LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betaalde incasso wordt opnieuw gevorderd.

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
barabas

Betaalde incasso wordt opnieuw gevorderd.

Ongelezen bericht door barabas »

Korte samenvatting
Ik was vergeten de contributie van de badmintonclub te betalen. Door verhuizing was ik onbereikbaar. Gevolg: de badmintonclub schakelt incassobureau Debisport uit Amsterdam in. Ik betaal, maar Debisport betaalt de geïnde contributie niet door aan de badmintonclub. De badmintonclub krijgt niets binnen, stapt intussen over op een ander incassobureau en stuurt die op me af. Ik toon het betalingsafschrift als bewijs van betaling. Maar het 2e incassobureau, Plaggemars, beweert dat ik nu alsnog moet betalen. Voor de 2e keer dus. Hoe zit dat?

Uitgebreid
In mei 2014 maak ik het bedrag over aan Debisport en denk ik van deze incasso af te zijn.
Eind augustus 2014 mailt de badmintonclub:
Hieronder geef je aan dat je de contributierekening zou gaan betalen. Kun je me hiervan een betaalbewijs laten zien? Wij moeten namelijk helaas switchen van incassobureau. Maar als de rekening betaald is, is dit natuurlijk niet uw probleem.
Helaas, die email zie ik over het hoofd.

Nu komt een nieuw incassobureau vragen om dezelfde contributie. Het betreft Plaggemars Incasso uit Baarn. Ik geef hen door dat de contributie reeds is betaald en stuur mijn rekeningafschrift mee. Opgelost denk je dan, maar niet dus. Incassobureau Plaggemars reageert weer.
Geachte heer,

Onder referte aan uw onderstaand schrijven hebben wij contact opgenomen met onze cliënte. Namens cliënte berichten wij u het volgende:

Helaas is de betaling niet bij LBC ontvangen.
Debisport heeft dit bedrag niet aan haar doorgestort.

Het is dus nu aan u om e.e.a. na te gaan en alsnog voor omgaande betaling zorg te dragen op onze rekening.

In afwachting verblijven wij, met vriendelijke groet,

Mevrouw M. Mxxx
Incassoteam II
Doorkiesnummer: 035-548XX20
Dus ik reageer met:
Beste Plaggemars,

Debisport werd niet door mij ingeschakeld maar werd in vertrouwen genomen door LBC. De verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van de door mij betaalde contributie aan Debisport ligt derhalve bij LBC en niet bij mij.

Met vriendelijke groet,
xx Vxxxen
Hoe zit dat nu??? Ik heb aantoonbaar betaald aan Debisport die namens de badminton de contributie incasseerde. Maar Debisport betaald de contributie niet door aan de badmintonclub. Kan de badmintonclub nu alsnog mij aansprakelijk stellen???
Gaat Plaggemars Incasso niet buiten zijn boekje met zijn invordering nu???
Moet ik nu zelf mijn contributie gaan terugvorderen bij Debisport???
Laatst gewijzigd door barabas op 21 okt 2014 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion

Re: Betaalde incasso wordt opnieuw gevorderd.

Ongelezen bericht door alfatrion »

U kunt dit incassobureau aanschreven dat u bedrijvend heeft betaald en daarmee aan uw betalingsverplichting hebt voldaan. En dat het incassobureau zich schuldig maakt aan een misleidende handelspraktijken door u anders voor te lichten. Tot slot kunt u aangegeven dat u verdere communicatie hierover zeer ongewenst is.

Bewaar het betalingsbewijs goed.

Plusminusabsurdio

Ongelezen bericht door Plusminusabsurdio »

Nee, in principe hoef je niet te betalen.

Wel is het belangrijk dat je de betaling aan het eerste incassoburo hebt gedaan ovv het dossiernummer/kenmerk van de vordering.
Het je dit niet gedaan is wellicht jouw betaling niet in het juiste dossier weggeboekt en stond de vordering nog steeds open toen de badmintonclub van buro wisselde.

Indien je wel hebt betaald met juiste kenmerk/omschrijving, dan hoef je niets te doen en moet de badmintonclub het maar uitzoeken met de incasso organisatie waar jij aan hebt betaald.

Heb je met een niet juiste omschrijving betaald, ligt het verhaal anders, dan zul je de vordering alsnog moeten voldoen en de eerder gedane betaling moeten terughalen bij het eerste incassoburo, omdat je die dan onverschuldigd hebt betaald.

