LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beslagvrije voet met terugwerkende kracht?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
vogeltje123

Beslagvrije voet met terugwerkende kracht?

Ongelezen bericht door vogeltje123 »

Als er bij een herberekening van de beslagvrije voet is gebleken dat deze te laag was, en inmiddels is verhoogd, moet het te veel ingehouden geld met terugwerkende kracht aan mij worden teruggegeven?
Er is namelijk elke maand een beslag gelegd, maar nu is ook mijn vakantiegeld is ingehouden.
Achteraf gezien kom ik met het beslag per maand al op mijn beslagvrije voet.
Alvast bedankt

Moneyman

Re: Beslagvrije voet met terugwerkende kracht?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Daar is niet één antwoord op te geven, maar hangt af van de omstandigheden, zoals de reden waarom de BVV te laag was, de snelheid waarmee de BVV is aangepast, de mate waarin de ontvangen gelden al aan de schuldeisers zijn doorbetaald, enzovoort.

Vakantiegeld valt gewoon volledig onder het beslag, tenzij je maandelijks al onder de beslagvrije voet zou leven. Maar gezien de maandelijkse inhouding die er plaatsvindt, is dat bij jou niet het geval.

lichtstad

Ongelezen bericht door lichtstad »

vogeltje123 schreef:Als er bij een herberekening van de beslagvrije voet is gebleken dat deze te laag was, en inmiddels is verhoogd, moet het te veel ingehouden geld met terugwerkende kracht aan mij worden teruggegeven?
Er is namelijk elke maand een beslag gelegd, maar nu is ook mijn vakantiegeld is ingehouden.
Achteraf gezien kom ik met het beslag per maand al op mijn beslagvrije voet.
Alvast bedankt
@vogeltje123

Stuur Fisbel een PB, dan krijg je de juiste uitleg.

memberlist.php?mode=viewprofile&u=152849

Moneyman

Wat ik nog vergat te vragen: heb je de vraag ook al aan de beslagleggende deurwaarder gevraagd?
Laatst gewijzigd door Moneyman op 15 jun 2016 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Zou ook best gek zijn als degene die nog geld van je krijgt het weer aan je terug moet geven haha

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kokka schreef:Zou ook best gek zijn als degene die nog geld van je krijgt het weer aan je terug moet geven haha
Of er een incassoprocedure voor moet starten. :lol:

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

lichtstad schreef: @vogeltje123

Waar slaat dat nou weer op? Moneyman heeft verstand van dit soort zaken en geeft hier gewoon adequaat antwoord. Daarnaast kan Fisbel hier ook prima op het topic reageren als hij dat wil.

Moneyman

Volgens mij is Fisbel een hele goede fiscalist - ik zou diens mening over fiscale onderwerpen nooit in twijfel trekken. Maar wat dat met een onderwerp over de beslagvrije voet te maken heeft...? :roll: Hoewel, de gemiddelde schuldenaar heeft het vaker over de belastingvrije voet dan over de beslagvrije voet... :mrgreen:

lichtstad

Ongelezen bericht door lichtstad »

Julie4444 schreef:
lichtstad schreef: @vogeltje123

Waar slaat dat nou weer op? Moneyman heeft verstand van dit soort zaken en geeft hier gewoon adequaat antwoord. Daarnaast kan Fisbel hier ook prima op het topic reageren als hij dat wil.
Ik heb nergens een woord over de bekwaamheid van Moneyman iets geschreven.

Ik geef gewoon aan, dat fisbel een member is, die op dit soort vragen een antwoord weet.

Of TS Fisbel kent weet ik niet, daarom mijn advies, waar je blijkbaar een probleem me hebt.

Dat jij er weer iets anders van maakt, is jou probleem.

Natuurlijk kan Fisbel ook zelf reageren, maar een hint in form van een PB is dan toch niet tegen de regels.

[Tekst verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 18 jun 2016 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Op de man spelen

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

moneyman schreef:
Vakantiegeld valt gewoon volledig onder het beslag, tenzij je maandelijks al onder de beslagvrije voet zou leven. Maar gezien de maandelijkse inhouding die er plaatsvindt, is dat bij jou niet het geval.
In de berekening van je inkomen kan het vakantiegeld al meegenomen zijn. Er wordt vaak onterecht beslag op het vakantiegeld gelegd. Je kan dit zelf ook eenvoudig uitrekenen. Op de site van de Kamer van gerechtsdeurwaarders kan je zelf alle gegevens invullen en zien wat jouw beslagvrije voet is. Vakantiegeld mag alleen als extra inkomen worden gezien als deze in de berekening van de beslagvrije voet niet al is meegerekend als inkomen.

Moneyman

Ik zou op de site van de KBvG kijken. De Kamer heeft hier niets mee te maken.

Vakantiegeld wordt bij salarissen zelden meegenomen in de maandelijkse betaling, bij sommige uitkeringen wel. Vandaar al mijn opmerking dat vakantiegeld alleen onder het beslag valt als je niet maandelijks al onder de beslagvrije voet zit.

sacredfour

Het kan zijn dat er maandelijks geld wordt ingehouden en dat dit incl het vakantiegeld is.

Moneyman

Er wordt alleen een bedrag incl. vakantiegeld ingehouden als er ook incl. vakantiegeld wordt uitbetaald.

sacredfour

Dan doen niet alle deurwaarders zoals het moet.

Gesloten