LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
joyce_v
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2012 12:19

CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door joyce_v »

Ik kreeg gisteren een rekening binnen van CMIB (medisch incasso bureau), voor een niet betaalde tandartsrekening van 51,73 euro. Met incassokosten en administratiekosten erbij was het bedrag opgelopen tot 101,67.

Ik vind dit erg vreemd, want ik heb nooit een rekening ontvangen van mijn tandarts. Uiteraard meteen de tandarts gebeld, maar die is op vakantie t/m volgende week... Ook CMIB gebeld (waar ik overigens zeer onvriendelijk te woord werd gestaan, maar dat terzijde), en volgens hen is de factuur drie keer verstuurd, naar het goede adres. Ik heb echter NOOIT een factuur ontvangen (als ik de factuur had gekregen had ik deze uiteraard meteen betaald).

Ik vraag me af wat ik hiertegen kan doen. Ik ben absoluut niet van plan om die incassokosten en administratiekosten te gaan betalen. Maar ik kan volgens mij niet aantonen dat ik de factuur nooit heb ontvangen! Maar het lijkt me wel heel vreemd dat een factuur DRIE keer wordt verstuurd en dat deze DRIE keer niet aankomt. Ik twijfel dus of dat wel zo is!

Heeft iemand tips of ideeën?

BUNA
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 mei 2012 11:18

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door BUNA »

Ja heel erg vervelend, maar niet zo gek dat het incasso bureau niet geheel onvriendelijk reageerd!

Dit verhaal horen ze dagelijks, en 3 x verstuurd en nu via incasso bureau reageerd u wel! Dat komt inderdaad heel vreemd over!

En die opmerking ik wil wel betalen maar....... hebben ze natuurlijk al vaker gehoord!

p.s. ik reageer zoals een incasso bureau ( zie mijn topic over wat wij ervaren)

joyce_v
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2012 12:19

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door joyce_v »

Ik snap jouw reactie heel goed! Daarom is het ook zo frustrerend, want ik kan niets bewijzen. Het komt inderdaad HEEL vreemd over dat die factuur 3x niet is aangekomen en nu die brief van dat incassobureau toevallig wel... daarom vraag ik me af of mijn tandarts die factuur wel echt 3x heeft verstuurd, en ook naar het goede adres? (dat zeiden ze bij het CMIB, kan de tandarts nu dus niet bereiken) ...

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door boef530 »

Een tandarts die zelf nog de financiële afhandeling doet moet je met een vergrootglas zoeken. De tandarts schakelt in dit geval het CMIB in om te innen. Wel raar drie keer geen factuur ontvangen en nu wel de maning. Is uw administratie wel op orde?

joyce_v
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2012 12:19

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door joyce_v »

Precies, ik heb nog nooit in mijn hele leven (ik zit al vanaf mijn vijfde bij dezelfde tandarts) een factuur van mijn tandarts ontvangen. Daarom vind ik het ook zo raar. Alles loopt via mijn zorgverzekering en ik ben prima verzekerd dus heb nog nooit iets hoeven bij te betalen. Daarom wil ik graag de tandarts even spreken maar die is dus op vakantie...

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door boef530 »

Sinds de tarieven voor tandartsen zijn vrijgegeven sluiten zorgverzekeraars geen contracten meer af. Op de site van de zorgverzekeraar is vaak te zien welke tandarts een contract heeft afgesloten.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door Jolijn »

joyce_v schreef:Ik snap jouw reactie heel goed! Daarom is het ook zo frustrerend, want ik kan niets bewijzen. Het komt inderdaad HEEL vreemd over dat die factuur 3x niet is aangekomen en nu die brief van dat incassobureau toevallig wel... daarom vraag ik me af of mijn tandarts die factuur wel echt 3x heeft verstuurd, en ook naar het goede adres? (dat zeiden ze bij het CMIB, kan de tandarts nu dus niet bereiken) ...
De tandarts kan ook niet bewijzen dat hij hem verstuurd heeft, denk ik.
Google op incasso kosten, wat de hoogte daarvan mag zijn en welke kosten vaak erbij bedacht zijn, die je meteen van de rekening kunt aftrekken.
De daadwerkelijke factuur (tandartskosten)zou je alvast over kunnen maken - rechtstreeks naar de tandarts- met een begeleidende mail naar zowel tandarts als incassobureau. En dan volgende week contact opnemen met de tandarts.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door Alphavista »

Ze maken het ons allemaal zo gemakkelijk...