Succes

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Plusminusabsurdio schreef:Heb je met een niet juiste omschrijving betaald, ligt het verhaal anders, dan zul je de vordering alsnog moeten voldoen en de eerder gedane betaling moeten terughalen bij het eerste incassoburo, omdat je die dan onverschuldigd hebt betaald.
Het bedrag was gewoon verschuldigd. Het eerste incassobureau zit dus fout, ongeacht of er nu wel of niet een "juist" betalingskenmerk is gegeven. Als TS geen andere schulden had die het eerste incassobureau ook diende te innen is het overgeschreven bedrag dus gewoon geldig als voldoenend aan de betalingsverplichting.

Het tweede incassobureau of de badmintonclub moet dus bij het eerste incassobureau aan de bel trekken en aangeven dat ze het geld nog dienen te ontvangen. Zij hebben immers dit eerste incassobureau ingeschakelt en dus is het hun probleem. TS kan dit aangeven in een brief en verder hoeft TS niet nog een keer te betalen, want hij heeft immers aan zijn verplichting voldaan.

alfatrion

het verhaal van Plusminusabsurdio is correct.

Julie4444

alfatrion schreef:het verhaal van Plusminusabsurdio is correct.
In de huidige situatie weten we niet of er wel of niet met een bepaald kenmerk is overgeschreven, maar in principe kan het bureau waarnaar is overgeschreven de tegenrekening koppelen aan de schuldenaar en het alsnog overschrijven naar de schuldeiser. Er zijn wel meer instanties die dit doen. Ik zou overigens aannemen dat er gewoon correct betaald is tenzij anders vermeld.

Plusminusabsurdio

Julie4444 schreef:
alfatrion schreef:het verhaal van Plusminusabsurdio is correct.
In de huidige situatie weten we niet of er wel of niet met een bepaald kenmerk is overgeschreven, maar in principe kan het bureau waarnaar is overgeschreven de tegenrekening koppelen aan de schuldenaar en het alsnog overschrijven naar de schuldeiser. Er zijn wel meer instanties die dit doen. Ik zou overigens aannemen dat er gewoon correct betaald is tenzij anders vermeld.

Je stelling ligt voor de hand, maar zo werkt het helaas niet.

Je bent ten allen tijde verantwoordelijk dat je betalingen, verricht met een correcte omschrijving, indien je dit niet doet en het gaat fout is dit echt je eigen verantwoording.

Incassobureau's hebben niet de toegang tot bankgegevens, om daar een controle op uit te oefenen en ook niet altijd zijn bankgegevens van debiteuren bekend, dus helaas gaat die vlieger niet op.
Indien het betreffende incassobureau de betaling niet kon plaatsen, hadden zij de betaling terug moeten storten naar TS met de mededeling dat de betaling niet te plaatsen is.

Indien TS wel een referentie/omschrijving heeft geplaatst is het wellicht handig om-indien hij de brieven van het eerste incassobureau nog heeft- te checken of het rekeningnummer en referentie hetzelfde zijn waarna en met welke omschrijving hij de b etaling heeft verricht.
Indien dit overeen stemt, brief sturen naar de schuldeiser, met kopie van de brief van het incassobureau en het betaalbewijs.

Julie4444

Plusminusabsurdio schreef:Je stelling ligt voor de hand, maar zo werkt het helaas niet.

Je bent ten allen tijde verantwoordelijk dat je betalingen, verricht met een correcte omschrijving, indien je dit niet doet en het gaat fout is dit echt je eigen verantwoording.

Incassobureau's hebben niet de toegang tot bankgegevens, om daar een controle op uit te oefenen en ook niet altijd zijn bankgegevens van debiteuren bekend, dus helaas gaat die vlieger niet op.
Natuurlijk ben je daar zelf voor verantwoordelijk. Mijn huisgenoot is het eens vergeten bij een betaling aan een incassobureau, en dat was na contact met hen opnemen gewoon opgelost. Misschien is dit een uitzondering, maar het is wel degelijk gebeurd.

Plusminusabsurdio schreef:Indien het betreffende incassobureau de betaling niet kon plaatsen, hadden zij de betaling terug moeten storten naar TS met de mededeling dat de betaling niet te plaatsen is.
Ik vraag me af of er incassobureaus zjin die ook daadwerkelijk niet-geplaatste bedragen terugboeken naar de tegenrekening. In ieder geval weten we niet of er een kenmerken issue is of niet, dus wat er verder zou moeten gebeuren is zonder verdere informatie van TS puur speculatie.

Plusminusabsurdio

Daar heb je volledig gelijk in, maar helaas leert de praktijk dat incassobureau's -in tegenstelling tot gerechtsdeurwaarders- niet worden gecontroleerd en ook niet tuchtrechtelijk aangesproken kunnen worden voor wanpraktijken of malversaties.

De incassobranche "lees incassobureau" is erg ondoorzichtig en er zitten een hoop lieden tussen, die alle regels en normen aan de laars lapppen.

barabas

Allen bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een zeer uitvoerige omschrijving meegegeven, inclusief mijn naam, debiteurnummer, incassonummer, factuurnummer en de naam van de badmintonclub en transactiereferentie.

Ik had geen andere schulden.

Ik probeerde alsnog om in contact te komen met Debisport, maar bij Debisport lijkt iets mis te gaan: er wordt telefonisch niet opgenomen, op voicemail wordt niet gereageerd, op email wordt niet gereageerd...

@alfatrion: Bedankt voor de woorden "misleidende handelspraktijken".
Bij welke instantie kan ik klagen? Want ik wens geen misleidende handelspraktijken te pikken van een incassobureau! Een incassobureau dient zuiver te werk te gaan!

Julie4444

barabas schreef:Allen bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een zeer uitvoerige omschrijving meegegeven, inclusief mijn naam, debiteurnummer, incassonummer, factuurnummer en de naam van de badmintonclub en transactiereferentie.
Ik hoop dat dat inhoudt dat de informatie die in de brief van het incassobureau omschreven stond als "zet dit bij de betaling" correct is ingevuld?

U kunt voor klachten eventueel kijken of het incassobureau (de eerste) in deze lijst staat. Als het in die lijst staat kunt u hier een klacht indienen.

Stuur eventueel een aangetekende brief naar de sportvereniging met bewijs van betaling aan het door hun ingeschakelde incassobureau. Zij gaven immers aan dat u aan dat incassobureau moest betalen door dit bureau in te schakelen. Dan mogen ze zelf bij dat bureau de centjes gaan vorderen.

Wat u ook kan doen is een aangetekende brief sturen naar incassobureau 1 met de mededeling dat ze het geld door moeten sturen naar hun opdrachtgever en dat als dat niet gebeurt u een klacht bij de geschillencommissie indient.

Als derde optie kunt u (samen met optie 1) gewoon een klacht indienen tegen het incassobureau.

prem

Ongelezen bericht door prem »

Wat maken mensen zich toch druk om een incassobureau, sjonge, ze kunnen niks!!
Nederland is een van de landen waar men zich druk maakt om die mislukkelingen, hier in België lachen gewoon om die brieven.
Het grappigste vind ik de brief met aankondiging dagvaarding, het signaal dat je daarna nooit meer wat van ze hoort.
Mijn bedrijf in Nederland gebruikt ze zelf ook, dus ik weet hoe het achter de coulissen gaat.

barabas

@Julie4444: Debisport staat niet in die lijst. Plaggemars wel. Ik heb zojuist een klacht ingediend tegen Plaggemars bij NVI.
Hoe kan ik een klacht indienen tegen Debisport? Bedankt!

Julie4444

barabas schreef:@Julie4444: Debisport staat niet in die lijst. Plaggemars wel. Ik heb zojuist een klacht ingediend tegen Plaggemars bij NVI.
Hoe kan ik een klacht indienen tegen Debisport? Bedankt!
Debisport is een sportvereniging, geen incassobureau, dus die staat dan ook niet in de lijst met incassobureaus van dat incassobureau-keurmerk... xD
Zorg wel dat je dan even bewijs van betaling aan het incassobureau meestuurt (dus afschrift oid).

Een korte googlesearch kwam hier uit. Probeer zelf ook eens te googlen, scheelt veel moeite. :wink:
prem schreef:Het grappigste vind ik de brief met aankondiging dagvaarding, het signaal dat je daarna nooit meer wat van ze hoort.
Echt he? Intrum is daar ook zo goed in. Mijn huisgenoot kreeg een zooi van die brieven, daarna 2 met een 5 dagen termijn OF ANDERS. En toen een maand niets, en nu weer zo'n "eerste" niet dreigende brief. Zouden ze door hebben dat ze die gewoon weggooit, al een jaar lang? :lol:

Toch is het iets om mee op te passen. Als de vordering terecht is en ze hun zaakje wel kunnen staan kan je dus ook gewoon de sjaak zijn.

barabas

@julie4444: Debisport een sportvereniging en geen incassobureau??? Zou dat waar kunnen zijn?

