LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beslaglegging van andere inwonende ook geldend voor mij?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Annilla86

beslaglegging van andere inwonende ook geldend voor mij?

Ongelezen bericht door Annilla86 »

Hallo, wie weet er een antwoord op mijn vraag?

Ik ben een jaar samenwonend met mijn vriend. De ouders van mijn vriend lopen een aantal maanden in de schulden. Daardoor zijn zij een half jaar geleden uit hun huis gezet. Ze hebben 2 maanden bij ons gewoond en zijn daarna bij verschillende vrienden gaan wonen. Maar ze staan voor de gemeente bij onze woning ingeschreven anders ontvangen ze geen uitkering meer en geen post.

Nu is er dus afgelopen week een zoveelste incassobrief binnegekomen dat ze voor juni moeten betalen anders word er beslag gelegd op hun spullen. Er staan geen spullen van hen bij ons, deze staan in een opslagbox. Ook logeren zij op een ander adres. De deurwaarder zal in juni bij ons aan de deur komen. Kunnen ze dan beslagleggen op onze spullen???

Zijn er mensen de ervaring hier mee hebben? Ik maak me vrijwel zorgen. :cry: :cry:

jor

Re: beslaglegging van andere inwonende ook geldend voor mij?

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 17 Mei 2009 16:30 door Annilla86
Maar ze staan voor de gemeente bij onze woning ingeschreven anders ontvangen ze geen uitkering meer en geen post.
In dit geval wonen zij dus nog gewoon op het adres en kan er wel beslag worden gelegd op de inboedel,men noemt dat bodembeslag geloof ik.Uit laten schrijven en een postadres nemen bij bv het leger des heils voor de uitkering en post is helaas nodig voor jullie met rust worden gelaten.

rene117

Ongelezen bericht door rene117 »

ik geloof dat je fout zit jor als zij geen hooft bewoner is en zij kan aan toonen dat all haar spullen van haar zijn mogen ze daar niet aan komen komt men aan de deur kunt uw gewoon zeggen post aderes heb dit zelf ook mee gemaakt en als er geen recht zaak is geweest mag men geen beslag leggen doet men dit wel dan heeft men een groot probleem kortom ik zou zeggt maak uw er niet tedruk om

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Rene,

Mischien wel een beetje druk maken.
Want, als ze toevallig wel beslag leggen of spullen meenemen, ook al is het onterecht, moet jij weer energie steken in het terugkrijgen.

Brief sturen naar deurwaarders, dat jij geen toestemming geeft om jouw woning binnen te gaan zonder jouw (en je partners) fysieke aanwezigheid, en in het ergste geval zorgen dat de "medebewoners" uitgeschreven worden.

En, zorg dat je van alle (dure) dingen de aankoopbewijzen hebt (in een map doen?).

Als dat allemaal voor elkaar is, hoef je je wat minder zorgen te maken.

vladja

Ongelezen bericht door vladja »

Guardian,

Als er een gerechtelijk vonnis is of de schuld is aan de overheid (belasting, sociale dienst etc.) dan kan je wel een brief schrijven dat ze niet binnen mogen, maar dat helpt niets. Ze hebben dan gewoon het recht om daar binnen te gaan om beslag te leggen, omdat die mensen daar ingeschreven staan. Volgens de officiele gegevens is het dus hun woonadres. Op het woonadres mag de deurwaarder spullen van deze mensen verwachten aan te treffen en daar mag hij beslag op leggen.

Ze komen dan gewoon binnen met behulp van een slotenmaker. Als de slotenmaker er niet "gewoon" in kan komen, mogen ze zich op een andere manier toegang verschaffen tot de woning. Hierbij is altijd de politie aanwezig.

Vladja

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

In dit geval wonen zij dus nog gewoon op het adres en kan er wel beslag worden gelegd op de inboedel,men noemt dat bodembeslag geloof ik.Uit laten schrijven en een postadres nemen bij bv het leger des heils voor de uitkering en post is helaas nodig voor jullie met rust worden gelaten.
Onzin, Jor. Dit zou namelijk betekenen dat de deurwaarder theoretisch naar het Leger des Heils moet gaan om verhaal te halen.

Wanneer het was, zoals jij de zaken voorstelt, zou toch iedereen dat doen? Maak maar schulden, schrijf je in bij het Leger des Heils, en niemand kan je aanpakken. Jaja.......

Wanneer topic starter door middel van rekeningen en dergelijke kan aantonen dat de inboedel op eigen naam staat, en niet op naam van de tijdelijk inwonende ouders, dan kan een deurwaarder alleen iets wanneer ie flink buiten zijn boekje gaat.

Niet stil blijven zitten, wel iets doen uiteraard.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Vladja,

maar wat dan in geval TS?
Geen spullen van de schuldenaren in huis - dus moet deze aantonen dat dit van hem/haar is.