Ik zou de hoofdsom snel betalen. Dagvaarden voor incassokosten doen weinig incassobureau's, en zeker met een hoofdsom van 51 euro ( 37 euro incassokosten ) is die kans erg klein.

RedShy
Berichten: 156
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:47

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door RedShy »

Altijd lastig zoiets.

Een tandarts laat het natuurlijk ook niet voor zijn lol naar een incassobureau gaan. Wellicht is er iets mis gegaan met de post? Ik zou snel de hoofdsom overmaken naar de tandarts plus mail erbij (ook naar het incassobureau) en aangeven dat je graag kopieen ontvangt van de eerder verstuurde brieven.

Dat incassobureau snap ik overigens wel hoor. Die horen 100 keer per dag dat mensen niets ontvangen hebben .... wat overigens niet wil zeggen dat ze je niet fatsoenlijk te woord kunnen staan.

Succes.

Maaike58
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jul 2012 13:03

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door Maaike58 »

Ik wil graag even reageren op het bericht van Joyce_V over het niet ontvangen van nota's van de tandarts etc.
Mij is dit nu ook overkomen. Ik kreeg een telefoontje met een computerstem dat de nota naar het incassobureau CMIB was gezonden! Ikhad geen flauw idee war ze het over hadden. Heb via internet het CMIB gevonden en gebeld.
Ik heb ook geen nota's ontvangen van de NMT Factoring en niets ontvangen van het CMIB. Ik heb overleg gehad met de tandarts dat ik best de nota wil betalen , maar wel wil weten om hoeveel het gaat etc. en dat ik NIET van plan ben de incassokosten te betalen.
Het blijkt dat dit soort spookgevallen meer voorkomt! Bijt je er in en heb contact met je tandarts hierover. Misschien loopt het dan wel goed af.

berthaatjhu
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mei 2012 21:44

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door berthaatjhu »

En daarom leg ik wat euro,s apart zodat mocht het nodig zijn ik het zelf wel betaal, al die verplichtingen per maand :twisted: zeker nu de tarieven vrij zijn

LuctorEtEmergo
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 mar 2009 12:11

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door LuctorEtEmergo »

BUNA, je moet niet lullen. Ik sta nooit iemand onvriendelijk of onbeleefd te woord en geef mensen altijd de kans om hun verhaal te onderbouwen. Ik heb genoeg ****-ups van semi-criminele incassobureau's en verzekeringsmaatschappijen gezien.

*edit: zie nu dat je je post volgens mij anders bedoelt*

OT:

Voordat je iets betaalt zou ik eerst die factuur maar eens opvragen. Aanmaningen zouden ook zo geproduceerd moeten kunnen worden. Na ontvangst van dit alles kijken of het verhaal klopt en vervolgens verdere actie ondernemen. Alle correspondentie sowieso op schrift, maar dat spreek voor zich.

Luctor

florrie21
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2012 14:35

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door florrie21 »

Beste Joyce,

Het is inderdaad een raar incassobureau. Ik had een tandartsrekening van € 180,00. Ik kreeg door de nieuwe tandartstarieven € 140,00 vergoed. De € 140,00 heb ik direct betaald. Ik had graag van te voren willen weten dat het € 40,00 duurder zou zijn maar niemand heeft mij geïnformeerd. Op de website van Agis stond dat per 1 mei met terugwerkende kracht de bedragen worden aangevuld. Hierdoor wordt het verschil terugbetaald door Agis. Hierop heb ik Agis een brief geschreven of ze de € 40,00 naar NMT FenCS BV te Nieuwegein willen overmaken. Ik wil het geld wat ik nog moet betalen niet op mijn rekening hebben voor als ik rood kom te staan. Wat doet Agis toch het geld op mijn rekening storten. Omdat ik rood stond kon ik de € 40,00 niet direct overmaken. Hierop heb ik een brief geschreven naar NMT dat ik het bedrag rond 23 augustus zou overmaken. Krijg ik een brief van CMIB incasso en het bedrag is verhoogd naar € 94,05. Hierop een brief geschreven naar CMIB met als bijlage de betreffende correspondentie aan NMT en AGIS. Krijg ik vandaag een brief (22 augustsu) dat ik het bedrag voor 25 augustus moet betalen. Ik heb dus geen brief op mijn reactie gehad van twee weken geleden!. Ze hebben geen email adres en bellen kost € 0,10 cent per minuut?!. Ik maak morgen de € 40,00 over maar ben niet van plan de incassokosten te betalen. Dan sturen ze die maar door naar minister Schippers. Die heeft immers verzonnen om de tandartstarieven vrij te geven met alle gevolgen van dien. Slecht bestuur.

