een paar dagen geleden een brief dat ik moest betalen anders zouden ze met politie mijn spullen komen halen.Ik schrok daar erg van dus ik belde ze weer op en ze namen geen genoegen met 150 euro per maand.Nou is mijn uitkering maar 189 euro omdat ik "minderjarig" ben en thuis woon.Dus ik heb gezegt dat het niet kon en nou nemen ze geen genoegen met minder dan 100 euro wat ik ook nog steeds niet kan betalen.Ik melde dat en zij vertelden mij dat ze dus beslag gingen leggen op mijn uitkering (via rechter) en dat het heel mijn uitkering mag zijn omdat ik "minderjarig" ben.

Dus hier mijn vraag: Mogen ze dat inderdaad doen?
Ik hoop dat jullie mij snel kunnen helpen.

Guusje

Re: beslaglegging

Ongelezen bericht door Guusje »

beste chovexani,
justitia kan als incassobureau helemaal geen beslag leggen. dat is alleen toegelaten aan een deurwaarder, en dan ook pas als je door de rechter bent veroordeeld het bedrag te betalen.
dus laat je zonder een vonnis niet onnodig op de kast jagen, zij moeten je eerst nog via een deurwaarder dagvaarden. als ze dat doen, ga dan na de zitting en geef aan de rechter door dat je alles hebt gepobeerd om te regelen maar dat ze een te hoge regeling willen ten opzichte van je uitkering.
wat je wel zou moeten doen is in ieder geval dat gaan betalen wat je wel kan betalen.

Je uitkering moet trouwens per 1 januari 2006 aangepast worden, per 1 januari 2006 is deze volgens mij gesteld op € 197,38.
Als er beslag gelegd wordt op de inkomsten dienen ze rekening te houden met de wettelijke beslagvrije voet.
Voor minderjarigen is de beslagvrije € 186,80. Dit betekent dat bij beslaglegging jij € 186,80 uitbetaalt krijgt en de deurwaarder alles wat daarboven zit, inclusief vakantiegeld.
als ik zo uitreken zou er een marge zijn van € 10,58, en daarvan moeten ook nog de beslagkosten van worden voldaan.
dus als je € 20,00 tot € 30,00 per maand aflos krijgen ze zelfs meer per maand dan wanneer ze beslag zouden laten leggen.
doe aan justitia nog een maal, schriftelijk, een betalingsvoorstel, gebruik desnoods de berekening die ik hierboven heb neergezet.

Guusje

chovexani

dank je wel dat je dit verteld heb.Ik wist inderdaad dat ze niet zoveel beslag mochten leggen.Maar zij zeiden natuurlijk dat omdat ik 19 ben ze wel heel mijn uitkering mogen hebben dus daarom begon ik te twijfelen.Maar ik ben blij dat ik weet dat het ook bij mij dus zo is.En de rechter mag wel beslagleggen op mijn spullen ookal woon ik bij mijn moeder in en zijn het haar spullen?

Guusje

voor elk inkomen is een beslag vrije voet vastgesteld, waarbij de hoogte telkens afhankelijk is van verschillende omstandigheden.
dat ze zeggen omdat je een 19-jarige bent al je inkomen in beslag kan/mag worden zal wel zijn om je onder druk te zetten. maar aan wettelijke bepalingen mogen ze niet tornen.
Op jouw spullen mogen ze wel beslag leggen, ook al ben je inwonend, maar dat zal niet zo heel veel zijn. je studiemateriaal mag niet, je bed mag niet, je kleding mag niet. wat zal je nog meer aan eigen spulletjes hebben? misschien een tv op je kamer, een computerspel misschien? De meeste deurwaarders leggen dan al geen beslag, de opbrengst weegt niet op tegen de kosten die ervoor gemaakt moeten wordne.
Maar even nieuwsgierig: hoe hoog is de schuld eigenlijk?

Gasssst

Ongelezen bericht door Gasssst »

Wat is OZ?
Het gaat mag ik hopen toch niet over onroerende zaak belasting die via ontnemingsmaatregelen door justitie zijn aangekondigd te worden geïnd? Heb je te maken met Intrum Justitia of met het Justitieel Incasso Bureau (CJIB)? Woonde je op jezelf voordat je bij je moeder ging wonen?
Je hebt het over beslaglegging, heb je die term uit jezelf gebruikt of werd je dat verteld?

Guusje

beste Gasssst,
OZ is ook een ziektekostenverzekeraar

chovexani

Ik woon al heel mijn leven bij mijn moeder en heb ook nergens anders gewoont.OZ is dus ziektekosten verzekeraar.Beslaglegging is tegen mij gezegt en heb ik dus niet van mezelf.