Ik vind het zowiezo een beangstigend idee dat wildvreemden zomaar in andermans huis mogen inbreken (want dat blijft het), omdat anderen schulden hebben.

En wat als hij/zij het bonnetje van de LCD tv kwijt is?

Ik vind het een zeer zorgelijke ontwikkeling, want het betekent dat je echt NERGENS veilig bent.

Gelukkig heb ik er geen last van, maar dat neemt niet weg dat ik me zorgen maak. Want je leest ook genoeg zaken op dit forum van onterechte meldingen bij incasso en deurwaarder.....

vladja

Ongelezen bericht door vladja »

Guardian,

He is niet aan de deurwaarder om dingen te gaan bewijzen en het eigendom van dingen na te kijken. Hij mag uitgaan van de officiele gegevens in de Gemeentelijke BasisAdministratie. Die personen staan daar ingeschreven, dus zullen er daar spullen van deze mensen zijn waarop eventueel beslag kan worden gelegd.

Als je andere personen op jouw adres laat inschrijven, dan is dat het risico dat je daarmee neemt. Dat kan je niet op het bordje van de deurwaarder schuiven. Die zijn onderzoeksplicht is dat hij de GBA checkt of het adres klopt. Of die mensen daar wonen/ingeschreven staan. Wat de eigenlijke bewoner verder op zijn adres regelt/toestaat/risico neemt is het probleem van die bewoner en staat volkomen los van de deurwaarder.

Ik vind het volkomen gerechtvaardigd dat - bij niet betalen - na de gebruikelijke stappen er beslag wordt gelegd op iemands bankrekening/spullen. Want hoe je het ook bekijkt, uiteindelijk komt de rekening anders bij andere mensen terecht. Of de prijzen worden verhoogd om dat risico af te dekken of de belastingen worden verhoogd, omdat het geld toch ergens vandaan moet komen. En dat rechtvaardigt ook het principe dat ze die spullen in beslag mogen nemen als je niet thuis bent, door zich toegang te verschaffen tot die woning.

Je bent niet vogelvrij. Als je geen schulden hebt, komen ze niet bij jou in huis. Incassobureaus hebben daar ook geen enkel recht toe, dat mogen alleen beëdigde deurwaarders na een uitspraak van de rechter of als het een schuld aan de overheid betreft. En dan zijn er heel wat brieven etc. uitgewisseld. Dus het komt niet uit de lucht vallen.

Vladja

pmc

Ongelezen bericht door pmc »

Nee hoor ze kunnen geen beslag leggen op jouw spullen of die van je vriend, je moet wel kunnen bewijzen dat het jullie spullen zijn, het zou anders zijn bij een persoonlijk faillissement van je ouders.
En een inschrijving bij het leger des heils kan al enkele jaren niet meer.

jor

Geplaatst op 18 Mei 2009 17:33 door vladja
Guardian,

He is niet aan de deurwaarder om dingen te gaan bewijzen en het eigendom van dingen na te kijken. Hij mag uitgaan van de officiele gegevens in de Gemeentelijke BasisAdministratie. Die personen staan daar ingeschreven, dus zullen er daar spullen van deze mensen zijn waarop eventueel beslag kan worden gelegd.

Als je andere personen op jouw adres laat inschrijven, dan is dat het risico dat je daarmee neemt. Dat kan je niet op het bordje van de deurwaarder schuiven. Die zijn onderzoeksplicht is dat hij de GBA checkt of het adres klopt. Of die mensen daar wonen/ingeschreven staan. Wat de eigenlijke bewoner verder op zijn adres regelt/toestaat/risico neemt is het probleem van die bewoner en staat volkomen los van de deurwaarder.
Het is en blijft een flink risico als je mensen met schulden waar de deurwaarder al aan te pas komt in huis neemt en die zich daar ook nog officieel heeft ingeschreven. Vraag het anders aan een rechtswinkel. Daar kreeg ik het antwoord dat dit behoorlijk gezeur kan opleveren wat wel of niet (eigendommen )van die persoon met schulden is.Komt nog bij dat als je als hoofdbewoner niet thuis bent als de deurwaarder beslag komt leggen je woning door de politie/deurwaarder kan/zal worden betreden zonder jou toestemming, zij kunnen niet weten hoe het zit. Reden om dat dus niet te doen.Bij het leger des heils kan het niet meer maar er zijn nog zat ( legale ) mogelijkheden over.

PS Advies van de rechtswinkel is Niet Doen.

jor

Dat gebeurd inderdaad heel vaak. De rest probeert te helpen ( lukt natuurlijk niet altijd ) en de topicstarter is in geen velden of wegen te vinden, iets met goed fatsoen?

mar42

Ongelezen bericht door mar42 »

als zij kan aantonen dat de spullen van haar zijn kan er geen beslag gelegd worden, en wat zij moet doen is die mensen uit schrijven van haar adres om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen :wink: :wink:

Gesloten