Zeuth
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2012 08:17

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door Zeuth »

Het CMIB werkt in opdracht van het NMT. Als je hun website bekijkt zou ik het overigens niet vreemd vinden als dit zelfs hetzelfde bedrijf is. Als je de reactie's leest zou je bijna denken dat de NMT zichzelf aan het werk houdt. Het is toch wel vreemd dat zoveel mensen geen rekeningen ontvangen terwijl zij zeggen van wel.
Ook bij mij gaven ze aan dat ik tot 4x toe een schrijven zou hebben gehad. Hierop gevraagd dat ik graag een bewijs van verzending wil hebben.
Indien e.e.a. uitdraait op een rechtszaak zal het NMT moeten bewijzen dat de rekeningen zijn verstuurd. Dit kan alleen
d.m.v. een aangetekend schrijven. Reageren op mails doet NMT en CMIB daadwerkelijk slecht tot niet.
Het is overigens wel verstandig dat als u een mail stuurt om een lees-ontvang bevestiging te vragen. Dit kan aangegeven worden op moment dat u de mail verstuurd.
Hoe dan ook ze bezorgen je veel werk. Maar goed als x% van de mensen betaald hebben ze de onkosten er weer uit.

Ik denk dat als Radar dit eens onder de loep zou nemen ze een aardig vullend programma zou krijgen. Idee?

Verder het verzoek aan iedereen om een reactie te schrijven als dit u ook is overkomen. Als iemand het op een rechtszaak laat aankomen is het altijd goed om te laten zien dat u nu niet de enige bent.

Mailadres NMT : [email protected] of [email protected]
CMIB: [email protected]

west01
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:01

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door west01 »

Ook wij zijn geconfronteerd met een brief van incassobureau CMIB over een niet betaalde rekening, die onze tandarts in zijn eigen systeem niet eens kon vinden. Dus helemaal niet verzonden aan ons volgens de tandarts. Omdat er "debiteur" vriendelijk reeds met een deurwaarder werd gedreigd door CMIB heb ik de hoofdsom betaald. Want waarom er naast buitengerechtelijke kosten ook nog administratiekosten in rekening worden gebracht waardoor de oorspronkelijke rekening is verdubbeld, ontgaat mij enigszins. Komt op mij als altijd netjes betalende klant behoorlijk onzorgvuldig over. En dan komt er nog bij dat onze dochter die uitwonend is ook plotseling een incassobrief op de mat vond, ook van CMIB. En daar liep de tandarts zelf helemaal in vast, gekoppelde rekeningen, waarschijnlijk nooit verzonden.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door 53o »

Ik heb alle antwoorden niet gelezen na het lezen van originele topic, maar ik zou het bedrag overmaken naar de originele schuldeiser (dus tandarts) en absoluut niet naar incassobureau (omdat hum incassokosten + onzinkosten prioriteit hebben op de hoofdsom, waardoor de tandarts nooit betaalt wordt).

Maak het over naar tandarts (ogiriginele bedrag) en neem contact met deze op en leg de situatie uit. Als deze zegt dat het uit hun handen is en je het met het incasso bureau moet afhandelen, zeg gewoon dat je geen zaken doet met incasso bureau's en de betaling als voldaan ziet.

Juridisch gezien is een incasso bureau niet meer dan een poster hier die vraagt of je alsjeblieft geld overmaakt op zijn/haar rekening. Negeer hun gewoon.

Als het een deurwaarder is, ander verhaal. CMIB is gecombineerd, maar als je het netjes hebt betaald aan tandarts voor verdere stappen, dan kan je niets verliezen.