De schuld die ik heb is 1000 euro door alle oplopende kosten.Ik schrok er wel van omdat mijn hoofdsom maar 150 euro was.

Ik wil jullie alsnog bedanken voor de reactie's.Maar wat mij ook verteld was, is dat ze ook beslag kunnen leggen op mijn moeder haar spullen is dat dan ook niet waar?

Guusje

Je bent 19 jaar, je moeder is niet meer aansprakelijk voor jouw schulden. alleen een belastingdeurwaarder kan bodembeslag leggen (beslag op alles wat zich in de woning bevindt). OZ kan dit uitsluitend doen door een gerechtsdeurwaarder.
maar als de kosten zo hoog opgelopen zijn, welke kosten wordt er dan in rekening gebracht? als het echt alleen een incassobureau is dan berekenen ze wel uitermate veel kosten. maar als het van een gerechtsdeurwaarder is kunnen daar eventueel ook kosten van de procedure en betekening van het vonnis bij zitten.

gioconda

Ongelezen bericht door gioconda »

en of haar moeder verantwoordelijk is tot haar 21e kijk maar in het wetboek guusje

Guusje

ouders zijn er verantwoordelijk voor dat het kind voldoende verzorging krijgt, maar zijn niet aansprakelijk voor de gemaakte schulden. die wetswijziging is al in 1983 of zo gewijzigd.

dit omdat de maatschappij ook veranderd is. anders zou elke student (ouder dan 18 jaar) die buitenshuis woont en ook nog eens in een andere plaats voor elke aanschaf computer, auto, aangaan van studieovereenkomst en al wat niet meer, steeds een handtekening van de ouders moeten hebben.

bij mij in deurwaarderspraktijk worden 18 jarige en ouder zelfstandig gedagvaard, omdat zij voor dit financiele gedeelte zelf aansprakelijk zijn. 18 jarigen hebben daardoor ook recht (zelfs de plicht van de betalende ouder) de eventuele alimentatie zelf te krijgen.

art. 1:233 BW: minderjarigen zijn zij, die de ouderdom van achttien jaren niet hebben bereikt ...

Guusje

problem

Ongelezen bericht door problem »

Hallo allemaal.

even een vraagje,

vandaag stond er een i-bureau op de stoep om mij in de gelegenheid te stellen als de sodemieter mijn rekening te voldoen aan de KPN
dit is inmiddels met de KPN geverifieerd en de kosten van de oorspronkelijke vordering zijn voldaan! echter de kontrakten zijn ontbonden door Kpn omdat het hun allemaal te lang duurde en nu moet ik dus de restperiode van het kontrakt en bijkomende kosten voldoen...

Nu weiger ik dit natuurlijk want er is nooit geen schuld geweest totdat hun het kontrakt ontbonden hebben (het stond bij hun niet op de goede rekening , maar was wel betaald)

De vraag: Hoe moet ik aantonen dat ik geen bezittingen heb op mijn huidige woonadres wat wettelijk toelaatbaar is, Ik woon namelijk bij mijn vriend in ( die trouwens hetzelfde staat te wachten want zijn betalingen zaten er ook bij) en ik ben hier gekomen met een tasje kleding en thats it!

naar de notaris gaan is geen optie en de bonnetjes ? wie bewaard dat allemaal??

Graag jullie hulp/advies want ik voel me zwaar belazerd zo

overload

Ongelezen bericht door overload »

Hallo,

Even een vraag, als iemand ergens een schuld heeft, dus bij een bank, instantie, of belastingsdienst en ik logeer daar tijdelijk omdat mijn huis verbouwd word en mijn dure spullen niet laat staan waar verbouwd word, kunnen ze dan mijn spullen inbeslag nemen of hier beslag op laten leggen, anders moet ik het toch maar even ergens anders onderbrengen.
Ik hoorde namelijk dat bv de belastingdienst er gewoon beslag op kan leggen omdat die hun geld terug willen en ook altijd terug krijgen, en aangezien er dan dure spullen in dat huis staan ze het recht hebben omdat mee te nemen.

Ik hoor graag van jullie

Marijke2711

Ongelezen bericht door Marijke2711 »

Ik zou mijn spullen maar even weghalen. De belastingdienst haalt alles weg en verkoopt het via www.domeinenrz.nl tenzij jij via de aankoopbonnen kunt aantonen dat het jouw zaken zijn. Maar geloof mij, weghalen en het even veilig opslaan is vele malen gemakkelijker.

overload

Ongelezen bericht door overload »

Bedankt voor je antwoord, alleen ik dacht een oplossing te hebben voor mijn spullen, maar moet nu dus weer een andere oplossing zoeken.....zuchttt

Gesloten