Ik zou bij de kvk tegen betaling (geen zin in) meer info kunnen verkrijgen over de branche waarin Debisport werkt, maar als dit daadwerkelijk een sportvereniging is en geen incassobureau, waarom doen ze dan niets aan sport en alles aan incasso??? Lees hun homepage: http://www.debisport.nl.

Dit is een incassobureau! Maar als Debisport zich bij de kvk uitgeven voor iets anders, dan hoop ik dat er iemand van de kvk of belastingdienst mee leest en dat recht wil zetten.

NB: Ik heb het betalingsbewijs, kopie van bankafschrift meteen overgedragen aan zowel badmintonclub als plaggemars incasso.

Julie4444

barabas schreef:@julie4444: Debisport een sportvereniging en geen incassobureau??? Zou dat waar kunnen zijn?
Ooh, haha, ik had niet goed gelezen. Dacht te herinneren dat dat de naam van de badmintonvereniging is. In ieder geval staan ze niet in de lijst van bureaus met keurmerk dus dan is dat het het probleem van de badmintonvereniging.

Als het bewijs is afgeleverd moeten ze het verder maar uitzoeken. U heeft bewijs, dus in principe kunt u het laten gaan tot een rechtzaak. U heeft netjes voldaan aan uw verplichting.

barabas

Ik kreeg bij NVI totaal geen reactie op mijn klacht maar, wellicht is mijn mail op de verkeerde plek terecht gekomen. Hier had ik moeten klagen, bij KIGID:
KIGID staat voor Klachten Instituut voor Gecertificeerde Incasso Diensten. KIGID is een onafhankelijk instituut en handelt de klachten over de leden van de NVI (Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso Ondernemingen) af conform hun Geschillenregeling. Hieronder kunt u de klachtenprocedure vinden.

Het KIGID handelt alleen klachten af die over leden van de NVI gaan. De ledenlijst treft u hier aan.

Klachtenprocedure
Onderdeel van het Incasso Keurmerk van de NVI is dat er een klachtenprocedure is. De klachtenprocedure van de NVI ziet toe op geschillen, die tussen een incassobureau en een debiteur of tussen een incassobureau en de opdrachtgever zijn ontstaan en betrekking hebben op de werkwijze van één van de leden van de NVI. Een klacht wordt alleen in behandeling genomen als er sprake is van een overtreding door het lid van de statuten, het huishoudelijk reglement of de Keurmerkcriteria/gedragscode van de NVI.

De klachtenprocedure ziet nadrukkelijk niet toe op geschillen die betrekking hebben op de rechtsverhouding tussen de opdrachtgever van het NVI lid (de crediteur) en de debiteur. Bijvoorbeeld geschillen over het al dan niet rechtsgeldig zijn van de overeenkomst tussen debiteur en crediteur of over de vraag of de crediteur wel heeft geleverd wat is afgesproken. Dit soort zaken dient aan de rechter te worden voorgelegd.

De klacht wordt in eerste instantie doorgestuurd aan het betreffende NVI lidbedrijf met de bedoeling om op korte termijn tot een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te komen.
Lukt dat niet, dan staat het partijen vrij om het geschil voor te leggen aan de Raad van Toezicht. De klager dient daarvoor een borg van € 50,- te storten.

Raad van Toezicht procedure
De vereniging beschikt over een Raad van Toezicht, die overeenkomstig het Huishoudelijk Reglement klachten behandelt over de handelwijze van bij de vereniging aangesloten leden.
Goh, dus als ik wil dat Plaggemars incasso zich daadwerkelijk moet verantwoorden voor zijn misdragingen, moet ik eerst 50 euro investeren. Stel je voor, je wilt bij de politie aangifte doen van van iemand die zich heeft misdragen tegenover jou... maar dan moet je eerst 50 euro betalen. Belachelijk!!! KIGID is in mijn ogen een wassen neus!

Ik heb geen zin meer om te klagen. Wat heeft het immers voor zin???

Julie4444

Het is redelijk normaal dat je moet betalen om een klacht bij een geschillencommissie neer te leggen. Wat ik zou doen is gewoon 3 brieven of mails sturen. 1 naar incassobureau 1 met de mededeling dat ze het geld moeten geven aan de eiser, 1 naar incassobureau 2 met de mededeling dat de vordering al is voldaan (met bewijs van afschrift) en 1 naar de sportvereniging met de mededeling dat er betaald is en dat ze het bij incassobureau maar moeten gaan halen.

alfatrion

KIGID is geen geschillencommissie.
Zij zullen alleen aan de gedragscode toesten.

Gesloten