Rudolfus
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2013 14:47

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door Rudolfus »

Ook ik heb een incasso via CMIB voor een factuur (en herinnering) die ik nooit heb ontvangen. Contact opgenomen met CMIB. Deze weten helemaal niets en hebben geen inzage c.q. dossier waarin de verzonden facturen!!! Kunnen mij niets verder melden behalve dat zij een vordering hebben in opdracht van mijn eigen tandarts. Terwijl zij in hun eigen vordering heel specifiek NMT FenCS BV noemen als client.
Contact opgenomen met NMT FenCS BV. De fout is ontstaan doordat de factuur naar een verkeerd adres is gestuurd, zij geven aan dat zij dit verkeerd hebben doorgekregen van de tandarts. Wat ik vreemd vind is dat zij de factuur niet naar een juist adres kunnen sturen maar de vordering wel. Ik stuur de drie partijen een mail dat zij het onderling maar regelen. Twijfel nog of ik kosten voor het rechtzetten van hun eigen fouten (bedrag van € 40,-- gelijk aan incassokosten lijkt mij redelijk) bij hen in rekening ga brengen.

luckypat
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2014 19:16

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door luckypat »

Ook ik kreeg een brief op het briefpapier van Yards Deurwaardersdiensten met het onderwerp 'voorkom dagvaarding'. Het ging ook hier om een niet betaalde tandartsrekening, die ik zelf nooit heb ontvangen. Bij het tandartsbezoek heb ik nog aangegeven dat ik binnenkort ging verhuizen, en of hij mijn adreswijziging kon doorvoeren in de administatie. Hij gaf aan dat dit niet hoeft, omdat de rekening rechtsstreeks naar de ziektekostenverzekering werd opgestuurd...
Nu ineens een rekening met de hoofdsom én incassokosten, omdat ik 'ondanks herinnering en aanmaning in gebreke ben gebleven met het betalen'. Tandarts blijkt nu even niet bereikbaar en betalingstermijn is al snel verlopen.
Ik vraag me af: mag je zomaar briefpapier van een deurwaarder gebruiken als het nog niet om een dagvaarding gaat? Is het CMIB en deurwaardersdienst Yards bv soms hetzelfde bedrijf?
Ik vind de optie om alleen de hoofdsom te betalen en dit via mail met de betrokken partijen te communiceren een hele goede! Toch riekt het aan alle kanten. Wat kunnen we meer doen tegen dit soort praktijken?

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door sjohie »

luckypat schreef:Ook ik kreeg een brief op het briefpapier van Yards Deurwaardersdiensten met het onderwerp 'voorkom dagvaarding'. Het ging ook hier om een niet betaalde tandartsrekening, die ik zelf nooit heb ontvangen. Bij het tandartsbezoek heb ik nog aangegeven dat ik binnenkort ging verhuizen, en of hij mijn adreswijziging kon doorvoeren in de administatie. Hij gaf aan dat dit niet hoeft, omdat de rekening rechtsstreeks naar de ziektekostenverzekering werd opgestuurd...
Nu ineens een rekening met de hoofdsom én incassokosten, omdat ik 'ondanks herinnering en aanmaning in gebreke ben gebleven met het betalen'. Tandarts blijkt nu even niet bereikbaar en betalingstermijn is al snel verlopen.
Ik vraag me af: mag je zomaar briefpapier van een deurwaarder gebruiken als het nog niet om een dagvaarding gaat? Is het CMIB en deurwaardersdienst Yards bv soms hetzelfde bedrijf?
Ik vind de optie om alleen de hoofdsom te betalen en dit via mail met de betrokken partijen te communiceren een hele goede! Toch riekt het aan alle kanten. Wat kunnen we meer doen tegen dit soort praktijken?
Een restitutie zorgpolis afsluiten, en de rekeningen zelf indienen bij de zorgverzekeraar. En uiteraard na een tandartsbezoek/doktersbezoek even een herinnering in een agenda zetten om in de gaten te houden of de rekening verzonden is?

c.vdam
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2014 09:48

Re: CMIB incassobureau - nooit ontvangen tandartsrekening

Ongelezen bericht door c.vdam »

Nou echt he, ik dacht dat ik gek werd maar idd ik heb ook nooit een rekening ontvangen.
en het CMIB blijft maar volhouden van wel dat ze tot 3x toe een herinnering hebben verstuurd, en dat wat jij dan verteld van nee ik heb echt geen rekening ontvangen maar ook geen herinnering van jullie...
Ze doen dan net of dat je siniel bent ofzo ze geloven je echt niet maar goed.
Dus nu een incassobureau op mijn dak tsss belachelijk i.p.v 160.00 EURO
effe 193.20 EURO toch niet normal meer.

:(
Laatst gewijzigd door c.vdam op 27 okt 2014 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten